Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Baby van 14 maanden wordt snachts wakker voor fles, hoe af te leren?

Mijn dochtertje van 14 maanden krijgt 's avonds om 8 uur voor het slapen gaan de fles en tussen 11 en 12 wordt ze wakker voor een tweede. Omdat ze nogal een nachtbraker was hebben we ons een paar maanden geleden maar bij dit ritme neergelegd.
Inmiddels slaapt ze verder de hele nacht door, maar we zouden het fijn vinden als deze tweede fles niet meer nodig zou zijn (vaak liggen we dan al in bed). Ik denk zelf dat de beste oplossing zou zijn haar een paar nachten dan maar een tijdje te laten huilen maar door omstandigheden is dat niet mogelijk (gehorig huis, man met zware baan en daardoor snel geirriteerd). Heeft iemand misschien wat tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeten ze op die leeftijd dan nog steeds een fles hebben?
Is dit iets nieuws want de mijne waren met 7 maanden al van de fles af en aten met de pot mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, mijn oudste heeft nooit de fles gehad maar mijn jongste wil gewoon niet slapen zonder.... verder eet ze wel met de pot mee... krijgt ook melkproducten etc dus het zou idd niet nodig zijn... maar ja, leg dat haar maar uit

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt je dochtertje wakker maken als je zelf naar bed gaat en dan die laatste fles nog geven. Je kunt ook de rest van het dagschema aanpassen en dus ook andere flessen vervroegen. Misschien kun je die van 8 uur wel stoppen als ze genoeg warm eten krijgt en een toetje en dan een dikke papfles geven net voor je zelf naar bed gaat.

Verder kun je de fles wateriger maken zodat er minder voedingsstoffen in zitten zodat ze er aan gaat wennen dat ze die fles niet meer nodig heeft.

Verder kun je de laatste fles dikker maken, papfles zodat ze langer doorslaapt.

Ook kun je haar gewoon een fles met water geven en dan weggaan, ze zal oud genoeg zijn om gewoon te kunnen drinken en de fles weer neer te leggen, daar hoef je niet bij te zijn.

Ik vind 14 maanden eigenlijk nog te jong om te laten huilen, dat deden wij een klein half jaar later, jongste kreeg toen nog borstvoeding, nog onhandiger.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb vanavond de melk een beetje aangedikt, leek haar goed te bevallen. Ben benieuwd of het werkt. En vannacht dan maar een flesje water binnen dr handbereik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Guess what: mijn dochter heeft vannacht doorgeslapen! Dwz ze heeft om 12 uur een beetje liggen draaien en drie snikken gegeven maar is daarna weer zoet gaan slapen. Nu maar hopen dat dit niet eenmalig is. Dank u!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw wat een voorbeeldig kind is dit (die van de foto?)! Houd het dan maar even vol, het kan best dat ze nog eens terugvalt maar dit duidt er wel op dat ze die fles niet nodig heeft maar gewoon niet goed weet hoe ze op dat moment kan verder slapen als ze wakker wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens is het dan niet handig dat je dat op dit tijdstip komt melden ;) Ga zelf lekker slapen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha, ik woon aan de andere kant van de wereld, vandaar ;)
Ja het betreft het kind van de foto, maar ze is intussen wel wat mooier hoor, dit is de foto die ik op haar geboortekaartje heb gebruikt om mijn schoonouders te plagen :o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ROTF.... geen tel aan gedacht dat je elders zou kunnen wonen, wat stom!
Grappig, een foto om je schoonouders te plagen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas heeft het tot nu toe nog maar één nacht gewerkt, maar toch... ik heb toch hoop dat als we dit een tijdje volhouden het wel zou kunnen gaan lukken. Dank je voor je tips.

Andere antwoorden (4)

Begin het schema van het geven van de fles wat te verschuiven, zodat de laatste fles na een week of 2 om uiterlijk 10 uur gegeven wordt, dan heb je grote kans dat je kindje wel doorslaapt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben bang dat dit niet zo veel uit zal maken. Het komt wel een enkele keer voor dat we na een uitje de kinderen pas om 10 uur in bed doen (kleinste dus met de fles) en dan wordt ze vrolijk om 1 of 2 uur wakker voor de tweede fles. Dit zijn overigens de enige twee flessen die ze krijgt per dag. De fles is voor haar echt aan slapen gaan gekoppelt en dus is verschuiven niet zo simpel. Toch bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet een flesje naast haar bedje, zodat ze er zelf bij kan, een baby van 14 maanden is best in staat dat zelf te pakken, de eerste nachten kun je naar haar toe gaan en haar wijzen, niet aangeven, waar het flesje staat, heb geduld, na een aantal nachten weet je kind dat ze niet de fles krijgt, maar hem zelf moet pakken.
Wij hebben dit ook gehad met ons zoontje.
Bij ons was het een fase en sliep hij opeens gewoon door. Misschien gewoon nog even volhouden en afwachten.
Wij hebben de fles voor het slapen wel vervangen voor gewone melk die even opgewarmd is, misschien helpt dat ook wel bij jullie.
Wat we nu doen als hij s'nachts wakker is is een klein slokje water.

Wat ook kan zijn is dat het nu meer een ritme is geworden om op die tijd wakker te worden voor een fles, probeer een beetje water te geven.
Hoop dat je er iets aan hebt en succes.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die fase duurt hier helaas al een behoorlijke tijd. Maar we gaan het vannacht eens proberen met een slokje water.
Bij het naar bed gaan je dochter even wakker maken en de fles geven. Je dochter een paar nachten laten huilen omdat 'het je niet uitkomt' / je te moe bent / je er geen zin in hebt, lijkt me geen juiste oplossing. Erg egoïstisch terwijl je kind niet beseft waarom je niet komt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het met je eens dat het een ritme geworden kan zijn en dat je kindje niet snapt waarom je niet komt, ( NAAST DAT HET LATEN HUILEN VAAK RESULTEERD IN VRESELIJK BRULLEN VOOR UREN EN NIET TOT LAAT IK MAAR EENS STOPPEN EN GAAN SLAPEN NA EEN KWARTIERTJE) maar om iemand nu voor egoistisch uit te gaan maken als ze willen proberen hun kindje te leren doorslapen omdat dat , laten we eerlijk zijn, ook voor de kleine beter is, en mama de volgende dag ook gezelliger is;)..... ik moet er zelf meerdere keren per nacht uit voor de kleine van 11 maanden en soms ook 1 tot 3 keer voor de oudste van 25 maanden en ben ook wel eens op dat ik ze even laat huilen, ouders kunnen best een beetje aan zichzelf denken zonder meteen egoistisch te zijn. sterkte turdus, ik weet hoe het voelt, ook hier een man met een wekker die erg vroeg gaat en nachten die ze dus alleen op moet lossen, het is zwaar maar het is een fase. ik geef gewone melk die ik verdun en soms niks, maar ze blijft komen.
de jongste krijgt de borst en gezien de groei en het gewicht....aan de voeding hoef ik niet te twijfelen.
ze komen voor gezelligheid, troost na een nachtmerrie, gewoonte en nu (na een redelijke nacht waarin ik er maar 1 keer uithoefde kan ik nu zeggen) je krijgt er veel voor terug. toi toi toi
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je Ostraat!
Ik vond het zelf niet echt de moeite waard om hierop te reageren, we weten immers allemaal dat het makkelijk is iemand te beoordelen op een minimum informatie op internet. En als je een beetje leest wat ik schrijf is het laten huilen niet iets wat ik uit egoistische overwegingen zou doen, het zou voor mij onmogelijk zijn te slapen als de kleine huilt maar ik zou soms wel willen weten of ze na een kwartiertje ofzo toch weer in slaap zou vallen. Maar zoals ik al aangaf laten de omstandigheden dit helaas niet toe.
Ik mag al niet echt klagen aangezien ze maar 1 keer per nacht wakker wordt (een paar maanden terug was dat wel anders), maar het zou zo heerlijk zijn als.... Tja, we zijn een beetje verwend, onze oudste maakte vanaf week 3 on-doorbroken nachten van 12 uur! Verder, Mind, wakker maken voor de fles lijkt een gemakkelijke oplossing, maar ja je hoopt toch telkens weer, tegen beter weten in, dat ze dit keer eens door zou slapen. En met wakker maken ben ik bang dat ik haar juist aanmoedig dit ritme vol te houden. Toch bedankt voor je tip!
De laatste voeding geven voordat je zelf naar bed gaat, en maak er een papfles van...geheid dat je kleintje lekker doorslaapt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding