Hoe kun je iemand negeren zonder dat het "lijkt" dat je alles maar slikt of vluchtgedrag lijkt te vertonen?
Bijv als iemand iets gemeens zegt of ongevraagd advies geeft. dat je wellicht non-verbaal uitstraalt dat het je niet raakt bijvoorbeeld.
Iemand kunnen negeren zonder dat je overkomt als een zacht ei.
Je bent immers geen zacht ei.
En zeker als je mensen amper kent, laat ze lekker kletsen en maak je niet druk over de indruk die je maakt.
Jij maakt je druk over een dergelijke situatie, die ander niet.
Stel die ander denkt, zo zie je wel dat ik gelijk heb, dat hoeft met jou niets te doen, die gedachte van die ander, daar hoef je geen boodschap aan te hebben.
Anders gaat het bij mensen met wie je bv een werk relatie hebt, waardoor je veel met elkaar te maken hebt. Maar een moeder op het schoolplein die kritiek heeft op jouw manier van opvoeden (noem maar een voorbeeld) sta daar boven,.met het risico dat men je arrogant vind, maar ach, mensen vinden altijd wat.
Je maakt het jezelf een stuk makkelijker als je je om dergelijke dingen niet druk maakt.
Het is geen moeten hè, maar een advies, ik heb het ook moeten leren, maar het bevalt me prima.
Ben uit de stad naar een dorp verhuisd, waar veel mensen die ik helemaal niet kende ineens vanalles van me vonden, dat heeft me veel geleerd ;)
Als je niet zeker bent van jezelf, dan is het ontzettend moeilijk om zo in het leven te staan als Nelly zegt.
Je zult eerst de oorzaak aan moeten pakken, dus je zelfbeeld, voordat je iets kunt doen aan het gevolg, zoals bijvoorbeeld de situatie in je vraag.
En het aanpakken van de oorzaak (zelfbeeld) kan best heel moeilijk zijn. Pak je de oorzaak niet aan, dan is het aanpakken van de gevolgen dweilen met de kraan open.... dat is mijn ervaring.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.