Wat is een constructieve manier om met een zwaar roddelende 'beste vriendin' om te gaan?
'Eva' is 21 en ik ook en ineens ben ik in een kinderachtige soap belandt.
Eva en ik zijn al sinds de kleuterklas bevriend en in de puberteit waren we nogal 'roddeltantes' en konden we er echt wel wat van. Nu doen we het somsnog steeds, maar vanuit mijn kant gaat het vaak om mensen die we niet kennen/of absoluut niet mogen (en ik hou altijd aan: 'zeg niets wat ik niet recht in iemands face durf te zeggen')
Nu hadden een vriendin en ik laatst een ruzie (waarvan we beide onze irritaties naar elkaar hadden uitgesproken en wat afstand hadden genomen.)
Eva wilde er alles van weten en ik heb mijn irritaties uitgelegd en die van haar, waardoor het nu niet werkt. Ze begon maar te roepen dat ze aan mijn kant stond en kwam met allerlei roddels over die vriendin van mij (Die ik haar ook niet ga vertellen, omdat ze te kwetsend voor haar zijn. Want ondanks het akkefietje hou ik nog wel van die vriendin in kwestie).
Mijn vriendin en ik kregen een paar dagen geleden nogal achterdocht. Ik stelde mezelf ook de vraag; 'als ze zo erg over andere vrienden roddelt, waarom dan niet over mij?' Ik hoopte dat dit niet het geval zou zijn, want ik heb echt lief en leed met haar gedeeld.
Ik ben er achtergekomen dat ze zwaar over mij roddelt, mijn diepste geheimen vertelt en leugens over mij vertelt.
VRAAG: Ondanks dat ik echt woest op haar ben, wil ik haar niet volledig kwijt, maar wil ik haar er wel mee confronteren op een constructieve manier. Maar hoe? Sites? (teweinigplek)
Maar ik vraag me ook af hoe ik haar de consequenties van dit gedrag kan laten zien?
En dat als ze dingen vindt dat ze dat dan best recht in mensen hun gezicht kan zeggen, zonder dat die mensen haar meteen 'haten' (daar is ze geloof ik erg bang). Voor de rest ben ik ook absoluut geen heilig boontje (verre van) maar neem ik wel vaak mijn verantwoordelijkheid. En zij loopt gewoon te stoken. Ik ben benieuwd naar praktijk-verhalen van jullie en wat het heeft opgeleverd, of dat er misschien wat leerzaams op deze site bestaat? (die vriendinnen in kwestie zitten overigens niet op deze site en sowieso niet op dit soort sites en weten ook niet dat ik er op zit).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.