Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vriendin zit in een relatie dipje, vertelde ze me?

Wat kan ik doen om haar hier uit t halen, ben gek op der, hou heel veel van der, wil dr absoluut niet kwijt.
Ruimte geven?
of juist normaal doen alsof erniks aan de hand is belle smsen etc

TIPS

Toegevoegd na 15 minuten:
Iedereen kent het wel.
In het begin is het allemaal heel erg leuk, je voelt vlinders, je bent erg vrolijk, maar na 1-2 jaar is dit allemaal over.
De vlinders gaan weg, je kijkt niet meer door een roze bril, je bent realistisch(er) geworden.
Je begint te twijfelen: ben ik nog wel verliefd op hem/haar? Wil ik eigenlijk nog wel bij hem/haar blijven?
Verliefd kan dan omslaan in ‘’houden van’’.

Maar hoe werkt dit precies? Hoelang duurt dit proces? En wat kun je het beste doen als je partner hier last van heeft?

Toegevoegd na 45 minuten:
leeftijd 25 jaar / 1 jaar relatie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Het lijkt me nuttig dat je dat eens met haar bespreekt. Wellicht kom je er dan achter!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bied een luisterend oor, toon begrip, maar verlies niet de kijk op de realiteit.

je kan haar er dus niet uithalen.
wat je wel kan doen is vragen wat de oorzaak is van de dip, wat jou aandeel hierin is, of dit te veranderen is, waardoor het te veranderen is, en of het wel reeel en haalbaar is, en of jij je er ook prettig bij kan voelen.

meedenken en je best doen, meer kan je niet doen. forceren (claimen) voert de druk alleen maar op en zal averechts werken. net doen of er niets aan de hand is zal ervoor zorgen dat ze zich niet begrepen voelt (kan ook averechts werken)
blijf gewoon jezelf, geef haar de ruimte die ze nodig heeft.

succes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je moet doen is ook wel een beetje afhankelijk van jullie leeftijd en de tijd dat jullie een relatie hebben

zijn jullie 30 en hebben jullie al 10 jaar een relatie zou ik zeggen, stel therapie voor.

Zijn jullie 16 en is dit jullie eerste relatie dan ben ik heel bang dat haar probleem groter is dan een dipje en dat dit haar manier is om je erop voor te bereiden dat ze niet meer wil.

Eerlijk zeggen wat je hier schrijft, dat je er van schrikt en dat je haar echt niet kwijt wilt is in ALLE gevallen denk ik de beste openingszin naar een gesprek

sterkte en succes

Toegevoegd na 3 uur:
Gezien je toevoeging zit je precies tussen mijn 2 (ook wel extreem) gekozen voorbeelden in. dit valt toch echt wel onder een serieuze relatie in niet een tienerliefde (zonder die laatste te kort te willen doen).

Wat ze zou kunnen hebben, ik heb het toevallig de laatste paar jaar een paar keer gezien, meestal bij vrouwen die nog 2-3 jaar ouder waren is een soort "angst" dat ze binnenkort met kiezen of het "echt en blijvend" is.

In de gevallen die ik bedoel begonnen de vrouwen een kinderwens te krijgen en schrokken daar zelf nogal van en gingen daardoor opeens aan de partner twijfelen. Dat was eigenlijk een soort uitvlucht maar als het met je partner niet goed zit hoef je natuurlijk niet na te denken of je evt kinderen wilt. Dus het was een soort uitstel voor ze. Toen bij deze dames de "crisis" overwonnen was hadden ze snel daarna een kind en ik heb nooit meer één slecht woord over de partner gehoord.

Let wel, ik zeg niet dat dit bij jullie speelt maar je zou de gedachte kunnen overwegen
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Neem eens spontaan een bosje bloemen mee! Zal natuurlijk niet het probleem oplossen, maar ze zal het zeker wel waarderen. Of doe iets anders spontaans, regel iets leuks. Soms kom je een beetje in een sleur te zitten in een relatie en is het juist leuk om zoiets spontaans te doen.

Verder denk ik dat praten inderdaad de enige optie is. Zorg ervoor dat het een open en eerlijk gesprek wordt waarin je elkaar echt kunt begrijpen, en er niet alleen maar beschuldigen en verwijten naar voren komen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet gewoon jezelf blijven..Want wat kan jij eraan doen dat ZIJ in een dipje zit..?Je moet vooral je eigen afvragen waar die dip vandaan komt..Ligt het werkelijk aan jullie relatie of aan jou of gewoon aan haar zelf..!Jij kan verder niet echt veel doen hieraan..En hoelang zo een proces duurt dat ligt eraan.. Maar het lijkt mij niet dat zij na een jaar pas erachter is gekomen wat ze nu wilt..!En verliefd zijn blijft niet voor eeuwig..!Je zou kunnen proberen haar de ruimte te geven..Gaat ze je missen dan ligt het denk ik niet aan jou...

sterkte
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij geen ene relatie kan de verliefdheid eeuwig duren. Het houden van is er bij de juiste persoon wel direct maar naarmate je langer bij elkaar bent ga je je steeds meer hechten aan elkaar. Dat maakt het zo moeilijk om erachter te komen of je met elkaar verder wilt omdat je niet meer zo verliefd bent als op het begin maar dat maakt de relatie nog niet slecht. Ik kan me voorstellen dat ze dit moeilijk vind. Dit hoeft ook niet aan jou te liggen want als ze bij je weg zou gaan en later een relatie met een ander krijgt heeft ze dit gevoel na een jaar gewoon weer. Er staat geen bepaalde duur voor dit probleem. Iedere relatie kent ups en downs en dit is even een down maar door gewoon samen leuke dingen te doen die je allebei fijn vind kan de verliefdheid wel weer boven komen. Ga gewoon na hoe en waar jullie elkaar hebben leren kennen en hoe en waar de vonk oversloeg en bekijk of het in diezelfde situatie weer diezelfde vonk overslaat. Veel mensen gebruiken deze techniek na zoveel jaar getrouwd te zijn en ervaren dit als een herboren gevoel, misschien is dit voor jullie relatie nu wel de tijd. Veel succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding