Hoe kan ik (alleenstaande moeder) het beste rustig blijven bij mijn beginnende puberende zoon van elf jaar in ongepaste situaties?
Ik heb al gemerkt dat het beter is om rustig te blijven, en ik heb ook ontdekt dat humor werkt, maar hoe doe ik dat in situaties waarin hij het écht niet kan maken om een grote mond tegen mij op te zetten? Hij is 11, bijna 12. Hij is een halfbloedje (afrikaans, hollands) en mij is verteld dat kinderen in die groep vroeg puberen.
Alleen is het nu elke dag feest. Ik hou smorgens mijn mond al dicht, meld hem alleen dat ie wakker moet worden en maak me andere twee kinderen van 8 en 6 wakker. Verder luister ik naar wat hij zegt en geef er antwoord op, ik probeer al zoveel mogelijk positief te blijven.
Als hij het gevoel heeft dat ie wat verkeerd doet, zich aangesproken voelt, of er keihard tegen in wil gaan, of gewoon ongezouten zijn mening wil verkondigen op moment dat het eigenlijk niet kan.. zoals bij de intocht van sinterklaas, of toen hij zijn zusje keihard sloeg.... hij begint gewoon mij een grote mond te geven, en ik krijg dan de neiging om terug te bléren tegen hem. Wat natuurlijk de situatie verergerde... Nu zal ik daar verder niet op in gaan, maar aan het einde van het liedje had ik een kind die 1) niet meer mee wilde gaan 2) zijn mond hield en 3) mij maar een takkewijf vondt en 4) met tegenzin naar huis ging.
Moet ik dit nou negeren? En wat werkt het beste: een preek geven als ik nog boos ben, of het laten bezinken en het later alsnog uitleggen? Of moet ik het anders aanpakken, moet ik hem dit afleren, of juist iets aanleren?
Mijn tip, probeer zoveel mogelijk te verdragen en doe net als of je niks in de gaten heb.
Waarom doe je dat..waarom zeg je dat. Ik begrijp dat je aan het puberen bent, daarom moet jij mij uit leggen waarom je de dingen zegt en doet.
En stevig doorvragen.
Het gevolg is dat hij moet nadenken waarom hij iets doet.
Dat hij ophol geslagen hormonen heeft houdt niet in dat zijn redelijkheid plots verdwijnt.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.