Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

De man van mijn vriendin vergeet heel veel hoe kan dat ?

zo vergeet hij prompt elke week de kliko buiten te zetten
vergeet hij waar hij de sleutels neerlegt en dus elke dag naar die dingen loopt te zoeken
vergeet hij de beurs van het werk mee te nemen
als de baas belt ga hier of daar nog even naar toe aan het einde van de dag... dan vergeet hij dat ,komt die op de zaak moet hij alsnog gaan waardoor hij weer laat thuis komt
vergeet hij verjaardagen, trouwdag en zo kan je nog wel een poosje doorgaan

is dit typisch voor een man om dingen te vergeten omdat een man toch anders denkt
ze is nu het boek aan het lezen; waarom mannen niet kunnen luisteren en vrouwen geen kaart kunnen lezen maar daar staat niks over vergeetachtig in alleen dat mannen en vrouwen hersenen anders denken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeetachtig tiepje.
De kliko vergeten zou luiheid kunnen zijn. Maar dat past niet bij de rest van je verhaal.
Sommige mensen onthouden niets omdat ze het gemakkelijker vinden om het maar te vragen. "Mien, waar ligt ...", maar dat lijkt ook niet van toepassing.
Het lijkt me dat hij niet zo geinteresseerd is om dingen te onthouden. Hij kan er zelf kennelijk mee leven. Anders zou hij die vraag wel zelf stellen.
Laat jou leven er niet door bederven, zonneschijn(tje).
tikrit
12 jaar geleden
Mijn vorige man onthield alleen dingen die in zijn voordeel waren en dus belangrijk voor hem waren. Alle andere dingen vergat hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zou bij hem ook een mogelijkheid zijn.....iedere 8 weken moet die naar het ziekenhuis en dat onthoud die prima.. zonder agenda,ook olie bijvullen in de auto niks geen vergeetachtigheid dus idd dingen die voor hem belangrijk zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geniale geesten zijn soms wat verstrooid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet jijzelf nooit iets? Als hij werkelijk zoveel zou vergeten zou zijn baas hem allang de laan uit hebben gestuurd. Ik zie dat deze man geen structuur heeft in zijn leven.
Je kunt je aanwennen of voortaan je sleutels meteen op te hangen in een sleutelkastje bij thuiskomst.
Maar hij zal zelf wel niet zoveel last hebben van die dingen die jij noemt, anders had hij er allang iets aan gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, nou als dit waar zou moeten zijn dan beschik ik ook over een mannelijke 'bekabeling'. gelukkig schuif ik het niet onder deze noemer en kijk wat verder dan mijn neus lang is.
bij mij heet het AD(H)D en ken ook volwassen mannen die dit hebben en van alles en nog wat vergeten. zoek een antwoord op de vraag, en geen onderbouwing voor het antwoord wat men zelf heeft gevonden om welke reden dan ook. wie weet komt de vrouw van de man dan een heel stuk verder?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Vergeetachtigheid kan zo ontzettend veel oorzaken hebben, dat is dus zo niet te zeggen. Een aantal ervan zijn al genoemd, maar mogelijke oorzaken zijn stress, depressie, degeneratieve neurologische aandoeningen, al dan niet aangeboren hersenletsel, pijn, vermoeidheid, bijwerkingen van medicatie, hoge leeftijd, hormonale problemen, ongeconcentreerdheid, ongeïnteresseerdheid, slecht vermogen de aandacht te verdelen, en nog veel meer.

Als het een 'nieuwe' klacht is, kan het iets zijn als stress, vermoeidheid, depressie, of een neurologische ziekte. Als het altijd al aanwezig is geweest, kan het een 'normale' verstrooidheid zijn, slecht vermogen de aandacht te verdelen, het niet zo belangrijk vinden (allemaal binnen de grenzen van het normale) of een aangeboren aandoening zoals ADHD, autisme (dat laatste geeft geen vergeetachtigheid, maar wel het slecht met meer dingen tegelijk bezig kunnen zijn, en daardoor kunnen ook dingen aan de aandacht ontsnappen) of nog weer iets heel anders. Er zijn dus echt talloze oorzaken mogelijk, variërend van een normale vergeetachtigheid tot een milde aangeboren aandoening of een ernstige ziekte.

Belangrijkste twee vragen zijn a) is dit nieuw? en b) belemmert het hem in zijn functioneren? Als het antwoord op beide vragen 'nee' is, zou ik me er in elk geval geen zorgen over maken. Is het antwoord op één van beide vragen 'ja', dan zou ik eens bij de huisarts langsgaan.

Tenslotte: wat denkt deze man zelf wat de oorzaak is of kan zijn? Misschien weet hij dat zelf wel heel goed. In elk geval kan hij het zichzelf én zijn vrouw een stuk gemakkelijker maken door memo's te schrijven, consequent z'n agenda te gebruiken, en nog wat andere 'reminders' te gebruiken. Met alle programmeermogelijkheden van e-mailprogramma's en mobiele telefoons van tegenwoordig, zijn er genoeg opties. Vergeetachtigheid is één ding, maar hoe je ermee omgaat, bepaalt voor het grootste deel hoe hinderlijk het is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeft een poosje een agenda gehad..... en daar vergat hij vervolgens in te kijken haha..ook memootjes in de auto... en het is geen nieuwe klacht het wordt alleen wat erger, de man is tegen de 60 en kan idd alleen maar met een ding bezig zijn + voor je uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (4)

dat kan heel veel oorzaken hebben, vermoeidheid, medicijngebruik, alcohol, leeftijd, als deze zaken niet aan de orde zijn, vraag hem eens naar zijn huisarts te gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je beschrijft is een vorm van verstrooidheid. Er kunnen twee dingen aan de hand zijn:

1. Een neurologische afwijking of stoornis waarbij er ernstige hinder ontstaat bij werkzaamheden.

Bijvoorbeeld een stoornis waarbij het korte termijn geheugen niet goed functioneert.

Dit kan ook duiden op beginnende vorm ziektebeelden als Alzheimer in lichte vorm.

Een dergelijke afwijking is alleen door een arts vast te stellen.

2. Het niet zo belangrijk vinden - bewust of onbewust waarbij de actie "vergeten" wordt. Vaak is onduidelijk of er echt een neurologisch probleem is en vaak is dit ook goed op te lossen door training.

Hersenstructuren bij mannen en vrouwen zijn verschillend en ook de manier waarop mannen en vrouwen sommige zaken makkelijk of minder makkelijk onthouden.

Het "vergeten" van een kliko is vaak gemakzucht, maar als je er in je werk ook veel last van hebt én de persoon in kwestie er zelf óó last van heeft dan zou ik wel adviseren om hier eens met deskundigen over te praten.

In verreweg de meeste gevallen zijn dit soort zaken veel beter te onthouden door training.

Toegevoegd na 55 seconden:
Discussies over vertrooidheid zijn in veel fora te vinden. Je zou eens verder kunnen discussieren op bijvoorbeeld het VIVA forum.

Toegevoegd na 8 minuten:
Je geeft zelf aan dat die man er zelf geen probleem mee heeft. Als het geen neurologisch probleem is heb je daarmee antwoord op je vraag; Het kan hem simpelweg gewoon niets schelen. Zijn hersenen hebben afgeleerd of nooit aangeleerd zoiets actief te onthouden. En hij komt er ook weg mee. Dan maar een uurtje later thuis.

Ik wil dit niet goed praten, maar om dit gedrag te veranderen moet hij dit wel uit zichzelf willen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hij heeft er zelf geen last van
mijn vriendin des te meer en hij wil niet naar de dokter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij dit zelf niet inziet of wilt is er eigenlijk niets aan te doen. De stap moet vanuit jezelf komen. Het enige wat je vriendin kan doen is praten in fora met andere "lotgenoten".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hart luchten is soms fijn en ik bedoelde ook juist om dit soort tips uit te wisselen.
Als een man of vrouw heel veel gaat vergeten wat vroeger nooit zo erg was kan het duiden op stress of vermoeidheid of misschien iets anders en lijkt me een dokterbezoek noodzakelijk. als het altijd al zo was kan het ook het aard van het beestje zijn, als je er altijd mee weg komt dat je dingen vergeet en iedereen zegt van dat hoort bij hem dan blijf je makkelijk dingen vergeten maar als jij telkens na iets vergeten te zijn er problemen mee krijgt dan let je de volgende keren wel op. Op mijn werk zijn er ook die je telkens op dingen moet wijzen en overal makkelijk over denken omdat ze de verantwoording niet willen nemen enzo het aan een ander overlaat om beslissingen te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een hele rare, maar dit is wat ik ook heb, Euh ik bedoel had.
Al gedacht aan ADD, dat was namelijk mijn probleem. Ik kon ook niks onthouden. Nu ik medicijnen daarvoor heb, gaat het stukken beter. Gaat niet meteen, maar uiteindelijk helpt het. Ga gewoon eens bij de huisarts langs. Die kan evt wel een diagnose stellen.

Suc6 ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding