Hoe ga je om met een kind (22j) dat niet wil studeren noch werken?
Wij zijn een nieuw samengesteld gezin. Pluspapa, 49j, mama, 47j, zoon 22j en dochter 17j. De dochter woont bij haar papa en komt om de week naar ons. De zoon woont bij ons en gaat regelmatig naar zijn papa. De zoon wil maar niet studeren. Alleen maar gamen en filmpjes bekijken. Middelbare school doorlopen zonder problemen, steeds latijnse gevolgd. Nu al 3j universiteit maar zonder succes. Niet naar de les gaan, tot een stuk in de nacht spelen en filmpjes bekijken, tot een eind in de dag in zijn bed liggen.
Hij heeft vorig jaar in augustus van zijn ouders te horen gekregen dat hij nog 1 kans krijgt om zichzelf te bewijzen aan de universiteit maar al na 2 weken herviel hij in hetzelfde patroon. We wachten nu de resultaten van zijn laatste examens af.
Naar mijn gevoel, met zijn houding en mentaliteit kàn je niet slagen aan de universiteit. Dat zeg ik al jaren en die jaren hebben me steeds gelijk gegeven. Ik denk niet dat het deze keer anders zal zijn.
Maar gaan werken wil hij echter ook niet. Hij wil graag een diploma behalen. Hij denkt alleen dat dat diploma er kan komen zonder een inspanning te leveren.
Ikzelf ga al bijna 30j dag in dag uit werken en het stoort me enorm dat hij de hele dag in zijn bed ligt. Ook in het huishouden draagt hij niets bij. Dit is niet de opvoeding die ik wil geven. En deze situatie weegt op onze relatie. Hij is niet voor rede vatbaar en de mama weigert de confrontatie aan te gaan. Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan.
Ik weet niet of je het leuk vindt wat ik zeg, maar het is de volwassen zoon van jouw vrouw en haar ex. Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij deze twee mensen ligt. Jij mag hier zeker iets van vinden. Alleen blijft het hier ook bij.
Als je al het gesprek aangaat, zou je het met de biologische ouders kunnen doen. Misschien heeft de zoon wel hulp nodig van derden.
Jouw vrouw zegt niks. Of je accepteert het of je probeert met haar te praten (begrip) waarom ze niks zegt.
Ik vind niet dat jij de jongen moet en mag aanspreken.
Probeer je neutraal te houden. Misschien kun je zoonlief proberen actief te krijgen door samen te gaan sporten 1 keer per week. Dan doorbreek je misschien iets.
Laat verder los en zie het feit dat jij wel werkt los van zoonlief. Succes.
Maar ik appreciëer je reactie wel, dank u daarvoor.
Zij en de biologische vader zijn en blijven helaas de verantwoordelijken.
Nogmaals (haal het positieve uit mijn woorden), ga rond de tafel zitten met de ex en jouw partner. Praat 1 op 1 met jouw partner. Probeer zoonlief actief te krijgen om de situatie te doorbreken.
Niemand zegt dat jij geen rechten hebt en in een hoekje moet zitten. Alleen zijn en blijven er 2 biologische ouders in het spel. Deze staan helaas boven jou.
Je hebt gelijk dat die vooral de mama en de biologische papa aan gaat en ik ben me bewust van mijn plaats. Het is ook niet zo dat ik mijn wil probeer op te leggen.
Ik heb het inderdaad eerder moeilijk met de houding van mijn vrouw tov haar zoon en de laksheid die daarmee gepaard gaat. Maar het klopt dat ik me daarvoor tot haar moet richten en niet tot haar zoon.
PS: Ik ben helemaal niet boos maar net dankbaar voor je input.
Groetjes
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.