Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

iemand ervaring met pitbulls of boerboels?

Mijn man wil graag een pitbull of een boerboel in huis nemen. Wel van puppy af aan, dus dan kan ik er nog enigszins 'aan wennen'. Iemand ervaring met deze honden? Zijn ze mits goed opgevoed, lief en zorgzaam? Kunnen ze goed opschieten met baby/kind en een konijntje? Of is dat gevaarlijk?

En is het echt zo dat als je je hond gaat uitlaten, dat andere mensen met honden dan met een grote boog om je heen lopen of vragen waarom je in hemelsnaam zo een agressieve hondenras hebt genomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Een vriend van me had een pitbull en die was prima met de baby maar elke keer als hij ze kop omdraaide en zij ernaast stond viel ze om dus hebben ze hem weggedaan uit angst dat ze misschien hem opgegeven moment iets terug zou doen. Verder als je ze van kleins af aan goed opvoedt zullen ze goed luisteren en mensen die bang zijn zullen alleen om je heen lopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor beide rassen moet je stevig in je schoenen staan, genoeg tijd over hebben en erg veel verstand hebben van het opvoeden van honden.
Ik zou beide rassen nooit aanraden aan een beginneling.

Het hangt natuurlijk ook af van de gezinssamenstelling. Bij kleine kinderen zou ik een hond kiezen die wat voegzamer is en van een ras dat er om bekend staat een goede huishond/familiehond te zijn.

Uiteindelijk is de boerboel een waak en verdedigingshond en de pitbull is gefokt als vechthond. Je moet bij je keuze altijd uitgaan van het oorspronkelijke doel waarvoor de hond gefokt is en je goed rekenschap geven van het effect van die eigenschappen op jouw setting en of je die eigenschappen wel de baas kan. Ook of het betreffende ras bij je karakter past.
11 jaar geleden
Ik zou er als beginneling niet aan een Boerboel beginnen. Van pitbulls weet ik weinig af. Boerboels hebben bij voorkeur veel ruimte nodig en hebben als voorname karaktertrek dat de hond zelf beslissingen neemt en niet geneigd is meerdere mensen uit een gezin als zijn baas te beschouwen. De kan bestaat dat je man nog wel als de roedelleider wordt geaccepteerd, maar jij niet! Hij gaat je dominineren en hij doet wat hij wil. Hij is aardig zolang hij alles onder controle heeft. Er zijn heel wat echtelijke ruzies om ontstaan. Als je man overdag naar zijn werk gaat zit jij ermee. Maar ik weet niet hoe dat bij jullie is. Als je man er de hele dag de tijd voor heeft is dat minder een probleem. Als je een sportieve, temperamentvolle, waakse en naar zijn gezin en naar andere kinderen altijd lieve en betrouwbare hond wilt, die ook nog een beetje oogt als een gespierde hond, overweeg dan een boxer . Altijd vrolijk , altijd lief en in hun huis rustig als ze buiten voldoende worden uitgelaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing