Mijn zoon heeft een relatie met een man, hoe vertel ik het aan mijn man?
Ik worstel al weken met een groot probleem, en ik kom er niet uit!!!
We zijn in december een maand naar nederland gekomen om de feestdagen met de kinderen door te brengen..
Ik ging op een zaterdag naar mijn zoon toe, ik wilde hem verrassen om met hem een middagje te gaan shoppen, toen de deur open ging deed er een man open!! Die ik niet ken!!
Toen verscheen mijn zoon in ondergoed..ik was met stomheid verslagen,er ging van alles door me heen, hij liet me binnen en de man ging naar de slaapkamer, je hoeft er niet voor geleerd te hebben om te begrijpen wat zich daar had afgespeeld..
Ik kon geen woord uitbrengen en gaf mijn zoon de kans om te verwerken wat ik had gezien, daar hij nooit op geen enkele manier had laten merken dat hij op mannen viel, hij heeft in het verleden wel relaties gehad met meisjes maar het liep steeds stuk..
De man wilde weggaan, maar ik vroeg of hij toch wilde blijven, ik wilde graag erover praten..
We hebben dus uren gepraat, en ik hoe erg ik het ook vind, begrijp mijn zoon..
Hij is 28 jaar en hij heeft het recht om zijn leven te leiden hoe en met wie hij maar wilt.
Voor hem viel een zware last van zijn schouders, voor mij is hij ook niet bang geweest omdat hij weet dat ik ruimdenkend ben..maar zijn vader ..mijn man met wie ik nu 32 jaar lief en leed deel zal het niet willen accepteren, daar kennen we hem te goed voor..
Hoe vertel ik het zijn vader???
Mijn oom maakte altijd van die anti homo opmerkingen en grapjes , maar toen hij de waarheid te horen kreeg viel het best mee .
minder leuk was dat de eerste echte vriend van mijn neef hem meteen met aids besmette maar mijn oom heeft nooit naar of anti homo gedaan.
dat durft hij niet...
de relatie is al een tijd aan de gang, en zelfs had hij mij het nooit verteld als ik niet aan de deur had gestaan,
voordeel van hem is wij wonen 2000 km verderop,ik sta er niet alle dagen aan de deur, zelfs zijn zus en andere broers weten niets...nu nog niet..
Het enige wat ik zou adviseren is voor jezelf duidelijk te krijgen hoe dit op dit moment voor jou is.
Dus even niet denken aan je man of je zoon, maar aan jezelf. Wat doet dit allemaal met jou NU.
Bedenk ook, wat de gevolgen zouden kunnen zijn voor jou als jij het vertelt, of als je zoon het vertelt of als het niet verteld wordt.
Schrijf alles desnoods op: alles wat je je maar kunt bedenken. Een positief-/negatieflijstje bijvoorbeeld.
En neem naar aanleiding daarvan een beslissing.
Heel veel sterkte!
ik sta er in principe helemaal alleen voor..
maar hij is 28 en ik mag niet zijn leven invullen..
en dat doe ik ook niet...
Petje af.
Je staat er alleen voor inderdaad.... het is niet anders.
Je kunt er hier je vraag over stellen en je kunt misschien delen met een vriendin?
Maar dat het aan jou is, dat is een gegeven dat je zult moeten aanvaarden. Als je dat kunt ben je al een heel eind denk ik. Dan beslissen wat je doet en de verantwoording nemen voor de gevolgen.... Waarmee ik niet bedoel, dat jij verantwoordelijk bent voor hoe je man reageert, verre van. Dat is aan hem.
Wat ik bedoel is je realiseren, dat wát je ook beslist, het heeft gevolgen/consequenties.
Probeer het daarom bij jezelf te houden en niet bij je man of je zoon.
ik had natuurlijk ook een ander beeld van mijn kinderen, maar we leven in een vrije wereld, en ieder mag zijn aard en geaardheid hebben...maar ik zeg je wel, het was voor mij ook moeilijk..
Misschien is het voor je man ook belangrijk om heel duidelijk te weten, dat de geaardheid van jullie zoon geen keuze is.... hij is ermee geboren.
Daar zou je info over kunen zoeken op internet: dus onderzoeken en bewijzen, dat dit een onderzocht feit is.Vaak maakt onwetend zijn ook angstig. Ik weet natuurlijk niet, of dat ook voor je man geldt.
Maar blijf bij jezelf, dat lijkt me ontzettend belangrijk!!!
@WendyH ik ken niemand in mijn vriendenkring en familie die dit ook mee maken..
ik kan het zelfs niet eens bij mijn andere kinderen kwijt..
mijn zoon is erg gesloten als het zijn (prive)leven gaat..
Ook al is het misschien niet altijd zo als wij het misschien graag zouden willen zien.
Het geluk gaat altijd voor.
mijn man wilt ook dat de kinderen gelukkig zijn..maar of hij gelukkig is met het feit dat zijn zoon een relatie met een man heeft!!!
dat weet ik wel zeker van niet... mijn man is heel direct als het over iemand zijn geaardheid gaat..en daar heeft mijn zoon het heel moeilijk mee... Natuurlijk weet mijn zoon hoe zijn vader erover denkt, vandaar dat hij niets tegen niemand heeft verteld...zelfs niet tegen mij!
Maar ik denk dat hij nu al een berg heeft overwonnen en dat is de waarheid naar zijn moeder toe.
Hij draagt de last nu niet meer alleen en jij als moeder kan hem hierin ondersteunen.
niet dat ik achter hem sta, maar dat ik hem wel begrijp...
Daar staan misschien wel tips links etc bij waar je wat aan hebt.
Jij bent hierin de spil momenteel, ongewild, ongewenst, maar deze rol heb je. Naar je zoon toe, naar je man en tussen hun beiden in. En dan ben je er zelf óók nog! Zoals ik je lees, zie jij het zo. Laat je niet ondersneeuwen door je gedachten en gevoelens naar man en zoon toe
Jij bent nummer 1!!! Wat wil JIJ? Heb je iets aan het advies te gaan schrijven? Dat je kan helpen om in je kracht te gaan staan. Nog een advies: kopieer alles! Zet alle reacties open en kopieer achter mekaar alle teksten en sla ze op in word of in en aan jezelf gerichte mail.... en doe dat geregeld even. Vragen als deze worden nogal eens verwijderd door het team, omdat chatten niet mag op GV. En dit wordt vaak gezien als chatten!
bedankt voor de website @j5m
toen ik dit schreef zijn er nog meer antwoorden binnengekomen, ik bedoel dus dat ik het eens ben met één van de vorige schrijvers.
Als hij met een vrouw had zou je er ook niet moeilijk over doen waarom dan wel als hij met een man heeft.
juist doordat mensen er zo moeilijk over doen word homoseksualiteit als iets niet normaalst gezien, het is gewoon iets normaalst niks om moeilijk over te doen.
hij zal altijd van hem houden en mijn zoon ook van hem..
maar begrijp een ding goed,hij is geen nederlander..wij nederlanders nemen alles nuchter op..maar italianen niet..
het is een heel trots familie volk..en het moet bijna tegen het perfecte aanzitten qua familie..
en in onze hele grote familie is onze zoon echt de enige die een relatie met een man heeft...
of even praten hoe kan ik het op een goede manier mijn man ga vertellen...gelukkig ken ik niemand persoonlijk op G.V..anders had ik deze vraag niet eens gesteld..
en mijn man heeft zijn mening over homosexualiteit..zo is het niet Gods bedoeling geweest...
hij schiep man en vrouw, ga en vermenigvuldig u
dus dit ..weet ik zeker valt hem heel zwaar..
ik kan zelfs niet eens met de andere kinderen hierover praten..ze weten van niets..
Ik hoop dat jullie er toch uitkomen.
Ken je mij?
Nee dus!!!
Ik zei ..ik begrijp hem, hij heeft het recht zijn leven te leven zo hij het wilt..hoe en met wie!!!
Ik denk dat het bij iedere ouder koud op het dak valt als je totaal onwetend geconfronteerd word met deze situatie...
Daar wij nooit er iets van gemerkt hebben..
Ook ik moet groeien in deze situatie, daar ben ik niet mee geboren met de gave van...oke..dan maar een man in zijn leven..
Wij zullen met zijn alle zijn keuze moeten respecteren, en ik kan niet voor de rest spreken..ik kan niemand verplichten zijn keuze te aanvaarden...
Het doet me goed dat er toch vele reacties zijn van mede G.Vers waar ik troost uit haal..
Daar hoort jouw reactie zeker NIET bij...pfff
ik heb ervoor gekozen mijn leven te delen met een italiaan..een keuze die mijn ouders ook niet in de eerste plaats toe juichten...die stonden ook niet bepaald klaar met een fanfare...uiteindelijk hebben ze mijn keuze wel geaccepteerd...
mijn zoon maakt een keuze tussen een man of een vrouw...zijn keuze is een man....
dus ...
hij was echt een vrouwengek..
door de vriendschap met deze man die wel alleen relaties heeft gehad met mannen is zijn gevoel zo ontstaan..
mijn zoon zei...voor mij was dit totaal nieuw..ik heb eraan toegegeven, en ik vond het fijn, niet raar of zo..
dus...hij is er niet mee geboren...
sommigen weten het al op hun 6e, anderen ontdekken het pas op hun 60e.
misschien is je zoon bisexueel, wie zal het zeggen.
wie kan en wil er een etiketje op plakken voor een ander? het is een feit dat hij (nu) een relatie met een man heeft, en waar het vandaan komt of wat de reden is doet niets af aan dat feit toch?
maar daar zeg je wat, daar heb ik eigenlijk niet eens naar gevraagd of hij zijn gevoel voor vrouwen kwijt is...
ik was er misschien te overdonderd voor..
laat ik daar maar eens eerst over praten voor ik een tsunami
in de familie veroorzaak...
want hij woont niet samen met die man...
zou het een bevlieging zijn?
een probeersel zal maar zeggen..
Goh daar schrijf je me wat!!!
ik zei...zou het een bevlieging zijn?
dat is echt heeeeeel iets anders...
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.