Hoe vertel ik mijn kind dat ik geen contact meer met haar moeder wil?
Moeder en ik zijn sinds enkele jaren gescheiden, en zij uit constant valse beschuldigingen tegen mij. Met haar valt niet te praten, en deze aantijgingen worden alleen maar erger, en deze aantijgingen zijn nu al zover opgelopen dat ze mij beschuldigt van verwaarlozing en nalatigheid als onze dochter bij mij is geweest.
Van alle kanten krijg ik te horen, ook van mensen die zelf als kind in een dergelijke situatie hebben gezeten dat het het best is zo snel mogelijk contact met moeder te breken. Haar volgende beschuldiging kan en zal met grote kans mishandeling of zelfs misbruik zijn, en als ik niet door medegevangenen verkracht wil worden terwijl ik onschuldig vast zit zal ik voortijds moeten ingrijpen.
Het is namelijk nu al zo dat ze met al haar leugens de hulpverlenende instanties in haar zak heeft, en zij geloven haar leugens op haar woord, en ben ik al eens gebeld dat ik mijn verantwoordelijkheden moet kennen. Zij zijn helemaal overtuigd dat moeder gelijk heeft.
Dit is een erg pijnlijke beslissing, omdat ik, door contact met moeder te breken, ook contact met mijn dochter voor enkele jaren zal verliezen omdat zij haar hoofdverblijfplaats bij moeder heeft. Maar zoals het nu is lijdt onze dochter er ernstig onder, en wordt ze met de tijd steeds instabieler.
Wat kan ik het best doen? Haar niets zeggen en contact breken, of indien ik wel iets moet zeggen: wat is de beste manier om dit te brengen?
Toegevoegd na 29 minuten:
*** Zie ook mijn berichten als antwoord hieronder
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.