Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ga ik met mijn vriendin om? (zie uitleg)

Mijn beste vriendin heeft een negatief zelfbeeld, vindt alles eng, is vrijwel altijd ziek of heeft ergens pijn.

Vooropgesteld kan ik ook erg met haar lachen, praten en alle andere dingen die je met vriendinnen doet, het is een schat van een meid. Ik weet dat ik zelf ook niet perfect ben en dat ik ook de minder goede kanten van een ander moet accepteren, maar nu ik haar al een aantal jaren ken, lopen de irritaties hoog op!

Om een paar voorbeelden te noemen: als ik haar een goedemorgen wens, heeft ze de hele nacht wakker gelegen, heeft ze hoofdpijn en doet haar grote teen pijn. Als ik vraag hoe het met haar gaat, heeft ze pijn in haar rug (de dokter kan keer op keer niets vinden en zegt dat het tussen haar oren zit, maar zelf is ze er van overtuigd dat ze een enge ziekte heeft). Ze heeft overal een allergie voor. Ze gaat niet werken, want dan moet ze solliciteren en dat durft ze niet (ze selecteren toch alleen op uiterlijk en ik ben lelijk) en zo gaan de problemen maar door!

Ze erkent ook dat ze niet echt gelukkig is en ik wil haar daar graag in steunen, maar ik heb zelf een geheel andere mentaliteit en dat zeg ik ook tegen haar. Ik adviseer haar om eens door de zure appel heen te bijten, omdat ze anders in een neerwaartse spiraal blijft zitten.. Haar familie blijft haar ook als een zacht ei behandelen, waardoor haar angsten alleen maar worden gevoed. Ik ben hier onderhand een beetje klaar mee, maar wil haar ook niet kwijt als vriendin.. Wat te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Ze klinkt een beetje als een hypochonder die probeert met allerlei vage kwaaltjes aandacht te krijgen, maar uiteraard en zeker op de lange duur het tegenovergestelde bewerkstelligt.
Mensen waar echt iets mee 'mis' is, klagen daar frappant genoeg niet altijd over, en zeker niet tot vervelens toe.

Als het echt een goede vriendin is, is het zeker de moeite waard eens een goed gesprek met haar te hebben over waaróm ze altijd zo negatief is. Want nu is ze nog jong en ongetwijfeld veel onder de mensen, maar dit is wel precies het beeld dat je ziet bij mensen die iets ouder zijn en onder de noemer 'eenzaam' vallen. En dat gun je niemand ; zeker niet je beste vriendin. Maar het zal geen makkelijk gesprek zijn. En feitelijk misschien ook wel een gesprek waarin je haar voor een ultimatum moet stellen.

Ik kan me goed voorstellen dat je er klaar mee bent, en ik denk dat je je nog eens goed moet nadenken over waarom je haar echt nog als vriendin wilt houden. In hoeverre steunt ze jou, staat ze voor je klaar als je problemen hebt of hulp nodig en kan je samen met haar genieten van leuke dingen ? Of ben je alleen maar beste vriendinnen omdat je elkaar toevallig al lang kent en vaak ziet ? Ook van een vriendschap mag je best over en weer iets verwachten; dat hoeft niet van eén kant te komen.

Die extreme negativiteit komt natuurlijk vanuit een negatief zelfbeeld, maar alleen zij zelf heeft de sleutel om daar aan te werken en mee aan de slag te gaan. Desnoods met professionele hulp. Maar ze zal echt actief dingen moeten gaan ondernemen (zoals naar de huisarts/psycholoog met haar problemen, maar ook werk zoeken) om verandering in haar situatie te brengen. Meegaan in haar zelfmedelijden werkt dus uitsluitend averechts. En gaat je op den duur zeker de vriendschap kosten. Voor jezelf is het dus beter haar NU voor die keuze te stellen. Want anders is jouw vriendschap vermoedelijk de eerste die ze gaat verliezen in een lange rij - als ze niet al heel wat schade heeft aangericht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Uiteindelijk kan je vriendin het alleen maar zelf doen, je kan er voor haar zijn en haar steunen maar uiteindelijk is zij verantwoordelijk. Als er geen moment komt waarop zij denkt: het is nu genoeg geweest, heeft dat niet aan jou gelegen. Je kan iemand lang helpen maar op een moment moet je ook aan jezelf denken en lol maken omdat je er anders te veel in word meegetrokken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent nu de hele tijd aan het proberen om haar wat positiever te laten zijn. Heb je al eens omgekeerde psychologie toegepast? Dus haar extreem bevestigen in al haar ellende (en dan niet op een sarcastisch toontje). Als e tegen je begint dat ze het zo zwaar heeft, haar gelijk geven en zeggen dat het leven echt niet meevalt. Dat jij, als je haar zou zijn, het liefst de hele dag in je bed zou blijven liggen, want het is toch verschrikkelijk. Leg het er dik op (maar wel gemeend). Veel mensen draaien dan bij en vertellen dat het allemaal echt wel meevalt.

En als dat niet helpt, zou ik er toch maar eens een gesprek aan wagen, en haar vertellen dat je het beu bent om haar moeizame verhalen steeds maar aan te horen. Dat ze je mag bellen voor iets gezelligs, maar dat je geen zin meer hebt in klaagverhalen omdat je al genoeg hebt aan jezelf. En dat je haar best wil steunen als er ECHT iets is. Daar zit een risico in, namelijk dat ze boos op je wordt. Maar er zit ook een kans in dat ze iets leert.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14 paracetamol per dag ?? Heeft ze een lever teveel ofzo ? Die hoofdpijn is ongetwijfeld een bijwerking van de pillen ; als de sodemieter naar de huisarts ermee.
kijk wat je vriendin van zich zelf vindt kan jij niet heel veel aan doen wat je wel kan is haar steunen zeggen dat je wel knap is en dat ze een heel goeie vriendin is en dat je niet helemaal perfect kan zijn verder kan jij er niet heel veel aan doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak een heel groot bord met de volgende tekst: NIET KLAGEN OVER ZIEKTES dat zet je zo groot mogelijk erop!

of je zegt wat je gevoel je aan geeft, dat ze zich niet zo moet aanstellen, en als de dokter zegt dat het tussen de oren zit dat er toch een lampje bij haar moet gaan branden!

of je negeert haar als ze klaagt over haar kwaaltjes,,

wat het werk betreft,
zoals jij het aangeeft heeft ze volledig geen zelfvertouwen, en als ze zegt dat alleen maar op het uiterlijk af gaan moet je haar het tegendeel bewijzen door te zeggen bv. dat ze niet lelijk is en dat het werk om haar inzet en motivatie gaat en niet over haar uiterlijk, en probeer haar te overtuigen hoe 'leuk' werken is door te werken meer geld te verdienen en veel te shoppen of te sparen voor de toekomst! en als ze gaat werken kijkt ze misschien iets positiever tegen haar leven aan, want dan heeft ze geen tijd meer om te denken wat ze heeft en wat ze misschien kan krijgen!

en vertel tegen haar ouders dat ze ook eens wat harder moeten optreden tegen hun dochter en niet te behandelen als een zacht ei! want door haar als een zacht ei te behandelen denkt zei van hee als ik dat bij hun voor elkaar krijg, krijg ik het overal voor mekaar door me als een zacht ei op te stellen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen duiken graag in een slachtofferrol om onder verantwoordelijkheden en verplichtingen uit te komen. Zodat mensen niet snel iets van ze verwachten. Geen zin in werken dus gooit ze het op angst of minderwaardige gevoelens. Dus op " lelijke mensen nemen ze toch niet aan" kun je reageren met. " Balkenende kon er minister president mee worden". Al denk ik niet echt dat je haar kunt veranderen dus misschien is het beter om er voor jezelf op een andere manier mee om te gaan. Of je accepteert het zodat je er geen moeite meer mee hebt of je vraagt haar dit gedrag te bewaren voor bij haar familie omdat jij haar leuk vindt maar het geklaag niet meer aan wil horen. Misschien kost het je vriendschap maar als dat zo is hield deze blijkbaar toch al weinig in voor haar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: