Is mijn kind veilig gehecht?
Er zijn 4 soorten hechting volgens bowly maar ik heb mijn twijfels over de hechting tussen mijn kind en mijzelf.
-als baby zijnde niet de eenkennigheidsfase gehad.
-ze weet wel wie ik ben en zoekt me ook wel op als er iets is, maar een totaal vreemde persoon is ook goed.
-ze heeft geen vaste knuffel
-loopt gewoon met een voor haar vreemde persoon mee. (ik kende haar wel).
-huilt niet of nauwelijks als ik haar bij een vreemde achterlaat. (1x naar een kinderdagverblijf geweest en dit deed/doet ze ook niet op de peuterspeelzaal).
-ze heeft het wel constant over mij maar heeft niet het besef dat ze echt naar mij toe wil.
-ze is weer wel blij als ik er ben en knuffelt mij dan ook.
Geschiedenis: Ze is nu 2 jaar en praat zeer weinig. Is geboren met staar en is 9 maanden zeer slechtziend/bijna blind geweest. (de hechting bij blinde babies kan anders verlopen omdat ze verkeerd worden begrepen. Dit kan dus bij mij ook het geval zijn geweest.) Ze is nog nooit langer dan 3 uur van mij gescheiden geweest maar in het verleden heeft haar vader haar signalen niet goed opgepakt. Dus laten huilen/geen eten geven etc. Wij zijn uit elkaar gegaan toen ze 8 maanden was.
Is mijn kind wel/niet veilig gehecht?
Zo niet?
Kan dit de oorzaak zijn van die 9 maanden bijna blindheid?
Kan iemand anders (mijn ex) de hechting verstoren tussen moeder en kind?
Ze is inmiddels uitgegroeid tot een stabiele, verstandige en gelukkige jongedame van 12.
Je moet niet altijd uit gaan van de boekjes. Als ik dat had gedaan was er niets goed aan mijn kind. Hoewel ze pas de maximale score bij de cito had. Je moet vooral afgaan op je eigen gevoel. Als jij denkt dat er iets niet helemaal lekker zit op dat gebied dan moet je eens naar een professional gaan die even met je mee kan kijken. Dat kan een opvoedkundige zijn. Laagdrempelig.
Als die reden ziet tot zorg, kun je haar verder laten onderzoeken. Maar stort jezelf niet te snel in die malle molen.
Vraag het inderdaad even na bij de huisarts. Misschien weet die een goed persoon.
Gaat ze ook naar een creche of peuterspeelzaal? vraag dan daar ook hoe ze er tegenaan kijken. Veel sterkte!
Geen moeder en geen kind is hetzelfde en in jouw specifieke situatie is het heel lastig om antwoord te geven.
Eigenlijk zou je een deskundig onderzoek moeten vragen van bijvoorbeeld een psycholoog om jullie situatie duidelijk te krijgen.
In feite is het verleden op dit moment niet zo belangrijk, maar wel jouw ongerustheid, twijfels en vragen op dit moment.
Stel: ze is niet veilig gehecht: wat kan daar NU aan gedaan worden?
Daarom raad ik je een bezoek aan je huisarts aan om samen te kijken of je ongerustheid gegrond is en jullie hulp nodig hebben van een deskundige.
Veel succes!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.