Eerlijk antwoorden of meegaan in de fantasie als kind van 5 vragen stelt?
Mijn zoontje is er nu 5. Hij gaat volledig op in zijn fantasiewereld en is een grote fan van die Lego tekenfilmreeks Ninjago.
Ninjas, senseis, spinjitsumeesters, anacondraï, grote krijgers, stenen krijgers,... een hele fantasiewereld! Ik vind het zelf ook wel leuk.
Nu vraagt hij af en toe heel serieus: "Papa, stenen krijgers, bestaat dat echt?".
Of "Papa, bestaat Sensei Wu echt?"
Wat antwoord ik dan het beste? Zeggen "Ja, zeker, natuurlijk!" of uitleggen dat dat enkel in tekenfilms bestaat (en dus voor een stuk zijn fantasiewereld kapot maken)??
Ander voorbeeld, we waren in een pretpark waar een (uiteraard) nagemaakte vulkaan om het uur of zo vuur spuwde.
Mijn zoontje: "Papa, is dat een echte vulkaan?"
Natuurlijk is het antwoord op bepaalde vragen evident. Natuurlijk bestaan Sinterklaas en de Kerstman! Maar wat antwoord ik het beste op vragen zoals "Bestaan stenen krijgers (uit Ninjago)?"???
Dank!
Peter
Maar we kunnen af en toe wel doen alsof. Het doen alsof is ook heel erg leuk ! "
Je hoeft niet bang te zijn dat zijn fantasiewereld kapot gaat. Zijn fantasie kunnen jullie samen in het spel gebruiken.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.