Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn zoon aan het lezen?

Van Harry Potter tot aan Darren Shan, Geronimo Stilton tot aan Kippevel...Zelfs de Assasins Creed boeken; het lijkt hem absoluut niet te boeien. Hardcopy maar ook softcopy, het lijkt niks uit te maken. Als ik hem vraag wat hij leuk zou vinden, komt er niks zinnigs uit...Hij is 10, volgend schooljaar groep 8, zijn leraar heeft al aangegeven dat hij (m'n zoon) écht meer zou moeten lezen, het helpt hem op meerdere vlakken, variërend van woordenschat tot concentratie. Ik doe m'n best, maar ben nu zo'n beetje door mijn opties heen...Moe word ik van deze luie generatie! Wie heeft de verlossende tip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Waarom wil je kind niet lezen? Is het echt dat hij geen interesse heeft of heeft hij misschien dyslexie?

Als het gewoon gaat om het niet willen lezen, is er een kans dat hij niet wil omdat hij misschien het gevoel heeft dat het moet, en ja, als iets moet dan willen de meeste kinderen het niet. Probeer eens moppenboekjes, of strips, het is misschien niet het beste leesmateriaal maar hij moet eerst plezier krijgen in het lezen, zodra dat er is wil hij vanzelf wel andere boeken lezen.

Succes :)!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken maar weinig jongens die graag lezen. Mijn zoon heeft nooit een boek open gehad, zijn vader trouwens ook niet.
Je kunt het ze niet door de strot duwen, dat heeft geen enkele zin en je bereikt het tegendeel.
Let goed op of hij een hobby heeft en zoek daar eens leesvoer bij. Hoeft niet meteen hoogstaande jeugdliteratuur te zijn. Jongens zijn vaak veel praktischer dan meisjes en willen geen 'droom-weg-boeken'.
Mijn zoon's eerste boek was een boek over Steve Jobs, de grote man achter Apple. Mijn mond viel open toen ik hem voor het eerst met een boek voor zijn neus zag zitten.
Sindsdien leest hij alles wat met zijn hobby te maken heeft.

En die leraar moet niet vergeten, dat je ook via je ouders een grote woordenschat vergaren kan.
10 jaar geleden
dat krijg je met technologie, probeer eens een audioboek uit, bij jongere kinderen zijn stripboeken natuurlijk goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bij kinderen wel werkt is voorlezen. Vanaf het prille begin als ze heel klein zijn kinderboeken, maar ook gewone boeken voorlezen. Hierdoor gaan ze zelf lezen.
Maar niets is 100% en als dit thuis ook gepraktiseerd is, dan houdt het misschien
een beetje op.
Hoewel ik op school ook nog meemaakte dat er voorgelezen werd door de leerkracht, weet niet meer welke klas.
Het hielp wel goed.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Comics kunnen een boost geven in de intresse voor het geschreven matteriaal. En er zijn tal van interesante series in tal van genre's en voor elke leeftijd. Neem hem eens mee naar een goede Strip en cartoon winkel en vraag verkoper wat leuke strips zijn voor zijn leeftijd. Pak wat mee, wie weet grijpt text hem op een moment aan met behulp van de visuele input van plaatjes. "De Brief voor de Koning" van Tonke Dragt en "Kruistocht in spijkerbroek" van thea beckman ben ik ook gaan lezen door een paar goede strips over de middeleeuwen. En ook nu nog lees ik de strips zoals "De huurling" van Vincent Segrelles met kunstwerken van tekeningen en boeken als "the bastard king" van Dan Charenko.

Luister goed naar waar uw zoontjes intresses liggen en speel daar op in qua strips. Ziet u dat hij speciale intresses in bepaalde comics heeft lees ze dan zelf, dit is ook perfect om gesprekken aan te knopen en meer over de gedachten van uw kind te ontdekken. Gebruik die nieuwe kennis om daar boeken aan te koppelen die perfect zijn afgestemd en introduceer hem zo.

Zijn Strips en cartoons ook een te grote stap dan kan in deze digitale tijd ook in de hoek van gaming wat te vinden zijn. Afhankelijk van zijn kennis van engels zijn er ook interactieve verhalen zoals "Dear Esther"erg boeien. Deze kunt u samen spelen/kijken (zie bronnen) Esrb rating is RP
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn zoon las ook niet graag. dacht als hij niet wil, dan maar stripboeken. Beter strips dan helemaal niet. Hij leest nu boeken in een razend tempo weg. Hij is inmiddels 13. En heeft nog steeds abonnement op de donald duck. Wat overigens ook nog een leerzaam blad, qua woordenschat, is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een leerkracht kan nog zoveel zeggen, lezen past gewoon minder bij de gemiddelde jongen. Ik hoor nooit van leerkrachten die vinden dat een meisje wat veel leest maar eens moet gaan buitenspelen omdat dat zo goed is voor de grove motoriek!

Aan de andere kant kun je het wel een beetje gaan verplichten. Ik heb een zoon met ernstige dyslexie en ik word altijd een beetje moe van mensen die zeggen dat ze hun kind thuis toch geen extra huiswerk kunnen laten doen (dat wil hij niet), of dat ze hun kind niet kunnen helpen met huiswerk (dat wil hij niet), of dat ze hun kind niet verplicht kunnen laten lezen (dat wil hij niet). Hoezo niet? Een kind met dyslexie moet anderhalf jaar lang heel veel extra huiswerk thuis doen waarbij de ouders moeten helpen en zo'n kind MOET echt lezen. Waarom zou dat bij een kind zonder dyslexie niet werken?

Je moet dus zelf willen dat je kind meer leest en dan kun je dat best verplicht stellen. Douchen is ook verplicht, het gewone huiswerk van school is verplicht, kind moet bijv de hond uitlaten en wat is nu 20/30 min lezen op een dag? Je kind leert daar echt heel veel van en dat pakt hij maar mee.

Zoek het bij een jongen in de informatieve boekenhoek van de bibliotheek of geef hem de hele serie 'van nul tot nu' te lezen (stripboek over de geschiedenis), maar verplichten kan prima. Hij gamet veel, laat hem gamen als hij in de vakantie een uurtje per dag leest en een uurtje buitenspeelt. Lijkt me allebei heel gezond!

Toegevoegd na 3 minuten:
Ter aanvulling: om een goede woordenschat te krijgen kun je ook luisterboeken nemen. Wij nemen elke vakantie een stapel mee om in de auto naar te luisteren met het hele gezin. Echt heel erg leuk en gezellig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing