Mijn ene dochter bijt de ander, mag ik de ander zeggen dat ze terug mag bijten?
Ik heb pas al een vraag gesteld rond het bijtgedrag van mijn jongste dochter, maar helaas is het niet verbeterd. Sterker nog: momenteel is mijn oudste dochter vrijwel dagelijks slachtoffer van het gebijt van haar zusje. Het bijtertje is 21 maanden en het slachtoffertje 3 jaar.
Standjes geven aan mijn jongste dochter helpt niet. Ze luistert niet, kijkt weg, doet alles om weg te komen als ik haar vast hou om haar toe te spreken, ze wíl gewoon niet luisteren.
Tot voor kort maakte ik me er niet zo veel zorgen over maar nu begint het, vooral voor mijn oudste dochter, uit de hand te lopen. De twee zijn beste maatjes, maar bij ruzie werpt de kleinste dus haar tanden in de strijd. Eergister heeft ze haar zuster zo hard gebeten dat deze nu een flinke bloeduitstorting op haar rug heeft. Sindsdien zit ik dus te twijfelen of ik tegen de oudste zal zeggen dat ze maar terug moet bijten als haar zusje bijt, misschien dat dát dan eens indruk maakt?!?
Mijn oudste dochter is een heel zachtaardig, timide meisje dat snel in de slachtofferrol kruipt. Ik denk dat ze het zou begrijpen als ik haar zou uitleggen dat ze haar zusje terug mag bijten (in de zin dat ze zou begrijpen dat het enkel bij haar zusje mag omdat zij zelf ook bijt).
Mijn vraag is dus: is dit een pedagogisch verantwoorde oplossing? Of heeft iemand misschien ervaring met een dergelijke situatie?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.