Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik ontheffing krijgen van sollicitatieplicht met kind jonger dan 5 jaar?

ik heb nu een kind van 8 maanden, ben alleenstaand en heb ook de zorg voor mijn zoon.
door een hele drama de afgelopen maanden, heeft de vader geen kontakt met zijn kind. mijn familie woont ver weg en familie van de vader wil geen kontakt hebben.

ik ben sinds 4 maanden zonder werk, heb ook maar voor 4 maanden recht op een uitkering.
nu komt hoop ik de bijstandsuitkering.
ik heb nu op internet gezien, dat er een mogelijkheid is om ontheffing antevragen voor sollicitatieplicht.

heeft er iemand ervaring mee of weet iemand hoe dat in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In sommige gevallen hoeft u tijdelijk niet te solliciteren. Uw gemeente geeft u dan een ontheffing van de sollicitatieplicht. Uw gemeente kan dit doen in de volgende situaties:
U kunt tijdelijk niet werken omdat u moet zorgen voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent.
U bent alleenstaande ouder met een kind onder de 5 jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal 5 jaar. U bent wel verplicht in deze tijd
een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.
Uw gemeente vindt dat er een andere dringende reden is om u te ontheffen van de sollicitatieplicht.
Gemeente bepaalt wanneer ontheffing sollicitatieplicht
De voorwaarden om vrijstelling te krijgen, verschillen per situatie. Vraag bij uw gemeente informatie over de voorwaarden.

Vrijstelling wordt dus bepaald door de gemeente, waarschijnlijjk krijg je hem wel, maar je moet dan wel een studie gaan volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jou ww onder het minima ligt kun je bij de gemeente ook een aanvullende bijstanduitkering aanvragen ter aanvulling op je ww
zodat je weer op het minima niveau ligt
tot je ww wordt stop gezet ,dan kom je waarschijnlijk in aanmerking voor een gehele bijstanduitkering
de alimentatie die jou man moet betalen wordt dan van de bijstanduitkering ingehouden
je bent niet sollicitatie verplicht
maar je moet uiteindelijk wel deelnemen aan hun projecten omscholing reintergratie etcetc
als je een bijstanduitkering krijg mogen jou kinderen op een sport(dat wordt vanuit de bijstand gefinancierd)
bij de belastingdienst kom je in aanmerking voor een aantal subsidies
alleenstaande korting ouderschapkorting kindbudget huursubsidie etcetc zou je daar heen kunnen bellen voor meer info.
(ik heb nooit een bijstanduitkering gehad maar enkele vriendinnen wel) vanuit hun weet ik dat er veel mogelijkheden zijn betref belastingdienst en bijstanduitkering kwijtscheldingen gemeentelijke belastingen etc etc

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing