Hoe kan je een verwend kind leren om te sparen en leren om te wachten?
Mijn zoon krijgt best veel electronica, gewoon omdat hij dat wilt, maar nu zie ik in dat hij gewoon iets koopt wat hij vervolgens weggooit. Nu is het probleem niet dat ik hem iets wil ontnemen of dat ik dit als straf wil doen.
Maar ik wil dat hij dit voor later ook weet, als ik hem 100 euro zou geven zou het maximaal 2 dagen meegaan voordat alles op is.
Ik wil hem leren dat hij moet sparen, hij is ook heel erg ongeduldig, dus stel dat als hij zegt: papa wil je dit en dat kopen voor mij, dan zeg ik meestal ja omdat ik geen nee kan zeggen (wat dus niet goed is) en dan wilt hij het meestal onmiddelijk naar de winkel, in de meeste gevallen bestellen we het online, en dan zit hij helemaal in de stress totdat de postbode langs komt.
Hij zit nu in de 3e klas en hij gaat dus binnenkort examen doen in de 4e en daarna gaat hij naar de universiteit (waarschijlijk verweg van hier) en ik denk dat hij dan al zijn geld aan onnodige dingen uitgeeft.
Weet iemand iets wat ik kan doen om hem dit aan te leren zonder hem verdrietig/boos te maken?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.