Hoe krijg ik mijn zoon aan het lezen?
Van Harry Potter tot aan Darren Shan, Geronimo Stilton tot aan Kippevel...Zelfs de Assasins Creed boeken; het lijkt hem absoluut niet te boeien. Hardcopy maar ook softcopy, het lijkt niks uit te maken. Als ik hem vraag wat hij leuk zou vinden, komt er niks zinnigs uit...Hij is 10, volgend schooljaar groep 8, zijn leraar heeft al aangegeven dat hij (m'n zoon) écht meer zou moeten lezen, het helpt hem op meerdere vlakken, variërend van woordenschat tot concentratie. Ik doe m'n best, maar ben nu zo'n beetje door mijn opties heen...Moe word ik van deze luie generatie! Wie heeft de verlossende tip?
3K
3K keer bekeken
Amadea
10 jaar geleden
Welke hobby's heeft hij? Het zou 't slimst zijn wanneer hij over zijn grootste hobby graag meer wil weten, en daar een leuk verhalend boek over geschreven is. Dan is hij bij voorbaat al geïnteresseerd in het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea, hij houdt van gamen, is ontzettend fan van Assassins Creed. Daarom heb ik de boeken voor hem gekocht, maar na een paar pagina's is de animo weg. Het is alsof hij helemaal geen fantasie heeft, zich er niks bij kan voorstellen, maar als je zijn korte verhalen leest (hij zou graag boeken willen schrijven), blijkt hij wel degelijk over fantasie te beschikken. Hij lijkt eerder te zoeken naar die snelle "rush" die hij uit games kan halen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vooral niet te hard 'pushen', vandaag of morgen struikelt hij per ongeluk over een boek dat hij wel leuk vindt, en dan is hij 'verkocht'. Of niet. Misschien proberen om hem via films aan comics te krijgen en van daar uit naar boeken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft dat hij zelf boeken wil schrijven. Heb je weleens tegen hem gezegd dat het fijn is als hij dan een goede zinsopbouw beheerst, een goede woordenschat heeft enz. enz. en dat zelf lezen hem kan helpen om een goede woordenschat en een goede zinsopbouw enz. te krijgen, resp. te leren enz.? Ik zeg niet dat hij nu geen goede woordenschat enz. heeft maar het is misschien een tip om hem aan het lezen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Stippel, ook dát bleek een vergeefse poging van mij, de comicbook store waar ik hem mee naartoe nam vond hij erg leuk, heeft ook van alles bekeken en waar mogelijk doorgebladerd, maar de comics die we uiteindelijk kochten en meenamen naar huis lagen al heel gauw in de kast...Om daar dan ook niet meer uit te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@MevrouwvandenBerg, ja, dat heb ik hem verteld, ook heb ik hem de website van Darren Shan laten zien (en die heeft hij verder zelf doorgelezen); deze man heeft een heel hoofdstuk gewijd aan het belang van taal en gedegen kennis ervan, de noodzaak van het beschikken over een goede, uitgebreide woordenschat voor het kunnen schrijven van een goed boek..."Leuk." Meer kwam er niet uit mijn zoon. :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje generaliserende opmerking.... luie generatie ??? Omdat hij niet leest ?? Hij is 10....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Game tijd aan banden leggen..?. Dat is funest voor de fantasie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wordt hij wel eens voorgelezen?
Ik denk dat dat wel motiverend kan werken.
Zelf ben ik ook nooit een heel grote lezer geweest; maar vroeger las mijn moeder wel vaak voor en op school werd dat ook gedaan. Ik werd ook vaak mee naar de bibliotheek genomen, vanaf jonge leeftijd.
Dat heeft volgens mij wel gezorgd voor iets meer lezen, als zal ik nooit een grote boekenwurm worden ;-) De boeken die je noemt ken ik niet allemaal, maar degene die me wel iets zeggen, zijn volgens mij wel redelijk "moeilijke" boeken. Harry Potter staat volgens mij in de bibliotheek wel bij de "C-boeken" en de boeken voor volwassenen.
Misschien een wat makkelijker soort uitkiezen? (B-boeken). Boeken met korte verhalen in plaats van één lang verhaal is misschien ook nog een idee.
Ik denk dat dat wel motiverend kan werken.
Zelf ben ik ook nooit een heel grote lezer geweest; maar vroeger las mijn moeder wel vaak voor en op school werd dat ook gedaan. Ik werd ook vaak mee naar de bibliotheek genomen, vanaf jonge leeftijd.
Dat heeft volgens mij wel gezorgd voor iets meer lezen, als zal ik nooit een grote boekenwurm worden ;-) De boeken die je noemt ken ik niet allemaal, maar degene die me wel iets zeggen, zijn volgens mij wel redelijk "moeilijke" boeken. Harry Potter staat volgens mij in de bibliotheek wel bij de "C-boeken" en de boeken voor volwassenen.
Misschien een wat makkelijker soort uitkiezen? (B-boeken). Boeken met korte verhalen in plaats van één lang verhaal is misschien ook nog een idee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Mobie1980, heb je een bron?
Nooit geweten dat gamen slecht is voor de fantasie van spelers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je niet leest ben je lui?
Sorry hoor maar wat een onzin.
Sommige mensen houden van lezen,anderen weer niet.
Mijn broertje gamed ook liever dan dat hij leest,maar hij doet ook aan sport en hij is echt niet lui.
Je zoon is pas 10 toch,nog tijd zat om te gaan lezen.
Als hij wil.
Sorry hoor maar wat een onzin.
Sommige mensen houden van lezen,anderen weer niet.
Mijn broertje gamed ook liever dan dat hij leest,maar hij doet ook aan sport en hij is echt niet lui.
Je zoon is pas 10 toch,nog tijd zat om te gaan lezen.
Als hij wil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas op met teveel pushen!!! Twee van mijn drie kinderen (waren alle drie fanatieke lezers) hebben het lezen als ontspanning afgeleerd op de middelbare school. Wij denken: door de verplichte boekenlijst.
Het enige wat die twee nog lezen zijn gebruiksaanwijzingen.
Het enige wat die twee nog lezen zijn gebruiksaanwijzingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mobie: Game tijd keihard aan banden leggen is inderdaad funest voor de fantasie, dat heb je goed gezien! Maar dat bedoel je vast niet... Ik heb hier drie gamers waarvan twee vreetlezers. Dat zijn wel de dames, mijn zoon heb ik/heeft zichzelf ook niet aan het lezen gekregen helaas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Herkenbaar allemaal. Mijn twee zonen lezen ook nooit, zelfs geen tijdschriften of gebruiksaanwijzingen. Ik heb ze altijd voorgelezen, mee naar de bieb, interessante boeken over hun hobby's Helpt niks. Zelf lees ik alles wat los en vast zit. Mijn nichtje van 11 ook.
Denk inderdaad dat jongens meer voor de "snelle hap"gaan en tegen een boek opzien. Zoals Marjol31n zegt, wellicht korte verhalen aanbieden
Ik lees nu de vakliteratuur van mijn zoon, en scheur uit wat hij echt moet weten, of vertel hem dat onder het eten, als hij niet wegloopt. Maar jammer vind ik het wel.
Ik lees nu de vakliteratuur van mijn zoon, en scheur uit wat hij echt moet weten, of vertel hem dat onder het eten, als hij niet wegloopt. Maar jammer vind ik het wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gesp, ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar dat vele lezen op de middelbare is nu wel echt voorbij hoor. Mijn zoon heeft nu drie jaar op de havo achter de rug en heeft iets 12 boeken gelezen in het Nl en Eng.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.