Hoe kan je een kind het gemakkelijkst naar zijn kamer sturen als hij blijft zitten waar hij zit?
Mijn zoon kan soms nogal onbeleefd reageren of een woedeaanval krijgen (te maken met zijn ass). Hiervoor stuur ik hem altijd naar zijn kamer. Gisteren hadden we bezoek en wegens zijn gedrag stuurde ik hem naar zijn kamer, hij weigerde (en de papa twijfelde even) en daardoor bleef hij zeker zitten. Ik heb hem dan maar opgepakt en hem in zijn kamer gezet. Nu gaat dit nog op het randje (hij is al 8, bijna 9), maar ik zal niet sterk genoeg blijven om dit te doen. Wat doe je best in zo'n geval? Zijn zin krijgen is wel totaal uitgesloten (ik verwacht dat hij luistert als ik wat zeg).
's avond was het ook een probleem, ik stuurde hem na het eten naar bed (ook weer omwille van zijn gedrag) en hij zei dat ik 's morgens gezegd had om 7 u (dat was zo en dit vroege uur was ook door zijn gedrag). Maar ik zei dat ik van gedacht mocht veranderen als dit nodig was, ik heb hem aan zijn hand kunnen meenemen, met als gevolg dat hij er eens goed in kneep.
Ik zal het er nog eens met zijn psychologe over hebben, maar elke raad is welkom.
Toegevoegd na 41 minuten:
Het is niet de bedoeling dat dit is als straf, het is om tot rust te komen.
De eigenlijke straf voor hem is dat hij niet op computer mag, of dat hij vroeger naar bed moet.
Door hier ook de vraag te stellen, begrijp ik dat je twijfels hebt over de aanpak. Bespreek dit met de psycholoog.
Het is bij therapie niet handig om halverwege een " second opinion" te vragen aan onbekenden.
Het is mogelijk om een andere psychiater, psycholoog of psychotherapeut te raadplegen. Dat kan in samenspraak gebeuren met de behandelaar, maar is niet noodzakelijk.
Zo’n second opinion geeft meer duidelijkheid en zekerheid. Een second opinion aanvragen na beëindiging van een therapie is weinig zinvol.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.