Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat mensen soms zeggen dat zij zich niet kunnen voorstellen hoe het is om eenigskind te zijn, maar WEL inlevingsvermogen menen te hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik denk zelf dat de mensen die uit een gezin met meer kinderen komen en beweren dat ze zich HEEL goed kunnen voorstellen hoe het is enigstkind te zijn, degenen zijn die OF jou OF zichzelf voor de gek houden.

Je kunt hooguit PROBEREN een leefsituatie die je zelf nooit hebt meegemaakt je voor te stellen maar ECHT invoelen hoe het is kun je eigenlijk niet.

Ik heb zelf nooit veel voorstelling gehad hoe het zou zijn om kinderen te hebben maar alles wat ik er al van dacht bleek in de praktijk toch anders, of in elk geval zijn allerlei andere dingen belangrijk dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Ik denk dat dit hiermee ook zo is, je kunt een aantal "technische feiten" opsommen van wat er leuk en minder leuk aan is maar hoe het voelt, 24 uur per dag, weet je gewoon niet.

Inlevingsvermogen is hierin dan niet meer dan een POGING je te verplaatsen in het wel en wee van iemand anders. Dus mensen die jou status als enigstkind ophemelen OF afkraken terwijl jij ze het tegenovergestelde probeert uit te leggen, DIE hebben in mijn optiek niet veel inlevingsvermogen omdat ze gewoon niet zien wat jij ze probeert te vertellen
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gewoon het duidelijkste antwoord :)

Andere antwoorden (2)

Dan hebben ze niet zo'n goed inlevingsvermogen als ze denken ;)
(Lees meer...)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inlevingsvermogen is dat je je inleeft in de gevoelens en situatie van andere. Dit moet je wel zelf mee gemaakt hebben om het goed te voelen. Een baby heeft spiegelneuronen die ervoor zorgen dat ie gaat huilen als ie een ander hoort huilen omdat hij weet dat die ander verdrietig is of pijn heeft. Om dit te weten heeft hij het zelf meegemaakt. Je kan je dus enkel inleven als je het zelf ook meegemaakt hebt. Je kan je dus niet voorstellen hoe het is om eenigskind te zijn als jij broertjes of zusjes hebt. Je hebt het dus niet zelf meegemaakt en kan je je dat niet voorstellen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan toch dat je vroeger enig kind was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar dan weet je toch hoe het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is waar. Sorry
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding