Wat te doen? Strafplek is geen straf voor mijn zoon.
Mijn zoon is 2,5 jaar, de tijd voor een dreumes om nee te zeggen en overal tegenin te gaan.
En dat doet hij dan ook. Op zich vind ik dat geen probleem, hou wel van een beetje pit. Ik vind van mezelf dat ik geduldig en consequent ben. Als hij iets doet wat niet door de beugel kan benoem ik wat hij fout doet en hoe hij het beter anders kan doen. Als hij dan toch doorgaat zet ik hem op zijn strafplek.
De strafplek is op de eerste trede van de trap. De trap is op de gang en de deur naar de woonkamer doe ik op een kier.
Hij klimt niet de trap op en zo goed als altijd blijft hij ook gewoon zitten, wachten tot ik hem kom halen en wederom benoem wat hij fout heeft gedaan en hoe hij het beter kan/moet doen.
Na het praatje geven we een kus, knuffel en zeggen we: ik hou van jou.
In het begin had dit echt wel effect. Maar de laatste tijd vind hij het echt geen straf meer om op de trap te moeten zitten, hij vind het zelfs leuk. Gaat er af en toe vanuit zichzelf al zitten.
Wat moet ik doen?
Consequent door blijven gaan, een andere strafplek geven of iets anders????
Daarbij luisterd hij op dit moment echt voor geen meter. Normaal was 1 x waarschuwen wel genoeg, nu blijft hij doodleuk doen wat hij aan het doen is.
Dus eigenlijk alletwee.
Als hij daar zit ga ik niet kijken, ik heb de deur op een kier zodat ik meteen hoor of hij nog op de trap zit of bv omhoog klimt of in de gang gaat spelen.
Ik heb niet echt een beloningssysteem voor als het wel goed gaat.
Wel benoem ik het meestal dat ik het fijn vind als hij wel luistert!
en dan is t niet meer .. of "gewoon" of STRAF. Maar gewoon/ straf/ of een extra beloning.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.