Kan ik op mijn 16e zelf bepalen of ik naar mijn moeder of vader wil?
Er speelt al jaren veel tussen mij en mijn vader, maar de afgelopen maanden kan ik er echt niet meer tegen. Hij zegt me vaak dat ik maar bij mijn moeder moet gaan wonen en vorige maand toen hij dit zei ben ik de week erop ook niet meer teruggekomen naar mijn vader zoals eigenlijk dat wel moest volgens de omgangsregeling. Hij vertelde me dat ik naar hem moest komen en dat dat eerst vast moest staan bij de kinderrechter. Ik zei hierop dat hij me niet kon dwingen. Maar klopt wat hij zegt eigenlijk wel? Moet ik eerst al die rechtzaken afwachten voordat ik pas bij mijn moeder kan wonen ?(Zij geeft hier wel toestemming voor), of kan ik als ik nu zeg tegen mijn vader: "Ik ga naar mama" (En mijn moeder vindt dit goed) ook echt gaan?
In principe ben je pas op je 18 zelf te beslissen waar je gaat wonen, maar in de praktijk blijkt wel dat een rechter de mening van het kind sneller volgt naarmate het kind volwassener is en zijn leeftijd dichter de 18 jaar nadert. En hoewel ouders dus ook je vader een zorgplicht voor je heeft staat het belang van kinderen bij een omgangregeling centraal. Als je ouders gewoon een schriftelijk nieuwe omgangregeling treffen lijkt mij dat er niet eerst naar de rechter hoeft te worden gegaan. Een omgangsregeling gemaakt door de ouders zelf wordt immers altijd als eerste onderzocht, als dat niet mogelijk is wordt er pas naar de rechter gegaan. Als nu dus blijkt dat je vader wel wil meewerken aan een andere omgangsregeling lijkt me een gang naar de rechter overbodig voor te wijzigen.
Kinderen zouden gewoon zelf moeten bepalen.
Als het kind jonger is dan twaalf, kan het een informeel verzoek indienen bij de rechtbank. De rechter besluit of hij het verzoek in behandeling neemt. Hij is niet verplicht dit te doen maar doet het meestal wel. Bij 12 jaar of ouder kan het kind een informeel maar ook een formeel verzoek indienen. Voor een formeel verzoek is een advocaat nodig.
Een 16 of 17 jarige heeft nog veel meer mogelijkheden.
Het belang van het kind staat bij de kinderrechter altijd voorop!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.