Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen bij een peuter die mij steeds slaat en schopt?

Mijn dochtertje is nu 3 jaar en 10 maanden. Ik heb regelmatig strijd met haar. Waarbij zij mij slaat of zelfs schopt.

Een voorbeeld hiervan:
Vanmorgen wordt ze wakker en het eerste wat ze tegen papa zegt: "Ik wil niet tandenpoetsen." Dus mijn man zegt: "Ik ga eerst tandenpoetsen en dan jij." Ging ze zich verstoppen bij mij onder de dekens. Dus mijn man die vraagt aan mij: "Wil jij zo haar tandenpoetsen, dan ga ik vast ontbijt klaarmaken." Helemaal prima. Mijn man naar beneden en mijn dochter: "Ik ga ook naar beneden." Ik: "Nee eerst gaan we tandenpoetsen." En ik krijg meteen een klap van haar. Dus ik zeg "Hè! Dat mag je niet doen. Dat weet je, je krijgt straf omdat je mij geslagen hebt, ga daar op die stoel zitten." Zegt ze: "Dat doe ik niet, ik sla je gewoon nog een keer." En voegt daad bij woord.

Ik ben zo ontzettend klaar met dit gedrag. Dit is al maanden aan de gang en ik sta op het punt van ontploffen.
Het liefst wil ik haar zo'n ontzettend harde knal terug geven dat ze het van haar levensdagen niet meer durft om mij te slaan. Maar slaan doen wij niet aan. We zetten haar altijd op een stoel en leggen uit waarom.

Als je vraagt waarom ze slaat, altijd hetzelfde antwoord: "Weet ik niet."

Het is mij wel duidelijk dat onze manier van "straffen" niet werkt. Tips met: "Je moet praten en uitleggen." Werkt niet, maakt geen indruk bij haar.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De kans is dus groot dat er niks ergs aan de hand is met je kindje als hij af en toe schopt, bijt of slaat. Zorg er wel voor dat je dit gedrag altijd corrigeert, zodat je kleine leert dat het niet goed is wat hij doet. Hierdoor ontwikkelt hij zijn geweten en neemt het agressieve gedrag waarschijnlijk snel af. Maak je je toch zorgen? Bespreek het gedrag van je kleine dan eens met je huisarts of op het consultatiebureau.
8 maanden geleden
In het voorbeeld wat je noemt probeert eerst je partner het, dat mislukt, en dan "moet" jij. Bespreek met elkaar dat je dit gedrag beiden niet tolereert, ook niet als ze de ander slaat. En: als je partner begint, moet je peuter gewoon doen wat hij zegt, en hij gaat door totdat ze dat doet. Niet het "probleem" aan jou doorgeven - jij bent een volgende keer weer aan de beurt.
Ook uitleggen aan je peuter werkt maar beperkt. Slaan naar mensen MAG gewoon niet. Punt. Slaan op de bank, op bed, een kussen, als je erg boos bent, dat mag. JULLIE zijn de baas. Daar mag ze zeker boos over zijn, maar dat mag ze niet afreageren door te slaan.
Sterkte - je hebt in ieder geval een "pittige peuter"! ;-)
8 maanden geleden
Volgens mij is dit wel iets wat bij deze leeftijd past. Dat een kind ook veel dwarser is naar de ene ouder dan naar de andere. Dan is het zeker zaak dat de "favoriete" ouder goed duidelijk maakt dat de hij/zij het gedrag naar de andere ouder niet accepteert. Verder zou ik het proberen via belonen, en niet via straffen.
Dus mooi A4tje maken met leuke plaatjes, waarin je kunt zien wat het verschil is tussen wel en niet slaan. Bijv: slaan is op stoeltje zitten. Niet slaan is verhaaltje voorgelezen krijgen. En in het begin zorgen dat er succes gehaald wordt: Dus roepen: je hebt al al 2 uur goed gedaan (ook als het pas 15 minuten is) en als beloning verhaaltje voorlezen (of spelletje of wat dan ook, of leuke kleurpotloden en elke keer 1 uitdelen). En dan proberen de tijd uit te breiden op een manier die te begrijpen is bij deze leeftijd: dus tot volgende maaltijd, of tijdens tandenpoetsen etc. En vooral prijzen als het goed gaat, en kort zeggen: dit wil ik niet hebben, maar er verder niet te lang bij stilstaan als het een keer misgaat.
7 maanden geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing