Valt dit onder mishandeling?
Ik moest de vraag anders stellen, omdat in de vorige vraag niet duidelijk stond omschreven wat ik precies wilde weten. Na kort nadenken is dit eigenlijk mijn hoofdvraag; word/werd ik geestelijk mishandeld door mijn moeder? Want het is mij niet duidelijk wanneer iets onder mishandeling valt. Misschien overdrijf ik?
Zo kort mogelijk en vanuit mijn beleving:
Als ik iets zeg wat bij haar verkeerd valt, wordt ze ontzéttend boos. Ze noemt mij regelmatig "vies vuil secreet" en "intens gemeen". Als ze zo doet heeft praten geen zin meer en wordt alles omgedraaid alsof het allemaal aan mij ligt. Als ik dan wegga, zegt ze dat het niet normaal is dat ik haar in de steek laat. Ze doet niets om de ruzie bij te leggen. Vragen van mij zoals; "zullen we het goedmaken?", worden beantwoordt met een stilte of afgewezen met een volgende beschuldiging. Ze noemt mij vaak gek, en ik twijfel altijd of ze gelijk heeft. Ze heeft dus veel grip op me. Dit jaar heb ik haar mee op vakantie genomen (alles betaald) en ze heeft gezegd dat ik dat alleen deed omdat ik zélf op vakantie wilde. Ze gooide een glas wijn leeg in mijn gezicht en noemde me -wederom- een vies vuil secreet en gek. Ik heb haar al heel vaak gevraagd of ze hulp wil zoeken maar dat doet ze niet. Zelf heb ik wel therapie gehad. Hierover zegt ze vaak; "ja, JIJ kunt het allemaal wél hé?" of "jij bent zó perfect!" Dit is dan sarcastisch bedoeld en doet me pijn omdat die therapie een zwaar proces was. Valt dit alles onder mishandeling?
Gezien haar reacties denk ik niet,dat je een opmerking over het weer gemaakt hebt.
Maar de antwoorden die zij geeft kun je idd onder de noemer geestelijke mishandeling plaatsen.
Maar hoe staat het met de jouwe?
Jij gaat je vanaf nu heel alvast heel anders opstellen. Mam, ik hou van je maar dit gedrag accepteer ik niet van je! Ik neem weer contact met je op als je me anders behandelt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.