Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb asperger .hoe pak ik het aan?,zodat ik ook vrienden krijg.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K
Kimath
13 jaar geleden
Wat wil je precies weten? hoe je het eerste contact maakt, hoe je het onderhoud? Heb je zelf behoefte aan vrienden of wil je vrienden omdat je denkt dat het zo hoort? Ik heb zelf ook Asperger, en wat bij mij goed hielp was gaan sporten en een hobby kiezen dat je naar een club kan. Dan ontmoet je mensen met dezelfde interesses en gaat het contact makkelijker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat pak je aan door jezelf te zijn! Je bent prima zoals je bent, mèt of zonder Asperger!
Je zou aan mensen kunnen vertellen, dat je autisme hebt, zodat ze rekening met je kunnen houden als dat nodig mocht zijn. Dat doet mijn zoon (heeft ook Asperger) ook als dat nodig blijkt te zijn.
Jij bent "de deskundige" van jezelf, jij weet wat je nodig hebt.

Heb je een autipas? Die zou je ook kunnen laten lezen als je vertellen moeilijk vindt.
Info daarover:
http://www.autipas.nl

Verder iets gaan doen wat je belangstelling heeft; dan ontmoet je mensen met dezelfde interesses.

En er bestaat ook een site voor mensen met autisme. Daar kan je in contact komen met andere autisten en bijvoorbeeld chatten. Misschien ook iets voor je?
http://www.autsider.net
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Neem een hobby, een transport bijvoorbeeld. Hier leer je veel nieuwe mensen kennen en kun je nieuwe vrienden maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer sociale dingen te doen, sluit je aan bij een toneelvereniging, een sportclub (als je een beetje sportief bent, anders iets van schaken, kaarten), als je religieus bent, bezoek je kerk, moskee of wat dan ook regelmatig.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook een baantje kan helpen, zelfs kranten bezorgen, postbode, vakkenvullen, want dan kom je mensen met hetzelfde beroep tegen waar je dan even over kan praten.

Kijk goed naar je eigen interesses en zoek daarbij werk of clubs. Dan heb je iets om over te praten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het een gek idee om het feit dat je asperger hebt kenbaar te maken aan degene waar je contact mee wilt maken? Omdat dat me een van de moeilijkste dingen lijkt, nl dat je iets mankeert wat niet direct zichtbaar is voor anderen, maar het wel iets is waar rekening mee gehouden kan en moet worden. Alleen blijft de vraag dan: wanneer en hoe maak je dat kenbaar.
Dus misschien wil je op zo'n moment m.b.v. een button of een armband het signaal geven, dat je - zoals in jouw geval - asperger hebt.
Er zijn vast wel mensen, die daar geen probleem mee hebben, - als ze weten wat er aan de hand is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet je heel erg bewust zijn van waar je niet zo goed in bent of anders in bent en dat verbeteren en zorgen dat je dat bijna niet meer hebt, dan zal niemand je een autist vinden en natuurlijk valt er nog eens iets op maar dat zullen mensen die niet van je autisme weten gewoon bij je persoonlijkheid vinden horen.. dan krijg je ook vanzelf vrienden! en een hobby enzo is natuurlijk altijd goed om vrienden te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noukkkkk....waarom mag iemand niet gewoon autist zijn???? Je kunt niet "bijna geen autisme meer hebben".... dat is hetzelfde als zeggen tegen iemand zonder been: gewoon zorgen dat je een beetje geen been meer hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou het werkt goed hoor! xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat werkt goed? Jij hebt autisme en doet alsof je het niet hebt, bedoel je zoiets? Of heb je een beetje 1 been?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha dat van autisme natuurlijk xD gewoon de dingen waarvan je weet dat je anders bent anders doen zodat je normaal bent zeg maar, klinkt misschien vreemd maar goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ik doe niet alsof ik het niet heb hoor ik wil alleen niet dat anderen het weten want als je dan een keer iets niet hoort komt het door dat je autistisch bent, als je dicht klapt komt het omdat je autistisch bent, als je iets niet wil komt het omdat je niet tegen veranderig kan en al dat gezeik, maar dat slaat nergen op er zijn wel meer verlegen mensen! dus die diagnoses kunnen wat mij betreft op rotten met ze allen! ik wil ook dingen gewoon fout doen zonder excuus dat ik autistisch ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt heeeeeeeeeeeeeel vreemd ja, want wat is dat, "normaal"????????????? Ben jij dan "abnormaal"?????
Waarom mag jij jezelf niet zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat je dan teveel opvalt! dan ben je heeeel anders dan normaal, naturlijk is niemand normaal maar ik wil niet achtelijk gevonden worden! ook opschool er klappen zoveel mensen dicht als een leeraar iets aan ze vraagt, maar ja bij mij is het niet erg omdat ik autisme heb? rot op zeg! ik ben verlegen en dat heeft niks met autisme te maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is gewoon: "alstjeblieft, een diagnose nu ben je achtelijk" zo komt het op mij over en dat wil ik niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn reactie had ik getypt voor de jouwe :-)
En nu weer, maar ik heb gauw geknipt en je antwoord gelezen en weer geplakt hahahaha.
Dit snap ik helemaal: het excuus: ja maar hij/zij kan er niks aan doen want hij/zij is autist, dat bedoel je denk ik?
Ben ik helemaal met je eens. Het kán ook voordeel hebben als mensen dit van je weten...het ligt er ook aan in welke mate je er zelf last van hebt.
Je gedrag aanpassen en leren is natuurlijk prima! Maar "normaal" zijn ...uh.... is iemand zonder autisme "normaal" dan? Ik ken vele niet-autisten, die ik behoorlijk (en vaak ook prettig) gestoord vind.
En het shitte is, dat je mèt stempel autisme meteen door onwetenden als half gek wordt gezien.
Dat haalde ik dus ook uit jouw antwoord. En dáár ben ik het, net als jij dus (is me nu duidelijk) totaaaaaal niet mee eens.
Dat is het stempel en wat mensen er dan meteen zelf van maken, terwijl ze er geen moer van begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar waarom zijn zij gewoon prettig gestoord en ik meteen autistisch? ja omdat ik achtelijker ben en gelijk hebben ze! dát is dus precies de rede dat ik niet wil dat mensen het weten dan kan je juist beter je zelf zijn zonder meteen een autist te zijn, want als je iets vreemds doet hoort dat bij jou en niet bij je autisme!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind ik jou ook wel prettig gestoord, daar hoef je niet autisme voor te hebben ;-)
Ik wist niet, dat autisme hetzelfde was als achterlijk??? Overigens een erg ouderwets woord! Autisme is niet hetzelfde als een geestelijke handicap hebben. Autisme kan gepaard gaan met een (of meer) geestelijke handicaps, maar dan heb je geen asperger.
Jij, Noukkkkkk (moest even de K's tellen) bent jezelf MET autisme, want dat hoort bij jou. En als jij iets vreemds doet, dan KAN het bij je autisme horen, en DUS ook bij jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha nou daar denk ik anders over xD maar goed, dat maakt niet uit! xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als asperger.wordt je toch anders benadert.alsof je psygish niet helemaal spoort
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De thuiszorg behandelt me ,als een kind

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding