Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kom ik aan nieuwe vrienden (zie situatie) :') ?

Ik heb nooit zonder vrienden/vriendinnen gezeten, maar helaas is dat nu praktisch het geval.

Ik heb alle 'foute vrienden' uit mijn leven gebannen, omdat zij niets positiefs bijdragen (integendeel).

Op het moment heb ik een vriend die nu in Brazilië zit (hij is verliefd) en extreem druk is en voor de rest wat kennissen.

Ik heb altijd genoeg mensen om me heen gehad, maar trok sinds ik zelf niet goed in mijn vel zit de verkeerde mensen aan. Dit op zowel relationeel gebied, als op vriendschappelijk gebied.

Ik zit niet te wachten op adviezen dat ik mijn oude 'vrienden' weer moet terugnemen, want ik weiger niet meer kritisch te zijn, enkel en alleen uit het gebrek aan 'beter'.

Ik weet zeker dat het een goede stap voor mij is geweest, om het contact te verbreken met deze vrienden. Redenen hiervan waren: (lichamelijke) agressie, drugsgebruik, extreme labiliteit, onbetrouwbaarheid en egoïsme.

Ik ben toe aan nieuwe mensen, maar aangezien ik nooit met dit probleem heb gezeten (en ik ervaar dit als een probleem, omdat ik me gigantisch eenzaam voel), weet ik niet echt wat voor stappen ik moet ondernemen.

Momenteel zit ik in de Wajong en werk en studeer ik niet. Aankomend schooljaar start ik wel in het 2e jaar van een deeltijd HBO-opleiding en heb ik bovendien ook een werkplek (waar ik weinig collega's zal hebben overigens). Uitgaan doe ik nauwelijks meer en heb ik ook geen zin in eigenlijk.

(btw: ik ben sociaal wel vaardig gelukkig :) Maar ik ben even de weg kwijt).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had zo'n reactie kunnen verwachten...
Ik ga mezelf niet eens verdedigen. Ik sta helemaal achter mijn beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag @imaginarygirl +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groot respect voor je Imaginary Girl!!
Wat een positieve stappen!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foute vrienden zijn geen vrienden, een vriend geeft je energie, foute vrienden kosten uiteindelijk alleen maar energie. Dus waarschijnlijk een heel verstandige keuze, en dapper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed, dat je hebt besloten geen contact meer te willen hebben met die 'foute vrienden' (dat zijn inderdaad geen vrienden!).

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beter zonder vrienden dan vrienden aan wie je je alleen maar stoort.

Dat is overigens ook mijn standpunt, reeds sedert vele jaren.

Je uitgangspunten zijn wat gewijzigd sinds vroeger en je eisen m.b.t. vrienden zijn wat meer overeenkomstig je eigen levensinstelling geworden.

De oude tijden en dus de bijbehorende vrienden zijn afgedaan en de nieuwe komen eraan.

Rustig alles op je af laten komen. Niet geforceerd gaan lopen zoeken..zou ik je willen zeggen.

Je verkeert thans in een andere 'kring' en langzamerhand zullen zich je vrienden dààr zich wel gaan aandienen.

Niet iets speciaals doen dus..blijf lekker jezelf en alles komt wel op zijn pootjes terecht.

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Probeer bij een club te gaan! Bijvoorbeeld een theatervereniging.
Acteren is een sociale bezigheid en je zal binnen no time vrienden gemaakt hebben. Ook kan je kijken om bijvoorbeeld ergens een baantje te zoeken of vrijwilligerswerk te doen.
Ik ken het probleem ongeveer.. Toen ik ineens verhuisde naar de andere kant van het land moest ik ook nieuwe vrienden zoeken hier!
Aarzel gewoon niet om met mensen te kletsen en dingen te doen waar veel mensen bij betrokken zijn. Dan kom je vanzelf nieuwe vrienden tegen, vast ook vrienden die geen foute vrienden zijn!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier om nieuwe vrienden te maken is niet thuis blijven.
Mogelijke oplossingen zijn dan:
sport of hobbyclub
vrijwilligerswerk
familiebanden aanhalen, neven nichten die je al tijden niet meer gehoord hebt(als ze niet bij je vroegere vrienden zaten.
En in de tijd dat je alleen bent, niet jezelf verwaarlozen. Er zijn dingen die je wel alleen kunt doen, als je die leuk vindt,gewoon doen: museum, terras, fietsen.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt op het vorige antwoord, maar er zijn verschillen, waardoor ik het niet zo eens ben met dit antwoord.
- er is niets mis met thuis zijn. Je moet je ook 'alleen met jezelf' goed kunnen voelen.
- op een terrasje, of in een café, bestaat te veel kans om weer 'foute vrienden' tegen te komen.
anneliez
13 jaar geleden
Klopt, er is niets mis met thuis zijn, en goede maatjes met jezelf worden. Maar de vraag was "hoe nieuwe vrienden krijgen"en die komen niet aanwaaien als je thuis blijft zitten. Vandaar dit antwoord
Wat je nu wat nodig hebt, is ontspanning, ruimte en rust. Hoe je aan vrienden jan komen zonder de foute te kiezen en zonder uit te gaan is lastiger dan ze uit je leven verbannen. Ga vooral rustig op zoek. Nu studeer je ook niet wat het nog moeilijker maakt. Loop 's rond in de winkels en durf mensen aan te spreken. Of ga 's langs in een gezellig cafeetje. Je vind er vast mensen. Aangezien je nog nooit in deze situatie bent terechtgekomen, vraagt dit heel wat tijd. Zorg voor vrienden die je geen zulke dingen laten doen. Je kunt altijd gewoon je familie gaan opzoeken... Maar dat zijn natuurlijk geen vrienden. Leer nieuwe mensen kennen door uit je hol te komen en erg sociaal bezig zijn. Gelukkig ga je studeren, dat maakt het veel gemakkelijker om vrienden te maken. Zoek eventueel een bijbaantje op vakantiejob om zo mensen te leren kennen.

Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie mijn reactie op vorige antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
C+
Wat ongelooflijk knap dat je zulke verstandige keuzes hebt gemaakt, petje af!! Je voelt je momenteel eenzaam wat ik heel goed begrijpen kan, nu een manier vinden nieuwe mensen te ontmoeten! In je woonplaats bestaan verschillende verenigingen (althans in de meeste dorpen/steden) waar je eens zou gaan kunnen rondkijken! Vind je een bepaalde sport bijv. leuk dan kan je bij een sportvereniging, of een hobby club. Is dit niets dan kan je bijv. op facebook de site van je woonplaats toevoegen, dit kan ook op Hyves..daar kom je allerlei mensen tegen die bij je in de buurt wonen, waar je contact mee kan maken. Op internet kan je echt veel! Wil je liever in real life contact maken dan kan je naar plaatselijke bijeenkomsten of activiteiten gaan om simpelweg wat mensen aan te spreken, hoewel dat best moeilijk is..Een heel ander idee is op zoek gaan naar lotgenoten, je bent hier al heel ver door in het openbaar je verhaal te doen, ga hier mee door en vind een site waar je mensen tegenkomt met hetzelfde probleem, zoek op vrienden kwijt, of eenzaam zijn..je zal zien dat er heel veel jonge mensen zijn die ook staan te springen om contact!! Ik wens je enorm veel succes en hoop echt dat je binnenkort wat leuke mensen kan toevoegen aan je "vriendenlijst".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga naar 'vaste afspraken' zoals een sportclub,dansclub ,studie etc. dan ontmoet je van zelf nieuwe mensen en maak je vanzelf weer nieuwe vrienden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem, ga gewoon maakt niet uit waar, ergens bij andere mensen staan, klets een beetje mee, zo maak je snel vrienden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoek mensen op interessegebied!
Veel mensen zoeken vrienden op het gebied van bijvoorbeeld hobby.

