Mijn zoon van 18 liegt constant en beloofd elke keer beterschap. Hoe kom ik van mijn wantrouwen naar hem af. Het sloopt me, het is verder een schat?
Toegevoegd na 1 uur:
Bedankt voor al jullie reacties. Mijn zoon is erg moeilijk te peilen. In gesprekken geeft hij aan dat hij niet weet waarom hij steeds liegt en dat hij er nu echt mee wil ophouden. Maar later gebeurt er weer iets wat het tegendeel bewijst. Het gaat niet om kleine leugens, dit heeft te maken met wiet roken, verkopen, Joyriden, geld stelen, spijbelen enzevoort. Het keihard in mijn gezicht liegen en blijven volhouden ondanks al mijn pogingen/wanhoop om het liegen zelf. Soms denk ik dat ik hem nog meer los moet laten maar ben zo bang dat hij in de problemen zit.
Toegevoegd na 1 dag:
Lieve allemaal, ik ben soms bijna ontroerd door alle reacties. Ik heb een heel goed gesprek met mijn zoon gehad en daarin hebben we van beide kanten ons goed naar elkaar uitgesproken. We hebben afspraken gemaakt over verantwoordelijkheden en "loslaten". We hebben allebei gehuild omdat we deze situatie niet willen. Mijn zoon was al zover dat hij op begeleidend kamer wonen wil omdat ik me dan niet steeds zorgen over hem hoefde te maken. Daarnaast ziet hij ook in dat het begeleiding nodig heeft. We proberen een nieuwe start te maken en daarmee is "oud zeer" niet opgelost maar we proberen er anders mee om te gaan. Ik hoop dat het beter wordt. Ik heb geleerd van jullie reacties. Bedankt!
Loslaten!
Emotioneel en Psychisch Loslaten is dé oplossing in eender welke situatie. Je doet er zowel jezelf als jouw zoon een groter plezier mee dan je nu kan vermoeden want er bestaat zoiets als het 'Automatisch Ordescheppende Vermogen van de Natuur' en op die vibes drijven zowel jouw zoon als jij automatisch mee als jullie op deze aloude natuurkracht durven te vertrouwen. Let wel:
Emo & Pscych loslaten betekent NIET dat jij jouw zoon zomaar aan zijn lot overlaat. Integendeel. Van zodra je op E & P vlak loslaat ga je automatisch meer krachten en inzichten verwerven waardoor jullie ook sneller oplossingsgericht gaan denken, praten en handelen. Jouw angst voor zijn dwaling activeert bij hem automatisch een onvermogen om aan bepaalde verwachtingen te voldoen. De chemie of de klik die verliefde stellen of intens gelovigen tot het waarmaken van het haast onmogelijke aanzetten werkt bij angst en onzekerheid in de omgekeerde zin.
Begrijp je? Je moet dus in deze situatie datgene 'durven' doen wat je in eerste instantie niet echt logisch zou vinden.
Ik heb zelf nooit aan de drugs gezeten doch ik ben er meer dan eens héél nauw bij betrokken geweest en elke keer als ik om bestwil wilde ingrijpen maakte ik het erger.
Ik moet er heus wel extra moeite voor blijven doen om telkens opnieuw te geloven in en te vertrouwen op het Automatisch Ordescheppend Vermogen van de Natuur. Algemene Gouden Tip:
Veel Glimlachen.
Het lijkt te gek maar de Glimlach activeert zowel ons vermogen tot Geloven, constructief denken, alsook ons intern Cannabis Systeem. Ik had dit bij mijn vele Glimlach-experimenten reeds ervaren en nadien las ik er over. Glimlachen activeert ons intern orde-scheppend vermogen.
Het vraagt wel dagelijkse consequente inspanningen maar het is gratis en het Loont écht! http://www.iocob.nl/ziekte-van-parkinson/cannabis-lachtherapie-bij-parkinson.html Succes ermee!
het liegen zelf weleens aan je zoon gevraagd waarom hij dingen doet die gewoon niet verstandig zijn? waarom pak een auto die niet van jouw is om erin te crossen? (dus los van het liegen?) stel dat ie impulsief is en een soort van verslavende kick krijgt van dit soort dingen. achteraf beseft dat het gewoon dom was en hier vervolgens over liegt. tot waar gaat zijn besef wat betreft het werkelijk doen van hetgeen niet mag. \
in hoeverre kan hij zich gedragen naar de normen en waarden?
heeft hij inzicht in zijn gedrag en realiseert ie op dát moment wel of niet wat de gevolgen zijn?
hoe makkelijk is hij te beinvloeden door anderen (makkelijk op te jutten)? heeft hij spijt als ie door de mand valt, of boeit het hem niet zo? het is positief dat hij erover praat en zelf aangeeft dat hij niet weet waarom hij het niet doet. hij ziet dus wel dat er een probleem is, en dat is de eerste stap naar hulp. m.i. kan je ook beter hulp vragen omdat dit niet zelf op te lossen is op deze manier. een ouder is vaak een zeur, en bij hulpverleners blijkt dit vaak niet het geval te zijn. als je het analiserende deel aan een hulpverlener overlaat kan je samen met je zoon proberen het op te lossen, waardoor je niet vaak of snel lijnrecht t.o. hem staat maar naast hem staat. dat je hem niet meer vertrouwd is logisch, dat heeft ie aan zichzelf te danken en dat heeft ie weer recht te zetten. mij lijkt het niet fair om alles in twijfel te trekken omdat het demotiverend werkt.
hou het wantrouwen in je achterhoofd, maar zonder je naief op te stellen. (trek je wat in twijfel zeg dan bv. het doet me goed als blijkt dat je niet liegt)
hiermee geef je je zoon een kans om te veranderen, en leg je geen neg, nadruk op het wantrouwen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.