Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het aangeleerd dat iedereen poep vindt stinken?

Iedereen vindt poep stinken, maar als je vanaf de geboorte tegen een baby laat blijken dat poep lekker ruikt, vindt hij/zij dan de rest van z'n leven dat dat zo is?

3.5K
Amadea
5 maanden geleden
Nee. Maar wel het huilen nadat een peuter gevallen is. Mijn broer leerde zijn kind dat het komisch is om in sneeuw uit te glijden en juist te lachen in plaats van te huilen. Dat werkte! 't Is dan ook meer de schrik dan dat het kind zich erdoor bezeerd heeft.
BonBonvanJohn
5 maanden geleden
poep stinken? vertel dat een boer maar die de hele dag tussen de koeien staat. Het is maar net wie je treft. Sommige mensen zijn immuun voor dat soort lucht. Meeste mensen vinden de lucht van hun eigen ontlasting minder erg dan van anderen
Baja-1976
5 maanden geleden
Ja dat is volledig aangeleerd>
Als een kind van baby af aan hoort dat zijn luier stinkt en later dat poep/scheetjes stinken en dat je je er voor moet schamen dan "is"het zo zo dat poep stinkt.
Natuur luchten (om het zo maar even te noemen) stinken niet. Maar je kan wel aanleren een bepaalde lucht vies te vinden.
En omdat het tegenwoordig maatschappelijk niet meer geaccepteerd wordt als het naar poep stinkt vinden "we het allemaal" vies. en dit geld niet alleen voor poep.
BV. Hier vinden we spugen vies.. In China staan er spuug bakjes op tafel.. en vind iedereen het normaal!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het feit dat mensen ontlasting vinden stinken is grotendeels een instinctief gedrag, niet aangeleerd. De sterke geur van ontlasting is een evolutionair overlevingsmechanisme om ons te waarschuwen voor mogelijke ziekten en besmettingen.

Ontlasting bevat afvalstoffen en bacteriën die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid als ze worden ingeademd of ingenomen. De geur van ontlasting wordt veroorzaakt door de aanwezigheid van zwavelverbindingen, ammoniak en andere vluchtige stoffen die vrijkomen tijdens de spijsvertering en afbraak van voedsel in de darmen. Deze geur dient als een natuurlijke afstotende prikkel om ons te beschermen tegen blootstelling aan potentieel schadelijke ziekteverwekkers.

Dit instinctieve afkeurgedrag ten opzichte van de geur van ontlasting is al aanwezig vanaf de geboorte en wordt niet aangeleerd. Zelfs baby's vertonen een afkeerreactie op de geur van ontlasting, wat aantoont dat het een aangeboren overlevingsmechanisme is om ons te waarschuwen voor mogelijke gezondheidsrisico's.

Hoewel de geur van ontlasting onaangenaam is, is het een belangrijke biologische functie die ons helpt potentieel schadelijke situaties te vermijden. Dit instinctieve afkeurgedrag is dus een evolutionaire aanpassing om onze gezondheid en overleving te beschermen.
(Lees meer...)
5 maanden geleden
tinus1969
5 maanden geleden
Heb je hier ook een bron voor? Maw is deze niet alleen logisch, maar ook onderbouwd door onderzoek?
escape
5 maanden geleden
Bronnen: Curtis, V., & Biran, A. (2001). Dirt, Disgust, and Disease: Is Hygiene in Our Genes?. Perspectives in Biology and Medicine, 44(1), 17-31.
Wicker, B., Keysers, C., Plailly, J., Royet, J. P., Gallese, V., & Rizzolatti, G. (2003). Both of us disgusted in My insula: The common neural basis of seeing and feeling disgust. Neuron, 40(3), 655-664.
Rozin, P., Haidt, J., & McCauley, C. R. (2008). Disgust: The body and soul emotion in the 21st century. In Handbook of emotions (pp. 757-776). The Guilford Press.
En misschien de belangrijkste:
Stevenson, R. J., & Repacholi, B. M. (2003). Age-related changes in children's hedonic response to male body odor. Developmental Psychology, 39(4), 670.
Hier wordt aangetoond dat mensen universeel sterke negatieve reacties hebben op de geur van ontlasting, wat wijst op een aangeboren aversie.
erotisi
5 maanden geleden
Zijn er dieren bij wie dat niet zo is?
HeerVoldemort
5 maanden geleden
Wat dacht je van ontbindende lichamen of stinkende wonden? Ook een bron van ziekten en dood. Ik word echt ziek van die geur en probeer als ik zoiets ruik er echt bij weg te komen. Niemand heeft mij geleerd dat dit "stinkt" je ruikt gewoon dat het fout is. Vorige week stond ik met mijn dochtertje van 3 bij iemand te kijken die paardenhoeven aan het bekappen was. Een paard had rotstaal (hoefrot) daar kwam me een lucht vanaf. Zonder dat ik iets zei, zegt mijn dochtertje "Mama, dat stinkt heel erg." En liep ze weg.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding