Wat te doen met een narcistische vriend?
Hallo,
Ik heb zo'n 3 jaar een relatie met iemand waarvan ik vermoed dat hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Ik ben echt opgebrand. Ik voel me alleen en niet begrepen. En ik heb het idee dat het hem niets kan schelen. Als ik hem ergens op aanspreek over dat ik me nog al klote voel dan zegt hij gewoon weg, ja zo moet je je niet voelen. Ik heb me ook wel eens zo gevoeld maar dat moet je gewoon niet aan denken. Hij gaat er verder niet echt op in of probeert me niet te helpen.
Als ik zeg dat hij iets fout heeft gedaan dan zegt hij ok of draait het zo om dat ik ga denken dat ik de gene was die fout zat.
Vaak maakt hij ook beledigende grapjes. Dan maak ik een foutje en dan zegt hij, ja je ben ook gewoon dom daar kan je ook niks aan doen. Of hij maakt een opmerking over mijn uiterlijk.
Ik ben erg aan mezelf gaan twijfelen of ik niet de gene was die gek was. Ik was erg jaloers. Nu ik er over na heb gedacht ben ik er achter gekomen dat het komt omdat ik zoveel energie steek in de relatie om ook maar een klein beetje respect en aandacht te krijgen. Maar dat niet krijg. Hij is alleen maar bezig met zijn eigen behoeftes en game.
En als ik dan zie dat iemand anders wel aandacht krijg wordt jaloers. Waarom zij wel en ik niet?
Ik durf niet met hem te praten over mijn gevoelens... ik ben bang dat hij het niet zal begrijpen.
Hoe leg ik dit aan hem uit?
Ondanks dit alles voel ik nog steeds veel voor hem.
Zijn er mensen die dit herkennen?
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat je eigenlijk moet
kappen.
Mijn advies is stap eruit!
In het begin is het even lastig maar na een jaar ben je blij dat je het gedaan hebt... Je hebt iemand nodig die je aanvult, niet iemand die je leeg trekt Succes
Kies voor jezelf! Liever alleen met weer mogelijkheden voor je, dan onderdanig op je tenen lopen in een relatie waarin je gekleineerd wordt en jij niets terug krijgt voor de liefde die je geeft!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.