Wat te doen met een ongelovelijk puberend broertje?
Ik heb een broertje van 15 die met de dag irritanter wordt. Hij heeft mij uitgekozen als mikpunt en ik ben dan de hele dag, wanneer ik thuis ben, de pineut. Hij noemt mij continu kansloos, vriendloos, achterlijk. Ik heb volgens hem een homo als vriend die ontzettend lelijk is volgens hem. Elke keer vind hij wel iets aan mijn lichaam waar hij dan weer domme opmerkingen over maakt. Wanneer ik wil douchen (wat ik aangeef van te voren, anders is de douche bezet), gaat hij snel douchen. Als ik iets eet, wat het laatste beetje is, wil hij opeens ook hebben. En wanneer ik mij dan terug trek op mijn kamer, verzint hij wel iets anders waarmee hij mij ontzettend boos kan maken. Ik heb een tijd lang (2 weken in ieder geval) heb proberen te negeren, maar dan gaat hij alleen maar erger irriteren. Als ik van huis ben, zie ik er tegenop om weer naar huis te gaan omdat hij dan weer thuis zal zijn. In het weekend eet ik al nooit meer thuis omdat hij dan nóg erger is en in de vakanties probeer ik ook zoveel mogelijk van huis te zijn.
Mijn ouders weten ook geen raad met hem, hij is ontzettend sterk, dus hij kan mijn ouders zo wat aan doen. In plaats van dat hij uit huis gezet wordt, moet ik nu uit huis. In plaats van dat hij hulp moet zoeken voor zijn gedrag, moet ik van mijn vader hulp zoeken. Mijn moeder zie ik er ook onderdoor gaan, die weet zich ook geen raad en ze wil absoluut niet dat ik weg ga.
Is er iets van een psycholoog ofzo, die zijn gedrag kan veranderen of in laten zien?
Vind het ook raar, want als mijn broer gewoon aardig doet, is erbij mij ook niets aan de hand.
Het is niet goed dat jij het idee hebt dat hij je ouders wel wat aan kan doen. Hulp zoeken voor je broer lijkt mij de juiste oplossing. sterkte.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.