Hoe ga ik met mijn thuissituatie om, zonder iets als emotionele schade op te lopen?
De vraag klinkt misschien een beetje dramatisch, maar het is wel waar het op neerkomt. Mijn thuissituatie is niet bepaald prettig, en lijkt met de week storender te worden (voor mij). Ik ben bang dat als ik uit huis ga, volwassen word en/of later kinderen heb, ik me ga gedragen als mijn vader of dat ik gewoon geestelijk ziek ga worden.
Ik merk de gevolgen van de situatie al op mijn gedrag naar mensen buiten het gezin, zoals dat ik soms heel gemeen kan reageren.
Mijn thuissituatie in het kort; mijn moeder is in januari 2009 overleden. Ik woon nu bij mijn vader met mijn broertje van 13 jaar. Broertje wordt, zoals wel vaker met jongere kinderen, redelijk voorgetrokken. Om de week wisselen we van 'klusje'; de katten verzorgen of de vaatwasser doen en tafel dekken. De wasmachine en droger zijn ook onze verantwoordelijkheid, de bedoeling is dat we dit om de beurt doen. Broertje komt de afspraak vaak niet na, waarop ik aangekeken word.
Mijn vader, van tegen de 60 jaar oud, heeft redelijk last van stemmingswisselingen geloof ik. Hij kan om niets enorm boos worden, en een normaal gesprek voeren is niet mogelijk omdat hij altijd met stemverheffing gaat praten. Uitgescholden worden is ook redelijk normaal.
Een gesprek over de zaken in huis voeren is dus geen optie.
Ik ben bang dat ik hier geestelijk 'iets' aan over ga houden. Wat is de beste manier om hier mee om te gaan?
Toegevoegd na 4 minuten:
Het gevoel dat ik krijg door 'gesprekken' met mijn vader is vaak machteloosheid.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.