Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat te doen als je kind van 7 hou je bek tegen je zegt?

mijn kind van 7 was pas boos.
ik zij gewoon dat hij zijn kamer op moest ruimen maar dat wou hij niet.
ik heb het een paar keer normaal gevraagd maar toen was ik er klaar mee en werd ik wat bozer.
daarna zij hij steeds tegen mij hou je bek stomme moeder ik haat je.
nu doet hij dat steeds vaker ik ben eigenlijk een beetje bang voor hem.
weet iemand wat ik moet doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Hem echt streng aanpakken, hiermee bedoel ik dus niet slaan, maar echt laten weten dat JIJ de baas bent. Als hij dit weer doet, stuur hem naar zn kamerdat hij daar voor 5 minuten moet zitten. Daarna moet hij 'sorry' of 'het spijt me' zeggen. Echt volhouden en deze taalgebruik moet hij echt afleren. Wees echt streng voor hem en laat gelijk weten dat JIJ dus de baas bent en dat je dat taalgebruik niet tolereert. Als je hem zn gang laat gaan gaat het later geheid erger worden. Wees niet te zacht omdat je het zielig vind ofzo, hij moet wel weten wat hij fout doet. Dus niet sorry mam zeggen terwijl hij niet eens weet waarvoor dat is. Als ie van zn kamer afkomt, gewoon weer naar zn kamer sturen. Geloof me, het is hard werken en misschien moeilijk, maar uiteindelijk komt het goed, je moet voor jezelf het einddoel in je hoofd houden, weten waarvoor je het doet. Laat hem weten dat et niet gepast is wat hij zegt. Wees niet bang dat hij hierdoor juist bozer word en het vaker gaat doen, als je dit steeds opnieuw en opnieuw doet gewoon naar zn kamer sturen. Ik neem aan dat ie nog geen tv op zn kamer heeft(had mijn kind ook vanaf 12 a 13 jaar ongeveer) zodat hij niet gaat tv kijken op zn kamer als jij hem daar naar toe stuurt! Hij is nog maar 7 dus dit zou je hem kunnen afleren!

Succes ermee!

Maar wat hij ook doet, ga je kind niet slaan of knijpen ofzo, dan word hij alleen maar aggressiever en is natuurlijk kindermishandeling!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moet heel duidelijk zijn wie de baas is in huis. Niemand mag tegen jou zeggen dat je je bek moet houden, ook je zoon niet.
Afkappen, geen discussie beginnen, eis respect van je kinderen en dan zeg ik bewust 'eis' en niet vraag. Soms is dit best moeilijk, dus misschien is het verstandig om hulp te.zoeken.

Er zijn verschilende mogelijkheden om hulp te.krijgen bij de opvoeding. Soms kan je via school hulp krijgen, maar je kan ook eens langs je huisarts, die weet wat er mogelijk is in jouw omgeving. Schaam je niet en zoek hulp, opvoeden is niet makkelijk, helemaal niet gek als je het soms even niet meer weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen wat de nanny altijd doet: consequent zijn. Is moeilijk, maar het valt te leren. Je kind ziet heel goed dat hij je in zijn macht heeft, at je niet tegen hem in durft te gaan. Jij bent de baas, laat hem dat merken, zonder om te kopen met cadeautjes enzo.
Anders verwacht hij een brommer omdat hij zijn kamer opruimt als hij 16 is.
Dus niet vandaag iets toelaten wat morgen niet mag, of andersom.
Kinderen zoeken grenzen, soms om overheen te gaan, maar ook om te weten waar ze aan toe zijn
12 jaar geleden
Je kan het beste op een moment dat hij niet boos is (opnieuw) duidelijk uitleggen wat de regels zijn, waar iedereen in jouw gezin zich aan moet houden. "Houd je bek" (of nog ergere dingen) tegen elkaar zeggen, dat mag niemand ooit doen, maak hem dat duidelijk en laat hem beloven het niet meer te zeggen.

Hij mag best wel eens boos zijn -dat is iedereen wel eens- maar tegelijk moet iedereen altijd met respect met elkaar omgaan. Hij moet zich houden aan de regels die in jouw gezin gelden.
12 jaar geleden
korte metten.
niks cadeautje.
jij bent de volwassene, jij bepaalt wat er gebeurt.
als je zoontje van 7 niet luistert, moet hij zeker niet beloond worden als hij wel luistert.

als hij niet doet wat jij zegt, jij mag natuurlijk niet boos worden - en dat is moeilijk! - dan bijvoorbeeld mag hij niet tv kijken voor het naar bed gaan.
als hij weer wel naar je luistert, doet wat je zegt, dan weer wel.
niet belonen met een cadeautje, zeker niet!

en niet in discussie gaan, daarmee beloon je kinderen die dwars liggen.

Toegevoegd na 2 minuten:
ik vergeet nog: hij mag natuurlijk wel een keertje boos op je worden, maar die "hou je bek" tegen je moeder, tegen niemand, maar al helemaal nooit tegen je moeder, dit moet je meteen de kop indrukken, anders is het eind zoek.
naar zijn kamer sturen, waar dan geen tv moet staan, of een mobiel of een spel waarmee hij leuk kan spelen. en niet voor uren maar een half uurtje is genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk zijn is het belangrijkste. Hij moet zijn kamer opruimen, daar kan hij blijven totdat dit gedaan is. Gaat hij schelden, dan kan je hem voor 5 min een time-out geven. Als jij is afgekoeld kan je hem vragen wat er mis ging, waarom hij je uitschold.
Veel kinderen gaan zo over zichzelf heen dat ze geen idee meer hebben waarom ze iets doen.
Als het een kwestie is dat hij geen overzicht heeft in hoe hij moet opruimen, zou je hem daarin kunnen begeleiden.
Als je echt bang voor hem blijft kan je contact opnemen met bijv een opvoedwinkel, bij de huisarts of de ggd kan je hier adressen van krijgen. Op de site van Loes staan ook veel tips.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij laat je toch niet ringeloren door je kind.
De baas ben jij en niemand anders .
Jij beslist bepaald wat er gebeuren moet.
Ieder kind heeft te luisteren en dat te doen wat jij vraagt .
Anders gaat het alleen maar van kwaad tot erger als jij je dit laat wel gevallen.
En is jou kind straks de baas in huis en niet jij.
Dus consequent zijn en voet bij stuk houden en een grote mond absoluut niet tolereren.
Maak eens een afspraak met het maatschappelijk werk en leg jou probleem voor.
Zij kunnen jou verwijzen naar een instantie die jou helpen kan .
Dat kan zijn door b.v. video opnames te maken bij jou in huis en hierdoor de oorzaak te achter halen waarom jou kind zo reageert.
Dit wordt samen met jou doorgesproken en er worden richtlijnen en tips gegeven hoe in deze situati te reageren.
Succes ermee.
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing