Onvriendelijke zoon van 14, kan ik hier verbetering in brengen?
Mijn inwonende stiefzoon van 14 met adhd, zittend op speciaal ondewijs met regulier onderwijs in twijfel in het vooruitzicht woont een paar jaar bij ons, zijn moeder is oveleden.
Op zich lijkt het beter te gaan, we hebben wat strubbelingen mbt dat hij soms bv brutaal kan zijn, soms liegt, puberen, opkijkt naar soms 'foute jongens' last heeft van zijn adhd met name en negatief kan zijn om het ' verzet'.
Goed we krijgen hulp via een instelling, school en wij als ouders hebben ons ook flink ingelezen en dergelijke.
Ik zeg niet dat ik perfect ben en alles weet, echter benader ik mijn stiefzoon vriendelijk met respect en vraag niet teveel van hem, er zijn duidelijke regels, hij heeft de vrijheid die nodig is voor zijn ontwikkeling, ruimte voor praten en zijn eigen mening te hebben uiteraard ook, we houden ons aan de kindvriendelijke opvoeding en zijn consequent.
Ik let echt op mezelf en waak op hoe ik hem benader maar ben natuurlijk ook in stat streng te zijn als dat moet.
Toch is er een punt war ik veel moeite mee heb en dt is zijn onvriendelijke, vijandige gedrag.
Hier kan ik moeilijk mee uit de voeten.
Hij is vaak zomaar onvriendelijk bij bv de vraag; hoe was je dag jongen, of ga mar douchen alvast.
Hij heeft dit niet alleen met mij maar ook op school of weigert gewoon daar een les te volgen als hij die les niet leuk vindt en weigert iets thuis als hij iets niet wilt soms op een hele grove manier.
Alle handvaten passen wij toe.
Mijn stiefzoon is zolang ik hem ken, over het algemeen onvriendelijk en bazig ook tegen anderen.
Hij kan ook echt gemeen en hatelijk zijn om iemand te kwetsen.
Zomaar ineens zeggen dat hij later geen Hollands indische vrouw wil bv ( wat ik ben) want die zij niet goed.
Hmm dan laat ik me niet kennen of vraag naar zijn motivatie bv.
Ik denk soms dat het ook een stukje cultuur is, zijn vader is Turks, overigens een schat die net zo goed kookt, afwast en vrouwen gewoon als gelijken behandeld.
Maarbij zijn familie is dit niet overal zo en natuurlijk komt mijn stiefzoon ook dar over de vloer en ziet zijn tantes en om bv als bediendes rennen voor hun mannen, kinderen.
Daar mogen de kinderen vooral de jongens kiezen wat ze eten, waneer en waar dus achter de pc gamend met een fles cola.
Mijn man en ik kunnen wel bespreken dat het daar anders gaat enz en dat de tantes het anders doen maar dit gaat er niet of nauwelijks in.
Hem weg houden of de familie anspreken heeft geen zin, weghouden zou niet eerlijk zijn en bespreken werkt bij hen niet.
Ik weet dat mijn man zijn familie ons kind tegen ons opzet en er geroddeld wordt waar hij bij zit en vind het zo zonde.
Soms zie ik die lieve jongen die hij wil zijn of is maar hij lijkt altijd een soort competitie n te willen gaan.
Houd vast aan je eigen normen en waarden, laat je niet op de kast jagen, en bedenk je dat je als stiefmoeder van een puber vaak het stempel "boze stiefmoeder" opgeplakt krijgt. Pubers zijn voor eigen ouders al niet erg leuk soms, laat staan voor niet-biologische opvoeders.
Het is inderdaad ook het fatsoen wat ontbreekt maar evengoed zou het zijn karakter kunnen zijn omdat dit al speelt zolang ik hem ken wat ik van mijn man hoor.
Het soms niet lekker in zijn vel zitten, het puberen daar houden we zeker rekening mee dus het verzet tegen mij, ons, bepaald gezag, alleen is het bijna altijd onvriendelijkheid of het gebrek aan fatsoen.
Ik zat mij af te vragen of er bij een 14 jarige al sprake kan zijn of hij een onvriendelijk persoon is of wordt...
Het gedeelte fatsoen proberen wij bij te brengen, dit doen we door zelf het goede voorbeeld te geven en eigenlijk zo' n beetje alles waardoor hij leert wat fatsoen inhoudt zeg maar.
Eigenlijk zou je moeten slijmen en hem paaien om te voorkomen dat hij onvriendelijk is.
Soms zijn er gezellige momenten en geniet daar zeer van maar die zijn erg zeldzaam.
Nogmaals respect voor jullie als ouders en veel sterkte!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.