Wat te doen bij een peuter die mij steeds slaat en schopt?
Mijn dochtertje is nu 3 jaar en 10 maanden. Ik heb regelmatig strijd met haar. Waarbij zij mij slaat of zelfs schopt.
Een voorbeeld hiervan:
Vanmorgen wordt ze wakker en het eerste wat ze tegen papa zegt: "Ik wil niet tandenpoetsen." Dus mijn man zegt: "Ik ga eerst tandenpoetsen en dan jij." Ging ze zich verstoppen bij mij onder de dekens. Dus mijn man die vraagt aan mij: "Wil jij zo haar tandenpoetsen, dan ga ik vast ontbijt klaarmaken." Helemaal prima. Mijn man naar beneden en mijn dochter: "Ik ga ook naar beneden." Ik: "Nee eerst gaan we tandenpoetsen." En ik krijg meteen een klap van haar. Dus ik zeg "Hè! Dat mag je niet doen. Dat weet je, je krijgt straf omdat je mij geslagen hebt, ga daar op die stoel zitten." Zegt ze: "Dat doe ik niet, ik sla je gewoon nog een keer." En voegt daad bij woord.
Ik ben zo ontzettend klaar met dit gedrag. Dit is al maanden aan de gang en ik sta op het punt van ontploffen.
Het liefst wil ik haar zo'n ontzettend harde knal terug geven dat ze het van haar levensdagen niet meer durft om mij te slaan. Maar slaan doen wij niet aan. We zetten haar altijd op een stoel en leggen uit waarom.
Als je vraagt waarom ze slaat, altijd hetzelfde antwoord: "Weet ik niet."
Het is mij wel duidelijk dat onze manier van "straffen" niet werkt. Tips met: "Je moet praten en uitleggen." Werkt niet, maakt geen indruk bij haar.
De time-out heeft inderdaad geen effect, maar wat is dan een goede andere manier?
Wij noemen dat een opvoedkundige tik of trap(je).
Wat wettelijk gezien niet mag. (Ik keur het niet af, ik heb ze zelf ook gekregen en ben er niet slecht door geworden). Maar het is niet de oplossing die ik zoek.
Wil jouw dochtertje toch slaan, zou je wel haar handen goed vast kunnen houden zodat ze geen klap kan uitdelen. Maar misschien maakt dit de situatie ook erger.
Zet ergens een groot voorwerp neer (knuffel, kussen) waartegen ze kan slaan. Dan kun je zeggen; ik weet dat je mij wilt slaan, maar je mag geen mensen slaan, dus sla het kussen/beer maar.
Loop desnoods weg en laat je partner het oplossen. Er is ook genoeg hulp te krijgen.
Schroom niet om er om te vragen. Veel succes!
En, wellicht lost het op als jouw dochter binnenkort naar school gaat. Op deze leeftijd zijn veel kinderen toe om uitgedaagd te worden.
Houdt je dochter zich wel aan de time-out? Ze gaat inderdaad op een stoel zitten/in andere kamer?
Weet ik niet, altijd al zo gedaan ook toen ik klein was.
@tinus1969
Uiteindelijk wel, eerst is het protesteren, schreeuwen, schoppen tegen de deur. Dan zet ik haar gewoon terug, zonder aan te kijken of iets te zeggen. Daarna gaat ze zitten en duimen. Dan na een minuut is het vaak: "Ik zal luisteren."
Dat voorkom ik ook, al vergt het enorm veel wilskracht, dat kan ik je verzekeren. Ik kan niet wachten tot het tijd is voor de basisschool. Dit meisje heeft die uitdaging echt nodig. Op vrijdag wanneer ze op het kinderdagverblijf is, of op zaterdag bij de paarden heb je nooit problemen. Daar is ze altijd druk en dan thuis is ze al haar energie kwijt.
Misschien is ze meer dan rijp om naar school te gaan…..
Ik hoop voor jou dat haar gedrag omslaat als ze naar school gaat.
Nogmaals succes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.