Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik als minderjarige inwonen bij een vriendin zonder toestemming van mijn moeder?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Nee.

Tot je meerderjarig bent, val je onder het ouderlijk gezag.
11 jaar geleden
In principe val je tot de leeftijd van 18 jaar onder het ouderlijk gezag.

En dat betekent ook dat ouders (je moeder) voor jou moeten
zorgen. Een kind wordt met 18 jaar voor de wet volwassen; hij of zij kan dan alles zonder toestemming van de ouders doen, van een huis kopen tot een lening afsluiten.

Maar als jij 17 jaar bent en kan helemaal zelfstandig voor jezelf zorgen,
dan zal niemand (behalve je moeder) er een probleem van maken als jij
ergens anders gaat wonen.

Dus er zijn twee dingen:
1) Vraag jij nog ondersteuning van je moeder? Dan heeft zij het voor het zeggen tot je 18 jaar bent en anders hoef ze jou geen geld te geven.
2) Wil jij nu een besluit nemen en daardoor de rest van je leven de relatie met je moeder verpesten? Denk daar over na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben vanaf mijn 16e zelf naar de rechter gestapt waarbij ik uiteindelijk gewoon kreeg wat ik wou, aangezien je bij de leeftijd meer dan 50 % (volgens mij 60 of zelfs 70) van de stemrecht daarover hebt, dus ik had het met gemak voor elkaar gekregen, dat ik bij twee kennisen van mij ging wonen ipv bij mijn moeder. daar woonde ik tot mijn 18e zonder rechtelijke problemen. maar wel het nieuwe adres moet of gescreend zijn of worden gescreent, voordat het OFFICIEEL gemaakt kan worden. Ik weet niet of je met jeugdzorg te maken heeft, maar die kunnen je al dit soort vragen ook prima uitleggen. en wat er voor nodig is om je doel te bereiken.
succes ; )

Toegevoegd na 1 minuut:
even niet op al m'n fouten letten, net wakker na een feestje ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing