hoe bereken je best gedeelde autokosten?
mijn vriend heeft een auto, ik niet. als we samen op reis gaan, rijdt hij. nu is er altijd spanning over : hoeveel ik moet betalen om een "eerlijke" tussenkomst te leveren in zijn verplaatsing. hij vergelijkt dat altijd met zijn ex : hij heeft destijds een mobilehome gekocht en zij betaalde alles voor de helft mee :wegentaks, verzekering etc. (wij wonen niet samen en met zijn ex woonde hij ook niet samen...).
vroeger, met mijn ex, ging dat gewoon spontaan. wij deelde de benzinekosten. En af en toe zei ik "kom, ik betaal deze keer de benzinekosten" als hij ging tanken, of gaf hem een cadeautje, of betaalde eens in het restaurant of dergelijke. Omdat ik ook wel weet dat een auto meer is dan benzine.Mijn ex had echter zoiets van "het is voor mij ook gewoon leuk met je weg te gaan, als je de helft van de benzine betaalt ben ik zeker tevreden maar zelfs dat hoeft niet"(wat ik nu ook weer niet correct vond)
Maar nu, met mijn huidige vriend, moet alles dus naadje draadje uitgerekend worden blijkbaar. Dat is helemaal mijn aard niet (ik redeneer ook zo niet mbt tot hem) maar nu is het dus zoeken naar een eerlijke regel. De helft van alles betalen (zoals hij suggereert) doe ik niet, het is slechts zelden dat ik meerijd (meestal gebruikt hij zijn auto voor zijn woon/werkverplaatsingen). Dit is immers niet te vergelijken met een mobilehome, die je gebruikt om samen op vakantie te gaan. Maar wat dan wel?