Hoe puber te helpen bij slechte cijfers?
Mijn zoon (14 jaar) staat er momenteel niet zo goed voor op school.
Wij proberen hem hierin te helpen met over horen en huiswerk checken, maar toch haalt hij dan mindere cijfer. De leeraren zeggen dat hij dit nivo aan kan en iets harder moet werken. Momenteel proberen wij hem te pushen door dingen die hij erg leuk vind (zoals s'avond afspreken met vrienden en gamen) straffen op te geven.
Laatst was er een feest waar hij perse heen wilde, maar hij had net een 5,3 gehaald voor Frans. We hebben afgesproken dat hij alle toetsen tot de kerstvakantie minimaal een 6,5 voor moest halen (prima doenbaar voor hem omdat dit als voldoende voor zijn nivo telt), hij heeft voor deze toetsen een 6,3 en een 6 gehaald. Relatief met de klas vergleken was dit goed, maar onze norm die wij afgesproken hebben is niet behaald.
Wij hebben hem hierdoor beperekt tot niet maar in de avond met vrienden afspreken tot de kertstvakantie.
Na een goed gesprek vind hij het uiteraard erg overdreven.
Als wij aan hem vragen wat hij graag wil om zijn cijfers beter te maken antwoord hij: "geef mij de vrijheid in mijn huiswerk en laat mij het zelf oplossen, niet overgaan is al erg genoeg" veder krijgen wij het idee dat hij momenteel goede cijfers voor ons probeert te halen en niet voor zich zelf.
Heeft iemand tips in deze situatie?
ps, zijn mentor zegt dat het de afgelopen 3 weken steeds beter gaat in de les en buiten de les qua leer en huis werk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.