Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben sommige mensen elkaar nodig voor de rust of levendigheid?

Sommige mensen zeggen m.b.t hun relatie, " mijn man is wel anders dan ik, hij is rustig en ik druk.. hij maakt zich niet snel druk en ik wel" " Bij hem vind ik mijn rust en hij laat mij rustig worden"

Hoe komt het dat sommige mensen elkaar nodig hebben voor de rust of meer levendigheid?
Is dat dan wat zij in zich zelf ook hebben maar iemand anders daar voor nodig hebben omdat tot uitdrukking te laten komen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je berichtje beantwoorden lukt niet meer. Maar om je vraag te beantwoorden: ja, ik denk het wel!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Mensen kunnen niet alleen zijn... Daarom zoeken ze naarstig naar een ander...

Maar als je niet alleen kunt zijn, kun je dan wel samen zijn?

Nee dus...

De ander leert jou wat jij niet (nog niet) kunt, daarom is er aantrekkingskracht...

En als er aantrekking is dan is er samen zijn...

De ene magneet trekt de ander aan als die twee dicht genoeg bij elkaar komen... En dat laat nooit meer los...

Ja je gebruikt de ander, voor wat jij niet kunt... inderdaad...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
filosofische spirituele benadering van de "ander" +1
Het gaat om de balans tussen 2 mensen...
Meer niet..
maakt niet uit of je druk of rustig bent.
Balans moet er zijn..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zou je een voorbeeld kunnen geven van dit balans wat jij bedoelt?
Ik heb zelf ook een vriend die qua karakter heel rustig is, terwijl ik juist heel druk en extravert ben.
Ik kan me wel vinden in de uitspraak die je hierboven zet.
Omdat ik zo druk ben, heb ik iemand nodig die me rust geeft. Dat kan ik namelijk mezelf niet geven. Tevens is rust een eigenschap die bij mij weinig tot uiting komt, door de aanvulling van mijn vriend kan ik dus wel rustig zijn.
Mijn vriend wordt juist weer wat drukker door mij. Niet zo druk als ik, maar door mij raakt hij meer aan het praten.
Ik denk dat het een vorm van evenwicht is, ik heb een beetje aanvulling van hem nodig en hij een beetje van mij. Daarbij geeft hij juist tegengas als ik even doordraaf, dan weet ik dat ik even een pas op de plaats moet maken.

Als je 2 drukke mensen bij elkaar zet kan dat ook goed gaan, maar dat kan elkaar juist heel erg versterken. Als de een iets wil vertellen, gaat de ander er overheen en ga zo maar door. Het lijkt een spiraal die omhoog gaat omdat je allebei druk bent. Dit kan natuurlijk heel goed gaan, maar soms gaat dat juist niet goed, omdat je elkaar zo erg versterkt dat je je gaat irriteren aan het aanwezige gedrag van de ander.

Een rustig en een druk persoon hebben allebei in sommige situaties een bepaalde rol die verschillend zal zijn. De een neemt de rol van 'prater' aan en de ander de rol van 'luisteraar'. Dan hoeft het natuurlijk niet altijd zo te zijn dat ik (als druk persoon) die rol van prater inneem. Het is ook regelmatig andersom. Het belangrijkst is gewoon dat je je aan elkaar aan kunt passen. Dat je elkaar respecteert als iemand iets wil vertellen. En dat ik veel praat betekent echt niet dat ik niet kan luisteren... Je moet die rollen afwisselen en dan heb je een goede wisselwerking en kun je een goede relatie hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen met een heel verschillend karakter kunnen elkaar stimuleren om buiten hun eigen gebaande paden te treden. met twee rustige mensen kan het snel saai worden, terwijl een spontaner iemand die rustige persoon kan stimuleren. En andersom natuurlijk ook. Zo hebben mijn ouders al 57 jaar een goed huwelijk!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een rustig persoon kan een druk persoon wat afremmen en helpen relativeren.
Een druk persoon kan een rustig persoon helpen wat meer uit zijn schulp te komen, omdat de rustige persoon meer zal durven met de drukke persoon als buffer op de achtergrond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding