Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Antwoorden (5)

Toch samen praten en proberen al pratende elkaars standpunten te begrijpen.Het ligt er ook aan wat de relatie met elkaar is (ouders kind ,buren,partner,etc)
en van elkaar accepteren dat je verschillend bent
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Een rationeel denkend iemand is gevoelig voor feiten, bewijzen etc. Als je dat in je gesprek kan meenemen, heb je in ieder geval zijn aandacht. Alleen maar over de gevoelige kant van de dingen praten, haakt iemand met een dergelijke strategie af.
Concrete dingen benoemen hoort er ook bij voor een rationeel denkend iemand.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de eigenschappen van beiden te omarmen ipv naast elkaar te leggen en te vergelijken. Leg jouw gevoelens uit, vraag naar zijn/haar gedachten en leer van elkaar!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon, net zoals je ook met andere mensen om gaat!
Ik ben zelf ook meer van de ratio dan van het gevoel, maar ik geloof niet dat ik dan een speciale gebruiksaanwijzing heb hoor! Rationele mensen kunnen heel goed denken ;) en dus begrijpen 'wij' ook wel eea over gevoelens en zo.
Misschien is het voor jou wel lastig omdat mensen van de ratio zich niet zo snel lichamelijk zullen uiten. Ikzelf bv heb er wel moeite mee om iemand meteen te omhelzen als de ander verdrietig is. Daarentegen kan ik wel goed luisteren.
Dus ik zou zeggen, gewoon normaal met die persoon omgaan, en begrijpen dat die ander uiterlijk niet zo heel gevoelig reageert op jouw verhalen, maar echt wel begrijpt en met je meeleeft. Alleen komt het er fysiek niet zo uit.
Verder zijn we best normaal, hoor!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin ermee te beseffen dat de ander nu eenmaal anders denkt dan jij en dat hij/zij dus anders op dingen zal reageren dan jij. Hierdoor zul je het (op den duur) makkelijker gaan vinden om te accepteren hoe hij/zij is. En dan besef je ook goed dat dat rationele van de ander niet kwetsend is, of persoonlijk aanvallend, maar gewoon... de manier waarop die denkt.

Als je dit besef hebt, kun je vanuit het andere perspectief gaan interpreteren wat de ander zegt en welke bedoeling deze heeft. En dan zul je op den duur zien dat de dingen die je in eerste instantie misschien gevoelloos of zo zou vinden...eigenlijk zijn/haar manier zijn om je te steunen of helpen. En dus eigenlijk heel lief zijn...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding