Ruzie met stiefmama : reageren of niet?
Mn moeder is al een hele tijd dood. Sinds 5 jaar heeft mn vader een nieuwe vriendin, type "moeder theresa". Hij is bijna blind, en zij doet veel voor hem : koken voor 7 dagen, strijk etc... Hij heeft de middelen om dit te làten doen door externen, maar hij heeft heel veel behoefte aan aandacht. Wij voelen dat het voor haar soms teveel wordt, ze neemt meer en meer afstand. Mn vader trekt nog goed zijn plan voor het overige, gaat geregeld op café, op stap met n vriend etc.
Wij hebben een erg moeilijke kindertijd gehad, hebben eigenlijk geen "vader" gekend. Door mishandeling etc..; is de band ook geschaad.
Toch hebben we beiden nog contact met vader, in de mate van het mogelijke (hij woont 100 km van me af, ik heb geen wagen, werk en renoveer mn huis zelf). Ik hou ook echt van hem, ook al blijft hij wat dezelfde trekken hebben dan vroeger. Mn zus echter kan hem niet van binnenuit vergeven. Zij heeft al aan stiefma uitgelegd wat er bij ons thuis allemaal gebeurd is.
Nu is er ruzie ontstaan, stiefma is boos op ons. Reden : wij zijn tijdens de kerstperiode niet langsgegaan bij mijn vader. Ze is zo boos dat ze ons niet meer wil zien, ze wil zelfs niet meer met ons praten. Ze is zelfs boos omdat mn zus dat allemaal verteld heeft.
Ikzelf heb de neiging om niet te reageren. Als ze met iets zit, kan ze me altijd bellen. Dit vind ik manipulatie. Mn vader al kennende, zal hij er ook wel voor iets tussen zitten.
Maar is dit correct? Maak ik het zo niet erger?