Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je graag knuffelt, heeft dat dan per definitie een psychische oorzaak, of kun je het graag willen knuffelen gewoon in je aard hebben?

Voor de duidelijkheid het gaat hier om bijvoorbeeld tegen iemand aanhangen, wat zoenen, armen om iemand heen, iemand omhelzen, iemand zijn hand vasthouden; géén sex

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je aard kan toch ook een psychische oorzaak verdragen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das de vraag niet. Natuurlijk kan je aard psychische oorzaken verdragen, maar wat heeft dat met het knuffelen te maken?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het is zuiver psychisch, je hebt het niet in je aard(karakter)
of je knuffelig bent. Je wordt dus niet zo geboren!
Kleuters die als baby niet geknuffeld werden maken in de hersenen duidelijk minder oxytocine (knuffelhormoon) aan dan kinderen die door liefhebbende ouders als baby al in de watten werden gelegd en veel geknuffeld werden.
Mensen produceren dit hormoon wanneer ze aandacht, liefde en warmte krijgen.
Kinderen die dit gevoel niet kennen zijn in feite verwaarloosd in dit opzicht en hebben het vaak moeilijker
in omgang met anderen, weinig empathie en komen vaak niet sympathiek over bij anderen. Op het sociale vlak missen ze dus echt iets wezenlijks. Als je graag knuffelt
betekent dit dus dat je het gevoel kent en prettig vindt.
Het is dus ontstaan doordat je geknuffeld werd en dit gevoel dat je erbij krijgt, zelfs zorgt dat je er behoefte aan hebt om dit gevoel te voelen! Zodoende knuffel je graag en is dit zuiver psychisch en heeft het niets met je aangeboren aard te maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk +1
Annswers
14 jaar geleden
Ik ben het niet helemaal eens: er zijn mensen die een groot empatisch vermogen hebben en goed met mensen omgaan, maar niet van knuffelen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Die bevestigen de regel toch? maar ik heb het over vaak en dit is niet uitsluitend en alleen maar. Over het algemeen wordt er toch altijd gezegd bij criminelen of moeilijk opvoedbare jongeren als vorm van excuus; 'hij zal wel een slechte jeugd gehad hebben'. Met andere woorden wordt dan bedoeld 'een jeugd met te weinig aandacht of liefde'. Meestal wordt er dan ook niet geknuffeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit geeft mij het inzicht dat voor mij heel waardevol is: het is niet gek als je van knuffelen houdt, maar je kunt het wel beter doen met iemand die daar dan ook van houdt, als jee niet het risico wil lopen er pijn van te krijgen dmv afwijzing, mits je dat deel voor jezelf nog niet verwerkt hebt.
Ook Is knuffelen voor mij een manier om in dieper contact te komen met mensen die mij op de een of andere manier nodig hebben. Ik ben niet gek! Ik leef!!! En misschien hou ik wel meer van mezelf dat ik aanvankelijk dacht!

Andere antwoorden (4)

De ene is meer knuffeliger dan de ander. Dat wil niet zeggen dat je minder om elkaar geeft. Het is ook maar net hoe je opvoeding is geweest. In veel gezinnen is het zelfs nog heel abnormaal dat een zoon van 40 jaar zijn vader kust terwijl dat bij ons de normaalste zaak van de wereld is.
Onze schoonzonen kussen mijn man ook net als mij.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nja waarom zou dat raar zijn. Vind ik niet hoor. Zouden meer mensen moeten doen ^^
Als kind ben je vrij onbevlogen, en heb je geen drempels om bij je ouders in bed te kruipen of lekker op schoot te gaan zitten.
Als je wat ouder wordt, is dat opeens 'niet meer zo stoer'. Met meisjes omgaan is bah. Kussen wil je opeens niet meer. Ook niet met je vader of moeder. En knuffelen dus ook niet meer.

Vaak ontstaat dit nadat je op school zit en met andere kindjes in aanmerking komt.

Dit even vanuit het oogpunt van een jongetje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
terugkijkend moet ik het altijd zijn geweest
Als je met veel geknuffel groot bent gebracht, dan knuffel je makkelijker dan wanneer dat niet is gebeurd.
Ben je vanuit je gewenning niet knuffelig, maar je zet je er zelf toe, bv. omdat je vond dat je ouders dat ook (vaker) hadden moeten doen, dan zullen jouw kinderen later waarschijnlijk ook knuffelig zijn, omdat ze het gewend zijn van huis uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen is anders en uniek maar iemand die graag knuffelt is iemand die duidelijk in harmonie is met zichzelf en niet teruggetrokken of geremd is ,waarschijnlijk ben je zelf vaak geknuffelt geweest en heb je dat als vanzelfsprekend meegekregen van thuis uit vermoedelijk .
Geen probleem als je zo bent volgens mij al doe je dit vooral bij mensen waar je Close mee bent ,niet iedereen voelt zich daar goed bij .Vele mensen voelen zich soms opgelaten maar dat is omdat ze het niet gewoon zijn maar als ik mijn vriendin es knuffelde dan genoot ze ervan ook al was ze niet echt het type ,het hangt er dus vooral vanaf dat je niet zo aanhankelijk bent bij iedereen want een man kan dat verkeerd interpreteren met alle vervelende gevolgen vandien ;.) Dan kan een man denken ah ze valt op me en dan krijgen ze hoop en ja bij bij dergelijke situaties is terughoudendheid aangeraden!Een psychische oorzaak klinkt als een ziekte en dat is het dus zeker niet! Integendeel ,natuurlijk als je constant aan mensen gaat plakken dat kan men van een probleem spreken die uit je kindertijd kan komen?Bij een man kan dit wel een verkeerde indruk geven ...tja
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding