Kind van 13 zonder vrienden vindt niks leuk behalve voornamelijk gamen, wat kan ik hieraan doen?
Mijn inwonende (stief) zoon van 13 heeft nog steeds geen enkele vriend.
Hij heeft dit ook nooit gehad.
Sinds ongeveer ruim 2 jaar woont hij bij on en zit vanaf de basisschool op speciaal onderwijs ivm adhd en odd.
Ik vind het erg vervelend dat hij geen enkele vriend heeft en ook niks leuk vindt.
Het enige wat hij leuk vindt is gamen of als dat niet mag tv kijken en anders op bed liggen tot hij weer mag gamen/tv kijken als t aan hem ligt.
Uiteraard hebben wij al van alles geprobeerd om hem te stimuleren en het leuke van andere interesses dan gamen in te laten zien zoals contact zoeken met andere leeftijdsgenootjes en er wie weet wel een vriendschap van komt.
Sinds een tijd zit hij voetbal wat hij graag wilde, echter gaat hij er met tegenzin heen of komt er klagend vanaf en zoekt geen contact met de anderen op een leuke manier.
Wat hij doet is de baas spelen of boos worden wanneer het niet gaat zoals hij wil.
De rest van het elftal verzameld regelmatig op een veldje waar meneer niet vrijwillig aan mee doet.
Sturen wij hem er naar toe dan zijn wij of ik de pineut of hangt hij met een verveeld gezicht rond of krijgt geregeld irritaties met anderen.
Uiteraard houd ik rekening met zijn stoornissen, echter is het toch niet zo dat hij geen vrienden kan maken, hij wil namelijk weer al te graag gamen.
Wij hebben zijn pc van zijn kamer moeten halen omdat hij in 's nachts stiekem zat te gamen en speelt nu een paar uur per dag afhankelijk hoe het gaat.
Dit gedrag kan hij uren soms dagen volhouden.
Net weer vroeg hij om een dik pakket vuurwerk wetende dat hij dit niet krijgt en flipt dan ineens de pan uit en loopt boos naar boven om daar op bed te liggen onder de dekens.
Ik riep hem wel terug om even rustig te doen en op z'n plek te zetten maar het helpt niks maar gaat hier dan uren niks doen en mij ondertussen vuil aan kijken.
Het is goed dat de computer beneden of in een aparte ruimte staat, het handigst is als je hem buiten de afgesproken uren ergens legt waar je zeker bent dat hij er niet aan kan (een afsluitbare gamekamer voor hem, of steek het desnoods in een afsluitbare lade ofzo).
Verplicht hem niet om vrienden te maken, dat zal met zijn odd waarschijnlijk een averechts effect hebben. Laat hem gewoon hobby's zoeken buiten galen waar hij plezier in heeft, want als hij met plezier naar de hobby gaat, is de kans groter dat hij vrienden maakt. En die hobby moet trouwens geen sport zijn, maar kan evengoed muziek zijn of knutselen ofzo (sleutelen aan fietsen ofzo).
Zorg ook dat hij op school een richting doet die hij graag doet, of toch het liefst doet indien hij niets wilt, zo is de kans groter dat hij vrienden maakt op school. En hem dwingen om een richting te doen heeft ook een averechts effect.
Bepaal dingen in samenspraak met hem, geeft een grotere kans dat hij zich goed in zijn vel voelt en dat hij zich minder gedwongen voelt.
Ik ben helaas geen deskundige, maar ik baseer me op de ervaring met men broer met ADHD.
Omdat hij geen andere interesses heeft vindt hij vrienden niet belangrijk en heeft ze ook nooit gehad, niet een.
Door zijn stoornis is het ook moeilijk vrienden te maken en behouden, echter wel heel belangrijk voor iemand met een odd.
Zo kan hij leren hoe met anderen om te gaan en vertrouwen te kweken en dat kinderen ook leuk zijn ipv bij voorbaat al afgeschreven.
Daarna zag ik dat sommige vanzelf met ons meededen, omdat wij redelijk open waren, en ongeveer de helf van de jongens had een xbox/playstation!!
Misschien dat dit helpt, ik ben natuurlijk nog een kind :)
Ik had ook zo'n zoon en nu heb ik een grote zoon met een dijk van een IT-bedrijf. Ik heb het altijd positief benaderd, dan kom je veel verder.
zorg voor structuur, vaste tijden voor gamen, en een hobby of sport waarbij hij niet persé met anderen samen hoeft te werken.
en een dertienjarige heeft nu eenmaal ook behoefte aan bankhangen en niks doen.
Beter geen vrienden dan verkeerde vrienden.
https://www.scouting.nl/publiek/vind/scoutinggroepen Naast scouting zou je r ook aan kunnen denken om hem ertoe te bewegen zijn hobby naar een serieuzer plan te brengen. Door hem bijvoorbeeld naar een serieuze cursus game ontwerpen te laten gaan. Of gamerecenties te gaan schrijven. Of anders game-bijeenkomsten voor jongeren te laten organiseren in een lokaal buurthuis oid.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/64121-gameverslaving-de-duistere-kant-van-gamen.html
Hoi Brechts, voorheen zat hij op een Aziatische 'vechtsport'' dit vond vreselijk en mocht in plaats daarvan op voetbal wat hij zelf graag wilde. Nu blijkt dat het voetballen anders is dan verwacht is hij niet meer zo enthousiast. We weten dat dit komt doordat hij had verwacht dat het makkelijker zou zijn als gedacht. Over het gedeelte hobby's hebben we gevraagd of hij idd op bv muziekles wil, echter is dat het probleem juist, hij heeft geen enkele andere interesse dan in games.Ik kwam met het voorstel om bv gitaarlessen te nemen maar hij kijkt me dan aan alsof ik hem wil pesten door zoiets belachelijks te bedenken. Onlangs kwam ik met een skatebord thuis omdat hij dit voeger wilde hebben maar zijn vader vond het nog te gevaarlijk. Hij vond het niet alleen niet leuk maar bedacht hiernaast dat ik hem weg wilde hebben naar buiten en gooide het ding zo in een hoek... Goed het is een puberend kind maar vind het zo jammer dat hij enkel geniet van dat beeldscherm en de rest in zijn ogen walgelijk is..
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.