Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Er wordt wel gezegd dat dyslectische kinderen op jongere leeftijd ook al meer moeite hebben met kleuren benoemen en namen onthouden, maar dat gaat lang niet voor alle dyslecten op. Andersom kunnen ook niet- dyslecten dit hebben laten zien. Lang spiegelen is zeker een aanwijzing maar dat wordt pas in groep 3 zichtbaar. Voornaamste aandachtspunt is eigenlijk of het in de folie voorkomt. Altijd goed om waakzaam te zijn. Al kun je er voor groep 3 niet veel mee, als je een vermoeden hebt kunt je eenmaal in groep 3-4 wel sneller schakelen, want er gaat nog een behoorlijke tijd en aardig wat extra inspanning en verslaglegging van de school overheen voor je voor testen in aanmerking komt en voordat je daarna eventueel vergoede ondersteuning kunt krijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn zusje had zware dyslexie. Zij heeft toen ze 12 was eindelijk de diagnose gesteld gekregen (de leraren wilden er eerst niet aan, mijn zusje was lui volgens hen).
De remedial teacher die mijn zusje toen geholpen heeft legde uit dat veel dyslectische mensen vroeger de kruipperiode overgeslagen hebben en juist het kruipen schijnt te zorgen voor een goede wisselwerking tussen beide hersenhelften.

Dus als het kind de kruipfase overslaat kan er een grotere kans bestaan op dyslexie.

Verdere aanwijzingen lijken me lastig, aangezien kinderen pas op de basisschool in aanraking komen met letters.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is lastig om dyslexie op te sporen omdat kinderen pas in groep 3 in aanraking komen met letters. Dan gaan ze leren lezen en schrijven.
Ook dan komt het voor dat het ene kind er meer aanleg of interesse voor heeft dan een ander kind. Als een kind het niet zo snel oppikt, betekend dat dus niet meteen dat het dyslectisch is.
Daarnaast komen er verschillende varianten voor, van mild tot ernstig.
Ik denk wel dat er nu meer bekendheid is en dat scholen er meer rekening mee houden. Toen ik op school zat, bestond het begrip nog niet en was je dom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel aanwijzingen in de ontwikkeling van taalgebruik en motoriek die al vroeg richting dyslexie kunnen wijzen, maar we moeten er ook voor oppassen om elk kind in een hokje te willen stoppen.

Mijn dyslectische dochter begon b.v. pas laat met het maken van echte zinnetjes en bleef als peutertje standvastig woorden op de verkeerde manier uitspreken, terwijl de andere twee na 4 x corrigeren wel in de gaten hadden dat het anders moest. Ze heeft het kruipen trouwens niet overgeslagen.

Wat zou het voor nut hebben om bij een peutertje al te onderkennen dat hij/zij dyslectisch is of zou kunnen zijn? Sommige kinderen ontwikkelen zich langzamer, andere ontwikkelen zich sneller. Vanaf dit jaar is het dyslexie-onderzoek voor kinderen tussen de 7 en de 9 jaar onderdeel van het verzekeringspakket. Goede zaak denk ik, maar laat kleuters alsjeblieft lekker kleuteren. Testen wordt pas echt nuttig als ze al eventjes met taal bezig zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding