Hoeveel vast voedsel eet een baby van 5 maanden?
Mijn zoon is 5 maanden. Op advies van het consultatiebureau zijn we twee weken geleden al gestart met oefenhapjes. Dat gaat heel erg goed, zoontje vind het leuk en lekker, had de tweede keer al helemaal door hoe hij actief van een lepeltje kan happen, en zou best méér willen eten dan ik tot nu toe geef.
Als ik in de winkel naar potjes voor 4-6 maanden kijk, valt me op dat er veel meer in zit dan ik hem in één hapje geef. (Ik maak zijn eten zelf.) Is dat een realistische hoeveelheid? Zowel erin als eruit gaat het tot nu toe prima, maar ik wil hem natuurlijk niet overvoeren.
Toegevoegd na 57 minuten:
Hoi Moolkeesje, dankjewel!
Dat is nou juist het lastige: consultatiebureau heeft wel advies gegeven over wát te geven, maar over de hoeveelheid zeggen ze alleen maar "kijk maar hoe het gaat" en "niet opdringen als hij niet meer wil".
Maar hij wil dus wél, en graag véél. Ik vertrouw niet zo op de adviezen van potjesfabrikanten (nogal wiedes dat die graag willen dat je veel geeft) en het lijkt me ook weer geen goed idee om gewoon te blijven voeren tot zoonlief geen pap (of in zijn geval: "pla") meer kan zeggen.
Toegevoegd na 10 uur:
Dank allen!
Ik raak niet snel van slag van het consultatiebureau hoor. Ik kan het meestal prima met ze vinden, maar heb ook soms dat ik glimlach, knik, en mijn eigen weg ga.
@Momo: borstvoeding zit er bij mij niet in. Lang verhaal, maar laten we het erop houden dat het niet lag aan gebrek aan kennis of voorbereiding. Anders zou ik een andere afweging hebben gemaakt.
Zo'n jonge baby mag je gerust naar behoefte voeden. Het zijn groente-hapjes, geen chocoladerepen. Fruit en andere suikerdingen moet je echter wel terughoudend mee zijn, dat ben ik met je eens. Om dezelfde redenen dat die voor volwassenen niet onbeperkt gezond zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.