Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen bij een peuter die mij steeds slaat en schopt?

Mijn dochtertje is nu 3 jaar en 10 maanden. Ik heb regelmatig strijd met haar. Waarbij zij mij slaat of zelfs schopt.

Een voorbeeld hiervan:
Vanmorgen wordt ze wakker en het eerste wat ze tegen papa zegt: "Ik wil niet tandenpoetsen." Dus mijn man zegt: "Ik ga eerst tandenpoetsen en dan jij." Ging ze zich verstoppen bij mij onder de dekens. Dus mijn man die vraagt aan mij: "Wil jij zo haar tandenpoetsen, dan ga ik vast ontbijt klaarmaken." Helemaal prima. Mijn man naar beneden en mijn dochter: "Ik ga ook naar beneden." Ik: "Nee eerst gaan we tandenpoetsen." En ik krijg meteen een klap van haar. Dus ik zeg "Hè! Dat mag je niet doen. Dat weet je, je krijgt straf omdat je mij geslagen hebt, ga daar op die stoel zitten." Zegt ze: "Dat doe ik niet, ik sla je gewoon nog een keer." En voegt daad bij woord.

Ik ben zo ontzettend klaar met dit gedrag. Dit is al maanden aan de gang en ik sta op het punt van ontploffen.
Het liefst wil ik haar zo'n ontzettend harde knal terug geven dat ze het van haar levensdagen niet meer durft om mij te slaan. Maar slaan doen wij niet aan. We zetten haar altijd op een stoel en leggen uit waarom.

Als je vraagt waarom ze slaat, altijd hetzelfde antwoord: "Weet ik niet."

Het is mij wel duidelijk dat onze manier van "straffen" niet werkt. Tips met: "Je moet praten en uitleggen." Werkt niet, maakt geen indruk bij haar.

5.4K
Antoni
3 maanden geleden
Dit gedrag doet mij denken aan de zogenoemde 'peuterpuberteit'. Dan bereiken ze een fase waarin ze zich bewust worden van hun eigen wil. Ze leren dat ze de wereld om hen heen kunnen beïnvloeden. Ken je dit begrip?
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Ik ken het begrip, alleen als ik andere ouders om mij heen hoor met kinderen in dezelfde leeftijd heeft niemand dit gedrag van slaan.
ronron1212
3 maanden geleden
https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/hulp-bij-gezinsproblemen/opvoeding
Amadea
3 maanden geleden
Wat ik van Supernanny Jo Frost heb geleerd is dit een geval van niet beseffen van de bijna-kleuter dat de ouders de baas zijn en niet het kind. Maak haar heel duidelijk dat JIJ bepaalt wat er gebeurt en niét zij. Heeft de time-out geen effect, laat haar dan op een andere manier nadenken over de gevolgen van haar gedrag.
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@Amadea "Heeft de time-out geen effect, laat haar dan op een andere manier nadenken over de gevolgen van haar gedrag."
De time-out heeft inderdaad geen effect, maar wat is dan een goede andere manier?
Amadea
3 maanden geleden
Wie weet is het voor haar een goede oplossing om een boksbal op haar kamer op te hangen en haar daar heen sturen om er een poos op te slaan. Dan kan ze ondertussen bedenken dat die bal erop gemaakt is en mensen niet, omdat die er pijn door voelen.
erotisi
3 maanden geleden
misschien kunnen ze dan samen slaan op die boksbal....
Ritsuka
3 maanden geleden
Mijn zoontje laat ik in de hal zitten, met een kussen van de bank erbij. Dan mag hij daar rustig boos zijn en op het kussen slaan, en dan komt hij weer terug als hij klaar is
jc54
3 maanden geleden
Wat misschien niet pedagogisch verantwoord is, maar bij onze kinderen vroeger werkte, en nu ook bij onze kleinkinderen werkt: wie niet horen wil moet maar voelen.
Wij noemen dat een opvoedkundige tik of trap(je).
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@jc54
Wat wettelijk gezien niet mag. (Ik keur het niet af, ik heb ze zelf ook gekregen en ben er niet slecht door geworden). Maar het is niet de oplossing die ik zoek.
Z512099
3 maanden geleden
Als een mep niet mag, misschien medicatie?
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Het is moeilijk om hier een goed antwoord te geven. Probeer in ieder geval de situatie (slaan) te voorkomen.
Wil jouw dochtertje toch slaan, zou je wel haar handen goed vast kunnen houden zodat ze geen klap kan uitdelen. Maar misschien maakt dit de situatie ook erger.
Zet ergens een groot voorwerp neer (knuffel, kussen) waartegen ze kan slaan. Dan kun je zeggen; ik weet dat je mij wilt slaan, maar je mag geen mensen slaan, dus sla het kussen/beer maar.
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Probeer te voorkomen dat jij ontploft, want dan toon je gedrag dat je wilt afleren bij je dochter.
Loop desnoods weg en laat je partner het oplossen. Er is ook genoeg hulp te krijgen.
Schroom niet om er om te vragen. Veel succes!
En, wellicht lost het op als jouw dochter binnenkort naar school gaat. Op deze leeftijd zijn veel kinderen toe om uitgedaagd te worden.
BonBonvanJohn
3 maanden geleden
Even iets heel anders tussendoor maar waarom eerst tandenpoetsen en dan ontbijt? Bij mij thuis was het altijd andersom. Mij werd verteld dat de fluoride in tandpasta dan veel beter en langer kan intrekken en zo beter bescherming biedt voor je tanden. Spoelen met water na het tandenpoetsen is ook uit den boze. Je dient alleen het overtollige uit te spugen.
tinus1969
3 maanden geleden
@HeerVoldemort 'De time-out heeft inderdaad geen effect, maar wat is dan een goede andere manier?'
Houdt je dochter zich wel aan de time-out? Ze gaat inderdaad op een stoel zitten/in andere kamer?
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@BonBonvanJohn
Weet ik niet, altijd al zo gedaan ook toen ik klein was.
@tinus1969
Uiteindelijk wel, eerst is het protesteren, schreeuwen, schoppen tegen de deur. Dan zet ik haar gewoon terug, zonder aan te kijken of iets te zeggen. Daarna gaat ze zitten en duimen. Dan na een minuut is het vaak: "Ik zal luisteren."
HeerVoldemort
3 maanden geleden
@KleinDuimpje
Dat voorkom ik ook, al vergt het enorm veel wilskracht, dat kan ik je verzekeren. Ik kan niet wachten tot het tijd is voor de basisschool. Dit meisje heeft die uitdaging echt nodig. Op vrijdag wanneer ze op het kinderdagverblijf is, of op zaterdag bij de paarden heb je nooit problemen. Daar is ze altijd druk en dan thuis is ze al haar energie kwijt.
Ritsuka
3 maanden geleden
Merk ik bij mijn zoontje in de vakantie. Die moet ik ook echt laten uitwaaien buiten, anders word hij heel vervelend
KleinDuimpje
3 maanden geleden
Dat zou het negatieve gedrag kunnen verklaren.
Misschien is ze meer dan rijp om naar school te gaan…..
Ik hoop voor jou dat haar gedrag omslaat als ze naar school gaat.
Nogmaals succes!
HeerVoldemort
2 maanden geleden
@Z512099
Ik had over jouw reactie heen gelezen. We hebben het over een peuter van net geen 4 jaar. En dan kom je met de oplossing: medicatie? Ik ben benieuwd naar je gedachte hierachter. Wat voor medicatie. En waarom dit een oplossing zou zijn.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

De kans is dus groot dat er niks ergs aan de hand is met je kindje als hij af en toe schopt, bijt of slaat. Zorg er wel voor dat je dit gedrag altijd corrigeert, zodat je kleine leert dat het niet goed is wat hij doet. Hierdoor ontwikkelt hij zijn geweten en neemt het agressieve gedrag waarschijnlijk snel af. Maak je je toch zorgen? Bespreek het gedrag van je kleine dan eens met je huisarts of op het consultatiebureau.
(Lees meer...)
3 maanden geleden
In het voorbeeld wat je noemt probeert eerst je partner het, dat mislukt, en dan "moet" jij. Bespreek met elkaar dat je dit gedrag beiden niet tolereert, ook niet als ze de ander slaat. En: als je partner begint, moet je peuter gewoon doen wat hij zegt, en hij gaat door totdat ze dat doet. Niet het "probleem" aan jou doorgeven - jij bent een volgende keer weer aan de beurt.
Ook uitleggen aan je peuter werkt maar beperkt. Slaan naar mensen MAG gewoon niet. Punt. Slaan op de bank, op bed, een kussen, als je erg boos bent, dat mag. JULLIE zijn de baas. Daar mag ze zeker boos over zijn, maar dat mag ze niet afreageren door te slaan.
Sterkte - je hebt in ieder geval een "pittige peuter"! ;-)
(Lees meer...)
3 maanden geleden
tinus1969
3 maanden geleden
Ik vind hier veel verstandigs in zitten. Wees inderdaad helder&direct, je hoeft niet extreem streng te zijn, maar wel heel consequent. Verder @HeerVioldemort, je geeft zelf aan dat je kind veel gezeglijker is op dagen dat het naar kdv of paarden gaat. Eigenlijk heb je daar dus ook de positieve basis van de oplossing: Blijkbaar heeft je dochter thuis te weinig prikkel en/of beweging. De simpele maar moeilijk uitvoerbare oplossing is dan misschien 'meer prikkels, meer beweging'.
Volgens mij is dit wel iets wat bij deze leeftijd past. Dat een kind ook veel dwarser is naar de ene ouder dan naar de andere. Dan is het zeker zaak dat de "favoriete" ouder goed duidelijk maakt dat de hij/zij het gedrag naar de andere ouder niet accepteert. Verder zou ik het proberen via belonen, en niet via straffen.
Dus mooi A4tje maken met leuke plaatjes, waarin je kunt zien wat het verschil is tussen wel en niet slaan. Bijv: slaan is op stoeltje zitten. Niet slaan is verhaaltje voorgelezen krijgen. En in het begin zorgen dat er succes gehaald wordt: Dus roepen: je hebt al al 2 uur goed gedaan (ook als het pas 15 minuten is) en als beloning verhaaltje voorlezen (of spelletje of wat dan ook, of leuke kleurpotloden en elke keer 1 uitdelen). En dan proberen de tijd uit te breiden op een manier die te begrijpen is bij deze leeftijd: dus tot volgende maaltijd, of tijdens tandenpoetsen etc. En vooral prijzen als het goed gaat, en kort zeggen: dit wil ik niet hebben, maar er verder niet te lang bij stilstaan als het een keer misgaat.
(Lees meer...)
een maand geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding