Ik ben een moslim-vrouw (21) en heb tegen mijn ouders gelogen dat ik het heb uitgemaakt met mn Nederlandse vriend omdat ze me wilden verstoten,wat nu?
14.6K
14.6K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat het erom dat je geen Nederlandse vriend mag hebben, of is het een "foute vriend" en maakt de nationaliteit niet uit, of mag je überhaupt geen vriend hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er om dat ik geen Nederlandse (niet-moslim) vriend mag hebben, als hij Turks en wel moslim was was het geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, zo kunnen we beter antwoord geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke situatie is anders, maar mijn oom is moslim geworden om met zijn vrouw te trouwen. Misschien als je vriend dat ooit in de toekomst kan overwegen, zijn je ouders iets soepeler? Zowel mijn oom als tante zijn niet echt heel actieve moslims volgens mij, maar het maakte de situatie makkelijker voor ze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Mueslibar, maar ik wil niet dat hij voor mij moslim wordt want dat is dan toch voor de schijn? En hij wil het ook niet, dus als ik het toch zou willen kan ik dat niet opdringen. Hoe lang kenden je oom en zijn vrouw elkaar voordat ze gingen trouwen? Wij zijn namelijk nog maar een jaar met elkaar en zijn nog aan het studeren, een beetje vroeg dus voor een trouwerij vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Isil: Liegen is ook schijn. Je zegt het een, maar doet het ander.
Ik vind het niet zo'n slecht idee. Hoeveel tijd zou 'm dat kosten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar: wat bedoel je met hoeveel tijd het 'm zal kosten? Dat hij moslim wil worden? Want dat wil ik niet maar hij ook niet dus dat gaat niet werken, ook al maakt dat het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon, hoeveel tijd per week besteed je aan moslim zijn. Ik wil ook geen moslim worden, maar als ik dat op papier moet zijn voor een geliefde, vind ik dat best. Als 't me geen uren in de week kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik besteed er weinig tijd aan in de zin van dat ik niet bid. Daarnaast vast ik ook niet of weinig. Kortom, ik geloof in god en bid af en toe voor het slapen gaan en zie geloof iets als God liefhebben en een goed mens zijn. Het zal hem dus geen tijd kosten. Maar we zijn nog jong en studeren dus trouwen zal de komende 3 jaar nog niet gebeuren (ook al zou ik dat stiekem wel willen omdat het dan misschien wel geaccepteerd wordt door mijn ouders).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant om je (korte) visie op geloof te lezen, want dat is hetzelfde als veel christenen. Maar dat terzijde, want daar gaat deze vraag niet over.
Als het hem geen tijd kost, dan is het wellicht het overwegen waard, als dat acceptatie van je ouders oplevert. Hij hoeft het niet echt te geloven immers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de lol in 't verhaal niet, maar goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet precies hoelang ze samen waren voordat ze trouwden, is immers lang voor mijn geboorte geweest (denk dat het zo'n 25-30 jaar geleden is), maar mijn oom is niet gelovig, maar was zo verliefd, dat hij maar moslim is geworden. Tenminste, zo heb ik het begrepen, hij doet namelijk verder niets met religie, mijn tante doet wel aan ramadan, maar hij bijvoorbeeld niet. Het is voor iedereen anders, maar wat ik je wel wil meegeven, als jij jouw familie voor hem wil/moet opgeven, dan zal ik eerst even checken of hij bereid zou zijn zich in te lezen op jouw geloof. Want als hij dit teveel moeite vind... Dan zou ik heftig gaan twijfelen, jij wel een enorme opoffering voor hem, maar hij niet voor jou... En als hij niet overtuigd christen oid is, dan is het veranderen van geloof een minder grote stap, dan contact verbreken met familie.. In mijn ogen dan.. Ik wens je veel sterkte, want het is geen makkelijke keuze die je moet maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Isil, als hij de ware voor je is en hij zo ook jou ziet dat vind ik het uit respect voor je ouders logisch dat hij het 'spel' meespeelt, en zich voor jou tot de islam bekeerd.
Zou dat voor je ouders ook bespreekbaar zijn? En willen ze persé dat je voor iemand kiest die die ook Turks is? In hoeverre is het voor jou en je vriend bespreekbaar geweest, en hoe was de eventuele reactie van je vriend? Het breken met je ouders lijkt me in ieder geval geen verstandelijke optie.
Zou dat voor je ouders ook bespreekbaar zijn? En willen ze persé dat je voor iemand kiest die die ook Turks is? In hoeverre is het voor jou en je vriend bespreekbaar geweest, en hoe was de eventuele reactie van je vriend? Het breken met je ouders lijkt me in ieder geval geen verstandelijke optie.
Snuffel
13 jaar geleden
Veel sterkte meid. Moeilijk hoor. Biologisch gezien, als je kijkt naar de soort mens, moeten ouders voor hun kinderen zorgen en niet andersom. Je hoeft je ouders niet gelukkig te maken. Maar er is natuurlijk ook een emotionele kant, naast de biologische. Daar heb ik niet zo gauw een antwoord op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat erg voor je...je ouders zouden dat moeten accepteren maar, ik hoop voor je dat alles goed komt! <3
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Anoniemand: Niemand heeft patent of ander recht op de term "moslima". Het blijft een kwestie van interpretatie. De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Als zij vindt dat ze moslima is als ze een vriend heeft, dan is ze dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jouw mening, wat ook een interpretatie is. Als iemand zich moslim vindt, zonder specifiek alles tot op de letter te volgen, dan is 'ie moslim, simpelweg omdat dat zijn of haar overtuiging is.
Bij geloof is er niet 1 geloof dat de waarheid is, terwijl alle andere meningen onwaar zijn. Ik neem aan dat je dat wel begrijpt. Dat de ene partij de ander wil straffen omdat de andere partij zich naar mening van de eerste partij zich slecht gedraagt, wil niet zeggen dat de mening van de andere partij niet klopt. Hier echter probeer jij toch jouw mening op te dringen als enige echte waarheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch hebben al die verschillende wetsscholen ook verschillende meningen, verschillende interpretaties. Ga jij even zeggen welke de juiste is? Denk 't niet.
Daarbij, die wetsscholen bepalen uiteindelijk niet wat de mensen zelf geloven. Nogmaals, als iemand zelf geloofd, vindt dat 'ie moslim is terwijl 'ie bepaalde dingen niet doet, dan is 'ie gewoon moslim, ook al vindt een ander van niet. In dit soort dingen is de mening van de één niet meer waard dan die van de ander. Wat de hoofddoek betreft (om daar even naar terug te keren, ipv snel andere zaken erbij te betrekken): ik kan je zat moslims langssturen die vinden dat je geen hoofddoek hoeft te dragen om een moslim te zijn. Ga maar eens naar Istanbul.
Alles in het leven is exact? Poe... ik hoop dat je werkelijke leven toch iets interessanter is dan een wiskundig feit.
Wat de zoon van God betreft: ook daarover verschilt men van mening binnen het christendom. De een vindt dat Jezus de zoon van God was en absoluut niet God zelf of één daarmee, de ander vindt dat hij een aspect van God zelf was. En zo zijn er nog wel wat verschillende meningen. Toch geloven ze allemaal in de Christus en dat is wat hen christen maakt.
Ik hoop voor je dat je ooit leert dat niet alles volgens vaste regels loopt en dat niet alles in vaste hokjes is in te delen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, jij bent wel in een hokje in te delen. Ik twijfel nog tussen 'Is God' en 'Gewoon een betweter'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha is goed hoor, deel jij me maar lekker in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Isil,
Het is inderdaad NIET noodzakelijk om hem 'om te toveren' tot een Moslim. Ik heb bevriende buren die me heel recent hun verhaal hebben gedaan.
Het koppeltje waarover ik het heb zijn prille twintigers.
Hij is Moslim van Turkse afkomst.
Zij is Katholiek van Albanese afkomst.
Zijn vader vond haar een hele goeie partij voor zijn zoon. Zijn vader had zijn huidige 'schoondochter' al een tijdje geobserveerd en de gedragingen van het meisje bevielen hem. Doch toen na enig opzoekwerk bleek dat het meisje niet Moslim was kwam heel zijn familie in opstand. Toch heeft de vader voet bij stuk gehouden en heeft hij voor zichzelf beslist dat het geluk van zijn zoon boven het 'blind' vasthouden aan 'oude' geloofstradities gaat.
En zo geschiedde. Het meisje blijft Katholiek en de jongen Moslim. Geen van beiden hebben ze last van dat verschil in 'stempel' want ook zij vinden dat de ESSENTIE van het Geloven zich tot 1 en dezelfde Bron richt. Sommigen noemen die bron God, anderen Allah, Universum, Nulpuntveld of wat dan ook. Het gaat ook voor dit koppeltje niet om de naam die er aan gegeven wordt maar om het gevoel dat opgewekt wordt wanneer we Elk element van de Schepping als Gelijkwaardig benaderen. In zijn familie was er aanvankelijk behoorlijk wat weerstand doch het koppeltje heeft nu sinds 4 maanden hun eerste kindje en tijdens de baby-borrel zaten we met een wir-war aan gelovigen héél gezellig samen. Dus het KAN wel degelijk lukken. Het lukt zovele anderen. Dit verhaal lijkt wel heel erg op het jouwe, al hebben zij 1 extra troef binnen de familie. Misschien brengt dit verhaal jou op leuke ideeën die naar Win-Win-acties lijden? Ik Geloof met Jullie mee, ik Hoop met Jullie mee dat ook Jullie een Happy vervolg zullen breien aan Jullie verhaal. Liefs en Gigantisch veel Succes gewenst!
Hij is Moslim van Turkse afkomst.
Zij is Katholiek van Albanese afkomst.
Zijn vader vond haar een hele goeie partij voor zijn zoon. Zijn vader had zijn huidige 'schoondochter' al een tijdje geobserveerd en de gedragingen van het meisje bevielen hem. Doch toen na enig opzoekwerk bleek dat het meisje niet Moslim was kwam heel zijn familie in opstand. Toch heeft de vader voet bij stuk gehouden en heeft hij voor zichzelf beslist dat het geluk van zijn zoon boven het 'blind' vasthouden aan 'oude' geloofstradities gaat.
En zo geschiedde. Het meisje blijft Katholiek en de jongen Moslim. Geen van beiden hebben ze last van dat verschil in 'stempel' want ook zij vinden dat de ESSENTIE van het Geloven zich tot 1 en dezelfde Bron richt. Sommigen noemen die bron God, anderen Allah, Universum, Nulpuntveld of wat dan ook. Het gaat ook voor dit koppeltje niet om de naam die er aan gegeven wordt maar om het gevoel dat opgewekt wordt wanneer we Elk element van de Schepping als Gelijkwaardig benaderen. In zijn familie was er aanvankelijk behoorlijk wat weerstand doch het koppeltje heeft nu sinds 4 maanden hun eerste kindje en tijdens de baby-borrel zaten we met een wir-war aan gelovigen héél gezellig samen. Dus het KAN wel degelijk lukken. Het lukt zovele anderen. Dit verhaal lijkt wel heel erg op het jouwe, al hebben zij 1 extra troef binnen de familie. Misschien brengt dit verhaal jou op leuke ideeën die naar Win-Win-acties lijden? Ik Geloof met Jullie mee, ik Hoop met Jullie mee dat ook Jullie een Happy vervolg zullen breien aan Jullie verhaal. Liefs en Gigantisch veel Succes gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GerdaMaria, dit is zo'n mooie bijdrage dat ik, ook al vind ik deze zelfs mooier dan je antwoord verderop, je er bij je antwoord een punt voor heb gegeven.
Wat goed om eens met een concreet voorbeeld te komen hoe het óók kan. +
Wat goed om eens met een concreet voorbeeld te komen hoe het óók kan. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@basmayer,
Dankjewel voor je reactie.
Na het lezen van jouw antwoord kwam het volgende bij me op. Ik ben katholiek opgevoed zoals men dan plaagt te noemen. In de praktijk ben ik dus gedoopt en heb ik mijn 1e en plechtige Communie gedaan. Echter... Indien mijn moeder destijds over het lef of de energie had kunnen beschikken om ons NIET te laten dopen of vormen dan had ze met zekerheid voor die mogelijkheid gekozen. Wij kwamen echter van de hele andere kant van de stad en werden omwille van ons accent en andere gewoontes reeds als buitenbeentjes gezien en dus koos mijn moeder voor de lieve vrede voor de weg van de minste weerstand. De massa volgen dus en in die tijd betekende dat in die regio de Katholieken volgen. Bij het herinneren van dit voorval stel ik mij de vraag of de ouders van Isil de keuze van hun dochter betwisten dan wel bang zijn om zelf verstoten te worden uit de Geloofs-groep waar zij zich ooit hebben bij aangesloten. Misschien heeft Isil er baat bij om deze vragen door te spelen aan haar ouders. Misschien kan Isil contacten leggen met lotgenoten die wél succesvolle gevolgen voor een gemengde-geloof-relatie hebben gekozen. Soms zijn ouders BLIJ dat hun kinderen wél over de energie en het lef beschikken om 'verdoken' verlangens naar verandering om te zetten in daden. Het kan dus nog allerlei richtingen uit met deze situatie.
Punt is en blijft dat je naar Win-Win-Oplossingen blijft zoeken en die bekom je het snelst door open vragen te stellen aan de betrokken partijen. Zo voelt elke partij zich gehoord en dus gewaardeerd. Dus lieve Isil, hou de communicatie gaande en tracht uit te vissen waar het schoentje in deze kwestie 'werkelijk' knelt. Bij jouw keuze voor de Nederlandse jongen of bij hun angst om als verraders bestempeld te worden door de groep gelovigen waar zij zich destijds bij aansloten. Blijven Geloven in Jouw/Jullie slaagkansen is dé Boodschap bij uitstek en zoals ik elders reeds schreef is Glimlachen dé tool bij uitstek die onze Geest (ons bevattingsvermogen) activeert op een Wijze die Eindeloze Win-Win-Oplossingen 'afdwingt' dus... Glimlachen maar als teken van Vertrouwen in een Happy-vervolg van Jouw/Jullie verhaal ;-) ;-) ;-)
Na het lezen van jouw antwoord kwam het volgende bij me op. Ik ben katholiek opgevoed zoals men dan plaagt te noemen. In de praktijk ben ik dus gedoopt en heb ik mijn 1e en plechtige Communie gedaan. Echter... Indien mijn moeder destijds over het lef of de energie had kunnen beschikken om ons NIET te laten dopen of vormen dan had ze met zekerheid voor die mogelijkheid gekozen. Wij kwamen echter van de hele andere kant van de stad en werden omwille van ons accent en andere gewoontes reeds als buitenbeentjes gezien en dus koos mijn moeder voor de lieve vrede voor de weg van de minste weerstand. De massa volgen dus en in die tijd betekende dat in die regio de Katholieken volgen. Bij het herinneren van dit voorval stel ik mij de vraag of de ouders van Isil de keuze van hun dochter betwisten dan wel bang zijn om zelf verstoten te worden uit de Geloofs-groep waar zij zich ooit hebben bij aangesloten. Misschien heeft Isil er baat bij om deze vragen door te spelen aan haar ouders. Misschien kan Isil contacten leggen met lotgenoten die wél succesvolle gevolgen voor een gemengde-geloof-relatie hebben gekozen. Soms zijn ouders BLIJ dat hun kinderen wél over de energie en het lef beschikken om 'verdoken' verlangens naar verandering om te zetten in daden. Het kan dus nog allerlei richtingen uit met deze situatie.
Punt is en blijft dat je naar Win-Win-Oplossingen blijft zoeken en die bekom je het snelst door open vragen te stellen aan de betrokken partijen. Zo voelt elke partij zich gehoord en dus gewaardeerd. Dus lieve Isil, hou de communicatie gaande en tracht uit te vissen waar het schoentje in deze kwestie 'werkelijk' knelt. Bij jouw keuze voor de Nederlandse jongen of bij hun angst om als verraders bestempeld te worden door de groep gelovigen waar zij zich destijds bij aansloten. Blijven Geloven in Jouw/Jullie slaagkansen is dé Boodschap bij uitstek en zoals ik elders reeds schreef is Glimlachen dé tool bij uitstek die onze Geest (ons bevattingsvermogen) activeert op een Wijze die Eindeloze Win-Win-Oplossingen 'afdwingt' dus... Glimlachen maar als teken van Vertrouwen in een Happy-vervolg van Jouw/Jullie verhaal ;-) ;-) ;-)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.