Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn er echt mensen die harteloos zijn en zonder geweten?

Toegevoegd na 8 minuten:
In de zin op relationeel gebied.. Als je weet dat je iemand mega ga kwetsen en pijn doet en toch bewust met haar afspreekt en uiteindelijk zeggen dat je die persoon hebt gebruikt de afgelopen jaren kan dat.. zonder enig geweten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (14)

ja denk maar aan moordenaars en verkrachters...
mensen die andere mishandelen..
zinloos geweld...
allemaal mensen zonder geweten en die harteloos zijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn toch wel heel veel moordenaars met een geweten hoor. Denk maar aan ouders die de moord of verkrachting op hun kind willen wreken of mensen die even de controle verliezen en hun overspelige partner vermoorden. Een moord plegen is slecht, maar dat betekent niet dat moordenaars altijd slechte mensen zijn.
Ja hoor genoeg mensen zijn harteloos. Bijvoorbeeld je ziet iemand huilen met veel verdriet en dan nog zeggen.. Ach zal je wel verdient hebben. Das dan wel een beetje op kleine schaal maar ook op grote schaal is het er.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of als als ze iemand zien huilen met veel verdriet en dan zeggen: je vind jezelf zielig of zeggen dat je zwak bent als je je emoties toont. Ja, zo iemand ken ik.
Ik weiger te geloven dat er slechte, dus harteloze mensen zonder geweten bestaan.

Wèl geloof ik dat er heel onaardige, wellicht door tegenslagen in hun leven getekende personen op aarde rondlopen.

Jongeren die anderen pesten op scholen lijken wel harteloos en zonder enig geweten maar..

Dat komt omdat ze eigenlijk zelf heel onzeker zijn en dolblij zijn dat zij 'aan de goede kant'..aan de veilige kant dus..staan.

Ze missen nog het besef dat ze met hun (mis)daden anderen voor het leven beschadigen..

Maar harteloos en/of gewetenloos..zou ik dat liever niet noemen..hoogstens heel dom..

Groet,

Ton
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volmond JA die zijn er bespaar jezelf echt de illusie dat die er niet zijn.
Het gaat zover dat er tieps zijn die dit nog leuk vinden om te doen ook.
Bij mij komen er geen mensen zonder grondige antecedanten controle er niet meer in maw ik vertrouw niemand als ik via de mensen die ik vertrouw of familie niet na kan gaan hoe die persoon is.
Die persoon bij niet ver komt het behoed me voor een hoop narigheid
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in je leven weinig echte liefde hebt gekend, of je bent keer op keer teleurgesteld in het leven, kan het zo zijn dat diegene een hele hoge muur heeft opgebouwd die hem of haar gehard heeft. Zodanig dat al dat gevoel ver weg gestopt is en je zo dus harteloos en zonder geweten kunt handelen. Heel triest vind ik dat :-(
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al vaker gezegd, maar het kan dus wel. Die mensen zien soms zelf niet in wat voor gevolgen het kan hebben voor anderen. Heel tragisch dus..
Ik denk zelfs dat die mensen gek zijn.. Als mensen zo zijn, zijn die mensen ziek. Zoiets is echt een duivelse ziekte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie wel wat in het antwoord van tonrijkers. Ervaring maken een mens keihard en ik geloof ook niet dat mensen zo geboren worden. Er zijn wel mensen die een bepaalde iets missen. Dat schijnt in het voorhoofd te zitten en als je dat niet hebt of als dat door omstandigheden beschadigd is, dan is er meer kans op agressie en vertekende beelden van goed en slecht.
Psychopaten zijn onderzocht en daar bleek uit dat ze dat deel misten. Hetzelfde deel waardoor bv boksers ook agressiever kunnen worden wanneer ze teveel blokken met hun voorhoofd. Misschien niet bij iedereen maar de kans is groter. Dit had ik ooit eens gelezen ergens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deze mensen heten psychopathen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat noemen we sociopaten, letterlijk mensen die 'sociaal gestoord' of 'sociaal ziek' zijn. Ze kunnen zich niet inleven in de gevoelens van anderen, voelen zich niet verantwoordelijk voor anderen, en hebben zelf in de regel ook vrij vlakke emoties. Ze hebben een erg egocentrisch wereldbeeld en schromen er niet voor anderen te manipuleren en schamen zich daar ook niet voor en voelen zich ook niet schuldig.

Gaat het nog een stapje verder, en vooral wanneer een ander ook echt bewust en opzettelijk en doelgericht schade wordt toegebracht, spreken we van een psychopaat. Dat is echter nog wel een stapje verder.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ om je goede omschrijving en site.... helaas maar waar!
In de psychologie/psychiatrie kom je ze tegen. Allerlei persoonlijkheidsstoornissen kunnen er voor zorgen dat iemand (onbewust) harteloos en/of gewetenloos kan zijn. Autisten, mensen die getraumatiseerd zijn; er is heel vaak wel een reden voor dit soort gedrag. Daarnaast kan iemand ook prima in orde zijn maar een situatie verkeerd inschatten. Ik ben bijvoorbeeld een gezond mens die af en toe verkeerde dingen zegt. Iemand kwetsen komt - in de meeste gevallen dus - van twee kanten, en is moeilijk controleerbaar. Denk bijvoorbeeld aan (te laat) eerlijk zijn.

Toegevoegd na 31 minuten:
Ahja, laten we deze niet vergeten in de onderste link: mensen die juist te veel hart en geweten lijken te hebben
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag krijgen we meldingen van gewetenloze schurken die geen hart hebben. Gelukkig komen er steeds meer in de gevangenis. Misschien hebben we dat wel nodig om er achter te komen, dat er ook goede mensen zijn, die het hart op de juiste plek hebben en ook meeleven met anderen zeker in deze dagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die zijn er niet. Iedereen heeft op zijn minst wel een ding of iemand dat hij of zij koestert, ondanks dat hij tegen de rest van de wereld heel harteloos is.
Ook heb je veel mensen die harteloos doen als een soort beschermingsmechanisme, maar wel degelijk een geweten hebben.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een geweten, maar weet het niet op een juiste manier te gebruiken.

Jammer genoeg komen we er pas later achter, in wat jij omschrijf in je vraag. Men is er over het algemeen van overtuigt dat dit soort mensen iets hebben meegemaakt in hun leven, dat ze zo zijn.

Op relationeel gebied komt dit heel hard en onmenselijk over, en je gaat je zelf afvragen of dit wel de persoon is waar ik (ooit) verliefd op was/ben!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Psychopaten. Ik heb een flinke tijd psychologie gestudeerd een flink aantal jaren terug, veel psychologen denken dat psychopathie is aangeboren en deels in het DNA zou kunnen zitten. Er zijn ook meerdere onderzoeken geweest die erop wijzen dat er geen of weinig hersenactiviteit is in de Prefrontale Cortex (het gedeelte van het brein dat impulsbeheersing, emotionele response etc. regelt), Orbitofrontale Cortex (het gedeelte van het brein dat verantwoordelijk is voor de verwerking van emotionele prikkels) en de Amygdala (het gedeelte van het brein dat emoties aan zintuigen koppelt). kort samengevat houd dit in dat psychopaten er helemaal niks aan kunnen doen omdat hun persoonlijkheidsstoornis letterlijk een lichamelijke oorzaak heeft, in hoeverre je ontbrekende of verminderde hersenactiviteit als een lichamelijke aandoening ziet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: