Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zoontje van 4 en vriendje trekken broek uit en vergelijken "pietje", hoe moet ik hierop reageren?

Mijn zoontje van 4 en een vriendje (ook 4 jaar oud) waren gisteren boven in zijn kamer aan het spelen. Mama was beneden aan het opruimen. Niks aan de hand, ze spelen zoals altijd met de treintjes.

Komt mijn vrouw naar boven en staan ze daar alle twee met hun broek naar beneden en hun pietje in de hand. Mijn zoontje zegt dat zijn vriendje het eerste zijn broek naar beneden deed en dat hij dat zelf eigenlijk helemaal niet wilde.

Toen mijn vrouw het vertelde toen ik thuis kwam, heb ik er eigenlijk niet op gereageerd naar hem toe en hij stond een beetje beteuterd te kijken.

Hoe moet ik hier in godsnaam mee omgaan? Negeren? Vriendje niet meer laten komen spelen? In ieder geval blijft mijn vrouw boven als ze nog eens samen boven op zijn kamer spelen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Gewoon niet op reageren dit is normaal kindergedrag, ze zijn het leven aan het verkennen en ontdekken.
10 jaar geleden
Niet boos worden, maar leg je zoon uit dat het nooit op school, buiten, in de speeltuin of bij andere mensen mag. Maak ook van de gelegenheid gebruik om 'm iets uit te leggen over volwassen mensen die hem ooit zouden kunnen vragen zoiets te doen. Niet boos worden, als er dan ooit iets zou voorvallen dat hij jullie zou moeten vertellen, dan durft hij dat later misschien niet meer.
Vergeet niet om het even met de ouders van het vriendje te overleggen. Zodat zij ook even met hun zoontje hierover kunnen praten. Zeker als het zo is dat hij jullie zoon heeft opgejut. Dat hoeft niet per se zo te zijn, kinderen willen nog wel eens de schuld op een ander afschuiven. Als ze 4 zijn hebben ze nog niet altijd in de gaten dat dat voor de ander dan consequenties kan hebben.

En... vraag eens aan je ouders of ze zich nog iets herinneren van toen je zelf 4 was. Later kun je erom lachen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit onderwerp wordt (voor al nu ze naar school gaan) inderdaad erg interessant. Een kind wat net 4 is en net op school komt is een stuk minder ver in bepaalde ontwikkelingen dan een kind wat al eind 4 is, misschien is er in dit geval ook een verschil tussen de twee? Sowieso is het ene kind hier verder in ontwikkeld dan het ander. Het speelt bijvoorbeeld ook mee of uw kind oudere broers heeft of dat u uw bijvoorbeeld u kind op vakantie in de blote billen op het strand laat spelen. Overigens kunt u het vriendje van uw kind niets kwalijk nemen, hij zit in een ontdekkingsfase en beseft dat alle jongentjes zo'n "pietje" hebben, dat is natuurlijk hartstikke interessant.
Hij beseft zich dat hij en anderen er een hebben, niet wat ze er mee kunnen... Er zit dus niets kwaads achter. Inderdaad mee geven aan uw kind dat elk jongentje een "pietje" heeft en hier niets geks aan. Alleen dat het niet de bedoeling is om hem aan anderen te laten zien zoals hier boven al verteld wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing