Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan ik mijn vriendin beter vertrouwen?

Ik vind het moeilijk mensen te kunnen vertrouwen en mijn vriendin dus ook, ik ben bang dat ze vreemd gaat of iets achterhoud - wat niet zo is zegt ze en ik heb haar verteld dat ik moeilijk iemand kan vertrouwen.. Wat kan ik doen om haar meer vrijheid te geven en te kunnen vertrouwen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.4K
Kimath
13 jaar geleden
is er een reden dat je moeite hebt met mensen vertrouwen? slechte ervaringen gehad vroeger? Het is waarschijnlijk je eigen onzekerheid, hier zul je aan moeten werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik heb slechte ervaringen gehad.. Hoe werk ik aan mijn eigen onzekerheid? Bedankt voor de snelle reactie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Shiva, je zal vast vervelende ervaringen hebben gehad. Misschien zijn je ouders gescheiden of misschien is er iets onverwachts gebeurd wat je erg veel pijn heeft gedaan. Dan is het vaak die pijn, van die andere gebeurtenis, die maakt dat je nu ook anderen niet meer kan vertrouwen. Dat is heel naar voor je, veel mensen kennen het gevoel.
Wat kan helpen is om te begrijpen waar dat gevoel van wantrouwen vandaan komt en het ook tegen je vriendin te vertellen zodat zij begrijpt dat het eigenlijk niets met haar te maken heeft maar met een andere gebeurtenis. Dan hoeft zij zich niet naar te voelen en kan jij jezelf beter begrijpen.
Het kan ook zijn dat dit één van je eerste vriendinnetjes is en dat je heel erg gek op haar bent en bang bent haar te verliezen. Dan moet je echt proberen te begrijpen dat, hoe strakker je haar vasthoudt, ze op een moment gaat spartelen om los te komen. Stel je voor dat je een kat hebt (niet dat ik haar daarmee vergelijk maar om het uit te leggen). En je vindt die kat heel lief en zacht, en de kat vindt jou ook heel lief. Je pakt haar op en wil haar nooit meer loslaten, geloof me, die kat gaat wringen en spartelen en uiteindelijk zelfs krabben... Niet omdat ze niet van je houdt, maar omdat ze bijna stikt. Zo gaat het ook in relaties. Als je je vriendin wat losser kan laten en jullie hebben het fijn samen komt ze bij je terug. Je zal met jezelf moeten afspreken dat je haar vertrouwt, ook al vind je het moeilijk. Als je haar blijft wantrouwen geef je haar ook geen kans. De basis van een relatie is nu eenmaal vertrouwen hebben in elkaar.
Dat betekent ook vertrouwen in jezelf. Zij vindt jou blijkbaar zo de moeite waard dat zij je vriendin wil zijn. Vertrouw er dus maar op dat je leuk en aardig genoeg bent.
Heb het fijn met haar :-)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dingen meegemaakt en mn ouders zijn geschieden wat me niet veel meer uit maakt, maar wat u schrijft: Het kan ook zijn dat dit één van je eerste vriendinnetjes is en dat je heel erg gek op haar bent en bang bent haar te verliezen is precies wat ik voel, maar met al mijn moeite lukt het niet om haar te vertrouwen, ik ben gewoon bang dat ik haar verlies omdat ze alles voor mij betekend :( wat kan ik er aan doen dat ik haar meer plek gun? we wonen ook niet dicht bij elkaar wat het nog moeilijker maakt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieve Shiva, probeer in het "nu" te leven. Nú heb je dit lieve vriendinnetje. Nú kan je van haar genieten. Wat er ooit later misschien eens gebeurt, je weet het niet. Misschien word je samen 100, misschien ook niet. Je moet echt proberen te begrijpen dat je relatie juist door het wantrouwen uit kan gaan. Echt houden van is blij zijn dat de ander gelukkig is. Dat ze een leuke dag met vriendinnen heeft. Ga niet vooruit lopen denken wat er allemaal mis kan gaan, het loopt toch altijd anders dan je denkt en je maakt het er niet leuker op voor jullie samen.
Als je weer wantrouwend bent, word je ervan bewust en denk dan: oh, ik heb het weer even. Glimlach om jezelf en ga dan ogenblikkelijk bedenken hoe het NU tussen jullie is. En blijf daaraan denken tot je wantrouwen wegebt. Of je me gelooft of niet, maar je kan kiezen of je voor leuke of wantrouwende gedachtes gaat. Nou, dat wantrouwen dat ken je nu wel, daarin heb je goed geoefend, oefen dan NU maar met vertrouwen en lieve gedachtes aan haar. Maak er iets moois van, dan wil ze je toch helemaal niet kwijt joh.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben lang niet op goeievraag geweest, en ik zag dat ik bij deze vraag nog geen beste antwoord had geselecteerd... dan was het zeker wel dit antwoord, uiteindelijk staat er ook precies in beschreven hoe ik haar kwijt ben geraakt..
Ik was gewoon zo blij en verliefd op haar, dat ik zelfs over deze reactie heen gelezen had...
(ondertussen 5 maanden geleden ongeveer, maar ben er nogsteeds niet over..) :'( ***Het kan ook zijn dat dit één van je eerste vriendinnetjes is en dat je heel erg gek op haar bent en bang bent haar te verliezen. Dan moet je echt proberen te begrijpen dat, hoe strakker je haar vasthoudt, ze op een moment gaat spartelen om los te komen.*** Nu weet ik wel eindelijk dat het echt daar aan lag, ik wou niets geloven wat ze zei als excuus, en haar excuus was dat ze gewoon geen ruimte meer had om aan school te werken en/of met vrienden om te gaan.. Maar nu weet ik waar ik de volgende keer op moet letten.
Bedankt voor uw reactie :)

Andere antwoorden (3)

Het ligt niet aan je vriendin dat jij haar niet vertrouwt maar aan jouzelf. Er zijn meer mensen die moeite hebben anderen te vertrouwen, achterdochtig noemen ze het ook wel eens. Je kan je afvragen of er misschien in een eerdere relatie sprake is geweest van bedrog. Misschien is die wantrouwendheid hierdoor ontstaan. Je kan natuurlijk onmogelijk je vriendin continue overal volgen en controleren. Vertrouwen is niet iets wat van de ene op de andere minuut verdwijnt maar moet opgebouwd worden. gun haar haar momenten met vrienden en familie alleen en probeer je vooroordelen eventueel uit je hoofd te zetten. dit is moeilijk maar ga haar niet steeds vragen of ze dit...en of ze dat.....maar blijf gewoon geinteresseerd hoe haar dag was en of ze iets leuks heeft gedaan. Vertrouw haar op haar woord. Het kan natuurlijk altijd dat ze vreemdgaat maar hiervoor moet je bewijzen of aanwijzingen hebben en in dit geval lijkt het er niet op dat je dat hebt dus kan je niet zomaar conclusies trekken. Een relatie hebben met haar maar haar wantrouwen is heel moeilijk dus je moet zelf proberen je wantrouwen de baas te blijven en er niet aan toe te geven. Dat kan je jezelf aanleren door (als ze alleen ergens naar toegaat) zelf ook iets leuks met vrienden te doen, dan is je aandacht ergens anders en kan zij ook met een gerust hart iets doen in de wetenschap dat jij niet thuis aan het malen bent of zij wel doet wat ze zei dat ze ging doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 !
Het is soms best lastig mensen te vertrouwen. Nu weet ik niet of je al eerder een relatie hebt gehad waarbij de ander is vreemdgegaan, dan is het extra moeilijk om in je nieuwe relatie het vertrouwen terug te vinden die je eerst wel hebt gehad.

Daarnaast is het zo dat jij denkt dat je vriendin zal vreemdgaan, wat eigenlijk aangeeft dat je niet heel erg zelfverzekerd bent. Sta bij jezelf stil waarom je denkt dat ze vreemd zal gaan. Jij doet dat toch ook niet? Je vriendin moet jou namelijk ook vertrouwen, waarom vertrouw je haar dan niet?

En waarom zou ze vreemdgaan? Zijn er problemen in jullie relatie? Als dat zo is moet je proberen deze problemen op te lossen. Niet alleen, maar samen; een relatie bestaat uit twee mensen. Waarom zou ze vreemdgaan als jullie een goede relatie hebben?

Als dit antwoord niet eens in de buurt komt van wat er aan de hand is, is er altijd nog de tip om met haar te praten. Vertel haar dat je deze angst beleeft, en ook waarom. Als je zelf niet eens weet waarom, probeer hier dan eerst zelf over na te denken. Als ze je verlaat omdat jij haar verteld dat je deze angst voelt, is het misschien ook niet de partner voor jou. Een relatie is er om dingen met elkaar te delen, ik denk dat dit probleem daar zeker ook bij hoort. Ik wens je in ieder geval veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak komt het moeilijk kunnen vertrouwen voort uit een gemis aan zelfvertrouwen. Dat is heel lastig voor jou, maar ook zeker voor je vriendin. Door wantrouwend te zijn jaag je haar juist weg, of veranderd ze in een persoon die ze niet is om jou gerust te stellen. Dat wil je toch niet?

Werk aan je zelfvertrouwen! Dit kun je eventueel doen met behulp van een therapeut.

Ik vind het overigens wel heel knap van je dat je dit onder woorden durft te brengen. Dat je ziet dat er iets niet klopt, en dat dat niet de schuld van je vriendin is.
Als je iemand durft te vertrouwen, en geloof me, dat kan als je er voor openstaat zul je zien dat relaties alleen maar beter worden.

Heel veel succes, en maak er wat van!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
top reactie Kriz! +1

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding