Waar ligt de grens van huiselijk geweld?
Gewoon een vraag uit interesse, gaat niet over mijn eigen ervaringen of zo.
Ik las op internet dat 45 procent van de Nederlandse bevolking ooit het slachtoffer is (geweest) van huiselijk geweld.
Op internet is alleen niet echt duidelijk aangegeven wat er nu precies verstaan wordt onder huiselijk geweld. Ja, alleen dat het van fysieke, psychische of seksuele aard kan zijn. Nu vraag ik mij af van dat fysieke aspect, waar ligt de grens? Is het huiselijk geweld als iemand de ander tijdens een ruzie stevig bij de arm pakt? Is het huiselijk geweld als iemand de ander vastgrijpt? Van het psychische aspect is het al helemaal moeilijk. Is het dan al huiselijk geweld als je iemand 1 keer uitscheld? Of een keer dreigt met een klap? (maar dit niet daadwerkelijk uitvoert)
Als 'kleine' dingen al onder huiselijk geweld worden gerekend, lijkt het me dat 100 procent van de Nederlanders namelijk wel eens te maken heeft gehad met huiselijk geweld. Want ik geloof niet dat er een gezin is waar het alleen maar rozegeur en maneschijn is.
Een pak rammel is inderdaad huiselijk geweld, maar waar ligt de grens? Is het ook nog huiselijk geweld als iemand de ander een keer een klap in het gezicht geeft? (wat niet echt pijn doet)
Bij mijn eigen kinderen heb ik dit nooit gedaan toen ze al een tiener waren,wel toen ze nog jonger waren door een tik op de vingers/handjes als ze na een paar keer niet wilden luisteren als ze ergens aanzaten dat niet mocht.
Dan kun je op die leeftijd een gesprek aan gaan want dan doe je dit toch niet meer als ouder?
Goed is het zeker niet nee.
Ik ook niet want voor mij is het ook al heel lang geleden.
Je kunt deze situatie dan niet echt vergelijken met huiselijk geweld,maar dan nog vind ik dat je kinderen van die leeftijd niet meer hoort te slaan,maar een gesprek aan te gaan.
Ik heb zelf heel wat tot 10 moeten tellen met mijn kinderen hoor want ik had af en toe ook de neiging om ze een draai om hun oren te geven,maar ik heb het niet gedaan en ben met woorden aan de slag gegaan.
Moet ook zeggen dat ik de laatste tijd veel bezig ben met waar de grens ligt binnen een gezin.
In tijdschriften lees je namelijk alleen de ergste verhalen, van kinderen die bijvoorbeeld elke dag werden geslagen door hun ouders of uitgescholden. Dat je meteen denkt van oh wat verschrikkelijk. Die dingen zijn ook verschrikkelijk, maar ik ben juist geinteresseerd in problematiek die niet zo tastbaar is. Dingen zijn vaak namelijk nogal complex en ik vind het vaak moeilijk om de ernst van situaties in te schatten.
Je hebt wel inderdaad Jeugdzorg daarvoor, maar of die het altijd goed kunnen inschatten?
Kwam laatst een brief van mezelf tegen van Jeugdzorg, met dat er preventief een voogd voor mij moest worden ingeschakeld.. Nooit ook maar iets van geweten, dan denk je toch wel van huh?
Zelf ga ik misschien SPH studeren en ik wil ook wel graag iets in die hoek doen. Maar ik wil zo graag mensen goed helpen. En niet dit.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.