Hoe kan ik mijn snel beïnvloedbare, over enthousiaste dochter het beste helpen?
Mijn dochter is nu elf, het is een erg druk, actief, gezellig kind, dat overal voor in is. Ze gaat fluitend door het leven, maar komt geregeld al in de problemen omdat ze zo beínvloedbaar is.
Ze kan al over een jaartje of 2 in de pubertijd komen en ik begin me nu al wel af te vragen hoe dat zal gaan met jongens, seks, drank, roken en drugs en wat al niet meer. Ze is zo gevoelig voor prikkels ed, ik vergelijk het altijd met dat je als kind in een hele grote speelgoed winkel staat en van gekkigheid niet weet wat je nemen moet omdat je alles wel wilt.
Het is niet zo dat ik me super bezorgd maak, maar ik wil de eventuele problemen toch wel voor zijn. Een kennisje haar dochter is precies zoals die van mij en die zit toch aardig in de problemen. Loopt achter oudere jongens aan, waar ze om de dag op een ander verliefd is, neemt het niet zo nauw met het zoenen van verschillende jongens op één avond. Drank en drugs is ook al uitgeprobeerd en het meiske is 13.
Ik praat veel met mijn dochter, ze geeft me de antwoorden die ik graag wil horen, maar ondertussen denkt ze jaha mam.
Hoe krijg ik haar met beide benen op de grond, hoe voorkom ik dat het haar over een paar jaar niet duizelt in het hoofd, met wat ze allemaal kan/gaat proberen?
Hoe kan ik haar helpen om minder gevoelig te worden voor al die prikkels?
Natuurlijk horen dit soort dingen allemaal bij het puberen, maar ik denk dat het bij haar te wordt, en voor die tijd wil ik graag ingrijpen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.