hoe ziet een omgangsregeling voor pasgeboren baby eruit?
Mijn ex-vriend en ik zijn in de zwangerschap uit elkaar gegaan. Nu wil hij 7 dagen per week langskomen om zijn dochter te zien. Omdat wij op een vervelende manier uit elkaar zijn gegaan en hij nogal agressief kan zijn wil ik hem niet zovaak zien. Zelf zat ik te denken aan 2 keer per week een uurtje en dat na een paar maanden uit te bereiden. Is dit een redelijke omgangsregeling? En vindt een rechter dit ook? Wat leggen rechters op in een soortgelijke situatie? Ik heb het vermoeden dat hij een advocaat in de hand heeft genomen vandaar dat ik me afvraag met welke omgangsregeling ik goed zit.
Hij heeft in feite niets te zeggen over jouw kindje,alleen jij beslist hoe en wanneer.
Zelfs al wil je helemaal geen contact,maar dit lijkt mij ook niet bevoordelijk voor de relatie tussen hem en zijn kind.
En soms is het in het belang vh kind om op te kunnen groeien zonder omgangsregeling, of een beperkte omgangsregeling. Kinderen hebben recht op oa rust en veiligheid. Ik kan op basis vd weinige info natuurlijk niet inschatten wat in dit geval in het belang vh kind zou zijn.
Wel heb ik als professional veel te maken gehad met de gevolgen wanneer moeder zelf teveel in spanning leeft door een moeizame of beangstigende relatie met ex. Ook die spanningen hebben een grote nadelige invloed op kinderen. Laat je, voordat je een besluit neemt, goed informeren, ook juridisch. Zoek hulp bij de afweging wat echt in het belang van jullie kind is, neem daarin mee wat jij zelf kunt dragen en waarmaken. Hoe agressief is hij? Wat zou dat voor jullie kind kunnen betekenen? Etc Als het tot een rechtszaak komt, is het altijd goed om te kunnen laten zien dat je serieus onderzoek hebt gedaan. Bedenk ook dat omgangsregelingen lastig terug te draaien zijn! Dus liever laag inzetten en bij goed verloop uitbreiden. Tot slot ter gerust stelling: rechters weten dat baby s en peuters niet gebaat zijn bij uitgebreide omgangsregelingen. De eis van jouw ex zullen ook zij niet reëel vinden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.