hoe erger ik me minder in mijn schoonmoeder?
Mijn schoonma is 80+. Mijn vriend doet er veel voor, omdat ze zelf nauwelijks nog iets kan door reuma etc. Ze heeft enkele dingen meegemaakt (overval 10 jaar terug, arm gebroken door val op straat...) en wil niet meer naar buiten. Maar volgens mij
- is ze heel eisend. als mijn vriend bv. enkele minuten te laat arriveert, laat ze duidelijk blijken dat dit haar niet bevalt
- heeft ze rare verwachtingen. Zo wil ze bv. altijd drie bakken bier in huis hebben, en "slaapt niet" als er een bak leeg is en niet vervangen wordt.
- hangt ze ongelofelijk het slachtoffer uit maar doet niets om haar situatie te verbeteren. Zo zeurt ze bv. dat ze niet meer naar boven kan, maar wil geen traplift laten installeren omdat ze "geen vreemden in huis wil".
- is ze altijd 'ziek" maar ondertussen eet en drinkt ze er op los omdat dat "het enige is wat ze nog heeft".
Plus :
- bij de minste tegenstand "slaapt ze niet" :-)
- alles is te "ingewikkeld" of moeilijk. Ze is al gevallen en raakte nauwelijks nog recht maar wil zelfs geen gsm in haar zak steken met alarmfunctie die met één knop te bedienen is.
Mijn vriend slooft zich ongelofelijk uit om haar te "helpen". Zo vroeg ik hem aub honing mee te brengen. 's Avonds hoorde ik "ik ben er niet geraakt, sorry". Intussen liep hij wel voor haar om haar wekelijkse 15 gedroogde worsten etc.
"Zij heeft vroeger voor mij gezorgd, nu is het mijn beurt" zegt hij altijd. Ik wil me er echt niet in ergeren, maar doe het wel. Hoe geraak ik hier uit?