Als voorbeeld: Ik hou heel erg van de pc en alles wat je er mee kunt, ik zoek mijn vrienden dus al snel online, o.a. op een heel gezellig, maar klein forum.
http://vuurvlinder.actiefforum.com/
(daar moet je je aanmelden en een tijdje meedoen voor je er echt in bent)

Verder, naast online kletsen met mensen en interessegebieden verkennen, geldt dat in de echte wereld ook natuurlijk.
Als je je huis uitgaat, kun je kiezen waarheen... hou je van zwemmen? Zoek dan zwemvrienden!
Hou je van boswandelen, zoek dan eerst boswandelvrienden.

Heb je moeite met je boodschappen doen? zoek dan een boodschappenbuddy!

Vanuit daar ga je vanzelf ontdekken dat sommigen kennisen blijven, en dat sommigen vrienden gaan worden.

Internet en verschillende fora kunnen wel een hulpmiddel zijn bij het ontmoeten van nieuwe mensen. Het eerst een tijd met ze online babbelen, zorgt er vaak voor dat je al kunt scheiden wie je wel en niet aardig lijkt te vinden, voor je verder gaat met kennismaken.

Dat is mij heel goed bevallen!

Sterkte met het vinden van de juiste mensen om je heen! Niks zo fijn als een prettige vriendschap!

Toegevoegd na 2 minuten:
En nog iets, mijn complimenten voor het wegwieden van de foute vrienden! De eenzaamheid nu... is moeilijk en zwaar, maar ik vind het echt super sterk van je, dat je dit soort leven niet meer wilde, en actief zoekt naar hoe je het wél wilt!! toppie toppie!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te lezen ben je veel aan het leren van de ervaringen die je tot nu hebt opgedaan. Ik sta volledig achter je keuze om beter te kijken wie je wel of niet kan toelaten in je leven. Ik denk dat je makkelijk contact maakt en het meest belangrijke contact is dat met jezelf en het is heel goed jezelf serieus te nemen. Eerst vriendschap met jezelf en dan pas komen de anderen. Ik begrijp dat je toe bent aan nieuwe mensen en je soms heel eenzaam voelt. In mijn persoonlijke ervaring is het zo dat hoe meer ik vriendjes ben met mezelf hoe minder ik die anderen nodig heb, een paar echte vrienden zijn genoeg. Jij bent heel goed bezig om op je eigen benen te gaan staan. Heb vertrouwen dat de mensen die bij jou horen en goed voor je zijn ook op je pad komen. Die andere vrienden die je had heb je ook nodig gehad om zover te komen nu anders te kunnen kiezen. Wat je beschrijft is client gedrag. Gedrag is nooit de persoon zelf. Probeer het alles wat gebeurd is om deze rede los te zien van jouw persoon. Laat het los. Als je deze oude vrienden nog ontmoet probeer ze niet af te wijzen maar groet ze vriendelijk, hou het oppervlakkige praatje van hoe gaat het met jou? alles goed? en met jou gaat ook alles goed en schep afstand met ik moet gaan want ik word ergens verwacht of iets dergelijks. Als iemand wil afspreken zeg je dat je het nu even heel druk hebt en dat het wel weer x komt en daar laat je het bij, het komt er gewoon niet van. Gewoon zwaaien, niks aan de hand en ondertussen bouw je lekker aan je eigen leven. Doe je toevallig SPH?
Ik hoop dat je iets met dit antwoord kan. Groetjes,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het wel mee eens: als je je oude ('foute') vrienden toevallig tegenkomt, doe dan gewoon vriendelijk tegen ze, maar houd het oppervlakkig. Je kunt ze ook best eerlijk vertellen waarom je niet meer bij die 'vriendenkring' wilt horen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, als je het kan en wil vertellen prima natuurlijk. Je kan dit ook uitstellen tot het moment dat bij die oude vrienden het kwartje valt dat je geen vriendschap meer onderhoud.Als er dan van hun kant een vraag komt of ze komen je opzoeken dan kan je het altijd nog eerlijk vertellen en hou het dan gewoon bij jezelf. Het heeft niets met hun van doen, het voelt gewoon beter voor jou een ander pad te lopen!
1 woord: penvriendin! Ik zat ook in zo'n situatie en heb nu een penvriendin waar ik al m'n geheimen mee bewaar. In het begin kun je natuurlijk checken of ze wel/niet iets voor jou is. Kun je vaak zien aan de hobby's enzovoort:D. Je kunt het dan hebben hoe de dag was en tips aan elkaar geven. En in de vakanties bij elkaar logeren en echt meidendingen doen! Echt heel gezellig!!:D

Hopelijk heb je er wat aan en succes!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Penvrienden had ik vroeger, toen er nog geen e-mail e.d. waren. Nu heb ik voorkeur voor facebook en forums (met mensen die mijn interesses delen).
Ik vind het ZO goed van je, dat je deze keuze gemaakt hebt! Er is een spreekwoord 'waar je mee omgaat, daar wordt je door besmet'. En zo is het echt.
Mensen die je op het verkeerde pad (agressie, drugs, misdaad) brengen, zijn geen vrienden.
Maar nu mis je de sociale omgang. Waarschijnlijk niet alleen die mensen, maar ook de omgeving waar je hen ontmoette. Want als je nog op dezelfde plaatsen (café's, coffeeshops, e.d.) zou komen, dan zou je nog steeds die verkeerde invloed krijgen. Ik neem aan dat je dat niet meer wilt.

Wat allereerst van belang voor jou is: zorg dat jezelf je beste vriend bent. Nee, dat is geen egoïsme. Je moet jezelf accepteren, goed kennen, en alleen kunnen zijn. Dan pas sta je stevig genoeg in het leven om goede vriendschappen aan te gaan.

Als je jezelf kent, dan weet je waar je werkelijke interesses liggen. Dan kun je contact zoeken met mensen met diezelfde interesses (bijv. bij een club, vereniging, o.i.d.).

Je moet het niet overhaasten. Zorg dat jij zelf een goede vriend kunt zijn, dan krijg je vanzelf goede vrienden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ruim een jaar in een soort gelijke situatie gezeten. Niet geheel, maar er zijn gelijkenissen. Wat mij heel erg hielp zijn:
- een baan vinden met veel sociaal contact,
- een opleiding die bij me paste en me ook een hoop structuur gaf... én ik ben
- lid geworden bij een sportschool; tegenwoordig kun je in de meeste sportscholen zoveel meer dan alleen maar fitnessen en in de kleedkamers maak je al gauw een praatje met iemand die je niet kent.
(en persoonlijk; betrokken raken bij een religieuze stroming. Religieuze mensen zijn vaak heel compassioneel en vangen je heel liefdevol op, die liefde verdreef bij mij mijn eenzaamheid definitief).

Deze drie dingen gaven mij veel om handen. Een mens heeft sociaal contact en structuur nodig, dat zit in onze natuur. Het beste om je eenzaamheid weg te werken is dus door je tijd vol te plannen met studie, werk en vrijetijd. Uitgaan werkt vaak niet omdat je hierbij 90% van de keren slechts zeer kortstondige contacten aan over houd (uitzonderingen daar gelaten).

Veel vrienden van mijn ouders hebben elkaar trouwens via datingsites ontmoet, die brengen naast liefdesrelaties ook goede vriendschappen tot stand. Het vergt lef, maar er is een grote kans dat je er leuke contacten aan over houd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn natuurlijk al heel veel tips geweest. Maar de mijne is toch gelukkig iets anders. Je kan zelf ook via internet een oproepje plaatsen om een vriendenkring te starten. Ik ken iemand die dat gedaan heeft in mijn omgeving, ze mailde mij erover (mijn adres had ze via de vriendensite: vriendinvoorjou.nl: ook daar kan je mensen leren kennen!) en nu zit ik bij een groep mensen vanaf 35 tot 48 jaar, allemaal uit mijn omgeving. We hebben een website met daarop een kalender en elke week is er een activiteit. In de groep zitten zeker 5 mensen die ik graag mag. Gisteren heb ik nog gesport met 3 meiden, dinsdag hebben we een stadswandeling, volgende week een bbq, we doen spelletjes, etc etc. Erg gezellig! succes ermee!
Enne: maak je niet te veel zorgen, je zal zien over een paar maanden heb je genoeg mensen leren kennen via je opleiding en werk en heb je misschien niet eens tijd voor zo'n vriendenkring.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding